atros! råd och erfarenhet???

M

mctyson

Jag fick idag veta att min häst har atros med tydliga pålagringar på kotan och leden ner till hoven på vb. Det hela har utvecklats mkt snabbt pga en vrickning för två veckor sen. Fick idag besked om att han med största sannolikhet inte blir bra. Det sitter så dumt att han har mer ont i skritt än i trav. Någon som haft häst med samma eller liknande atros? Han är bara 14 år och känns förjävligt om han inte ska kunna gå smärtfritt ens i skritt å att man då måste avliva honom. Alla råd tips och erfarenheter uppskattas!

Sv: atros! råd och erfarenhet???

Låter inte bra....
Vill inte vara pessimistisk men har själv haft ett par som opererats, men ingen har det blivit något av trots att den ena hade ganska god prognos.
Tyvärr.

nej jag har förstått det. och nu kanske jag låter hemsk men jag kan inte se att det är värt en operation för han kommer med största sannorlikhet inte bli bra och man måste tänka på hans bästa och slippa ