Atros / Unghund

H

Heaven_Sent

Allmäktige buke ;)

Om en unghund (renrasig) vid 1års ålder visar sig ha atros på frambenen, vad gäller då ?

Pappan är friröntgad & även hans bakre led, mamman är ej röntgad men har även hon friröntgade linjer bakom sig & syskon friröntgade.
(Givetvis vet valpköparna om det.)

Utställda med fina resultat.

Någon doldafel försäkring finns inte & ägarens försäkring täcker inte något vid ex en operation.

Enligt vetrinären är det inte från någon skada, utan ärftligt.. (Hur kan man se det?)

Vad kan man göra som underlättar för hunden vid atros ?
Vissa säger att man ska hålla hunden vältränad & musklad, medans vetrinären säger att hunden ska ha ett lugnt liv & korta promenader & inge bus / lek.

Sen ska det vara vanligt att många hundar har det utan att det "bryter ut" ?

Sv: Atros / Unghund

Beror ju på vilken grad av benpålagring hunden har tycker jag.

Med tanke på veterinärens uttalande torde det handla om grav pålagring? Då tycker jag att man ska ställa sig frågan om det är ett värdigt hundliv att ha ett lugnt liv, korta promenader och inget bus redan vid ett års ålder.

Beror ju på vilken grad av benpålagring hunden har tycker jag.

Med tanke på veterinärens uttalande torde det handla om grav pålagring? Då tycker jag att man ska ställa sig frågan om det är ett värdigt hundliv att ha ett lugnt liv, korta promenader och inget bus redan vid ett års ålder.

Hunden har ju inga problem att röra sig, men man ser lite hälta ibland efter tex en längre promenad..
Sen kan ju ägaren säkert "lagt på" om vad vetrinären sagt.
Men det var det ägaren sa när hon fick veta att hennes försäkring inte täcker en operation... :confused:

men är det inte bättre att en hund med atros hålls igång & har muskler än att bara ta det lungt & tappa både musklatur & kondition..?

Vill till lägga att hundens höfter är friröntgade

Vår rottweilertik har pålagringar på bägge armbågarna, lindrig på en och måttlig på den andra. I hennes fall beror det med stor sannolikhet på ett benbrott vid fyra månaders ålder (dels att de var in och retade leden vid operation, plus felbelastning och burvila), men samma saker gäller tycker jag oavsett vad det beror på.

Hon har fått leva ett liv som precis vilket hund som helst, dock har vi avstått från att träna rapport/skydd, men hon tränar spår, sök, är tjänstehund i hemvärnet, springer och busar i skogen osv osv.
Vi har som ambition att hålla henne slank, men med en matglad och företagsam tik har det inte alltid gått, men för att slippa onödig belastning på armbågarna så bör man förstås undvika övervikt.

Hon tränar periodvis på water treadmill, för att hålla sig i god kondition, när det är för dåligt underlag ute (blankis!), det är den träningsform som fungerar allra bäst för henne, simning är annars bra också men är stressande för just vår hund.

Hon är idag 4½ år, har inte varit halt en dag eller visat några tecken på smärta. Detta då trots att hon inte bara har pålagringar utan även varit rejält trasig i skelettet (har ett stift i armbågsspetsen samt nät runt en tillväxtzon i bogen).

Som vår uppfödare (som även är veterinär) sa när vi fick beskedet: "Hellre ta bort henne vid 8 år när hon börjar få ont efter att ha levt ett aktivt liv, än att hon ska gå koppelpromenader runt kvarteret tills hon är 12".

Senast ändrad:

Måste svara på mitt eget inlägg med en bild:

DSC_6973.JPG

Hon ser inte så trasig ut :D

Härligt. Det är just så jag tycker.
Av att bara ha ett så lugnt liv som dom påstod var det ända rätta tycker jag att hunden snabbt kan bli sämre ?
Hålls den igång på en normal nivå lär den ju få ett bättre liv.

Men kan ägaren kräva uppfödaren att betala operationen?

Åh så fin! :love:
Håller med dig om att hunden inte ser trasig ut.
Hunden utstrålar glädje & välmående enligt mitt tycke ;)

Nej, det kan ägaren inte!

Även om uppfödaren haft doldafelförsäkring så hade den ändå inte gällt eftersom den inte täcker utvecklingrelaterade fel på hundarna. Endast medfödda fel täcks av den försäkringen.

Spontant så tycker jag att det borde vara ägarens sak. Sen så trodde jag att det var ovanligt att man opererar numera, "förr" försökte man väl hyvla bort varenda liten pålagring men idag trodde jag att man förstå och främst försökte förbygga med hjälp av träning?

Men det är klart, är den halt redan som ettåring, då skulle nog jag överväga att ta bort den om den är i hyfsat god kondition och musklad (annars skulle jag börja där). Artrosoperation på en så ung hund tror jag inte på.

I vår hunds fall är det snarare så att rotandet i leden (vilket ju var nödvändigt) har lett till pålagringar, då de på den skadade sidan sitter runt brottet och stiftet medan de på motsatt sida sitter mer "normalt".

Tack :) Dagen innan den här bilden togs så gick hon ett 1500-meters spår, så hon har inte legat på soffan hela veckan och laddat för det där.
Hon är något i överhull på bilden dock, hon fick för sig att bli skendräktig lite i smyg...

Min gamla labbe har också pålagringar på ena armbågen och det är först nu vid 11 års ålder som det börjar märkas till den grad att han står på smärtstillande. Hade jag vetat det tidigare så hade jag väl låtit bli att cykla de där milen på asfalt, men hellre att de har ett aktivt och kort liv, än ett inaktivt och långt. Om hunden redan nu har hälta efter långpromenader så är jag dock lite mer tveksam. Hunden haltar ju för att den har ont, och långpromenader räknas väl normalt inte som någonting man kan undvara när det handlar om en så ung hund. Kanske kan man försöka ge smärtstillande, men de brukar inte kunna äta det hur många år som helst. Magen tar för mycket stryk.

Det besvarade inte min fråga, vad fick hunden för grad på röntgen?

Om hunden haltar efter längre promenader så tycker jag det ringer lite varnande i mina öron. En sådan hund kan få svårt att hålla igång öht mer än kortare promenader i koppel = inget drägligt hundliv.

Konsultera med en till veterinär kanske?

Men som andra redan nämt. En unghund som haltar efter längre promenader låter inte lovande.
En längre promenad är ju inget krävande för en normal hund, bara vanlig motion.

Hunden har ju inga problem att röra sig, men man ser lite hälta ibland efter tex en längre promenad..
Sen kan ju ägaren säkert "lagt på" om vad vetrinären sagt.
Men det var det ägaren sa när hon fick veta att hennes försäkring inte täcker en operation... :confused:

men är det inte bättre att en hund med atros hålls igång & har muskler än att bara ta det lungt & tappa både musklatur & kondition..?

Det låter tyvärr som vår 8 månaders hane som vi valde att ta bort just pga att prognosen för ett framtida värdigt liv var väldigt lågt. När han haltade bara pga lite högre aktivitet, så att för vår del var det inte ett alternativa att låta honom leva det liv som hade varit hans enda möjlighet att hålla sig något så när fysiskt. Men han hade varit alldeles odräglig av tristessen.

/Camilla

Har kollat lite på samtliga inlägg, har ej erfarenhet av hund med Artros men däremot med grav HD båda bak.
Men det kanske skiljer sig en heldel hur det fungerar och hur man ska förhålla sig till detta.

Upptäckte att han hade HD när han började halta efter lite bus och lek eller ansträning när han va 6 mån. Efter röntgen konstaterades att han hade grav HD samt glapp i höfterna. Fick rekommendation av veterinär att operera om problemet kvarstod, men i första han försöka bygga upp en bra muskelatur så att lederna ej blev så belastade. Han är av en liten ras, jack russel. Dessa hundar brukar ha bra förutsättningar att kunna leva ett aktivt hundliv trots dåliga höfter, men de måste hålals igång och ha en muskelmassa.

Han är nu 1,5 år och har inte varit halt sen han va 8 månader så det bådar gott för honom.

Men som sagt det är ju HD som han har och det fungerar kasnke inte alls likadant.

Jag hade rådfrågat en veterinär, eller kanske fler så jag har en bra grund att fatta mitt beslut på.

Har kollat lite på samtliga inlägg, har ej erfarenhet av hund med Artros men däremot med grav HD båda bak.
Men det kanske skiljer sig en heldel hur det fungerar och hur man ska förhålla sig till detta.

Upptäckte att han hade HD när han började halta efter lite bus och lek eller ansträning när han va 6 mån. Efter röntgen konstaterades att han hade grav HD samt glapp i höfterna. Fick rekommendation av veterinär att operera om problemet kvarstod, men i första han försöka bygga upp en bra muskelatur så att lederna ej blev så belastade. Han är av en liten ras, jack russel. Dessa hundar brukar ha bra förutsättningar att kunna leva ett aktivt hundliv trots dåliga höfter, men de måste hålals igång och ha en muskelmassa.

Han är nu 1,5 år och har inte varit halt sen han va 8 månader så det bådar gott för honom.

Men som sagt det är ju HD som han har och det fungerar kasnke inte alls likadant.

Jag hade rådfrågat en veterinär, eller kanske fler så jag har en bra grund att fatta mitt beslut på.

Tyvärr fungerar det inte alls lika med höfter och armbågar. Man kan börja redan vid vad du ser vid röntgen, på höfterna tittar man på själva uppbyggnaden och bedömer risken för framtidaproblem. Men på armbågarna även vid den vanliga röntgen är det man ser artrosen alltså skadorna som redan uppkommit i leden och skalan som finns berättar hur pass stora dessa skador är.

Och tänker du själv efter hur uppbyggnaden ser ut på hunden, så är höften en led med väldigt mycket och kraftig muskulatur runt, som bär mindre vikt. Medans armbågen har väldigt lite muskulatur runt sig och bär en väldigt stor del vikt.
Så med armbågen är det väldigt svårt att stärka genom att stärka, utan det är operartion och ta det lugnt som gäller. Helt enkelt slita minsta möjligt för att få det att hålla längsta möjligt.

/Camilla

Nu svarar jag alla i ett inlägg.

Det blev tydligen missförstånd när ägaren röntgade hunden & hunden är INTE fri på höfterna.

HD grad C
ED grad 2

Enligt ägaren är det antingen operation eller avlivning som alternativ. (Strömsholm utför den operationen)
Hunden har verkligen ont & äter för stunden medicin & smärtstillande m.m.

Men om det är ärftlig atros så varför räknas det då inte som medfött fel??
Hur ser dom att det inte är från en skada?
Vet att hunden varit något rund hos ägaren under sin "valptid"
Vilket inte kan vara allt för bra vad det gäller leder, utveckling m.m.

Fast skadan fanns ju inte när hunden föddes. Den kan ha fötts med en ärftlig sårbarhet men sedan har skadan utvecklats allt eftersom hunden blivit äldre.

Det är dessutom många faktorer som tros vara inblandade, så man kan nog inte säga säkert vad orsaken faktiskt är.
Just fetma är en stor riskfaktor.

Sant! Men hur syns det att det inte är pga övervikt/skada det uppkommit, utan skall vara ärftligt?

Kommer ägaren någon vart om hon försöker kräva att uppfödaren skall stå för en Operation på strömsholm?

Liknande trådar

R
Hundhälsa Jag har en gammal tik hemma som är av blandras och är en omplaceringshund. Jag tog över henne när hon var runt 5 år och i år blir hon...
Svar
4
· Visningar
1 425
Senast: Nenne1
·
Övr. Hund I mina hundinförskaffartankar (chihuahua nr två) har jag allt mer börjat överväga en unghund eller vuxen omplacering snarare än en valp...
Svar
18
· Visningar
1 550
Senast: Acto
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en snart 7 års gammal blandras tik som jag har haft olika problem med nästan hela hennes liv. Det började med att...
Svar
17
· Visningar
2 896
Senast: em-pirre
·
Hundavel & Ras Jag har en 1årig tik som är 50% Schäfer 25% Jämthund och 25% Kungspudel, det är klart att hon har ''problem'' med båda frambenen men...
2
Svar
28
· Visningar
2 738

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka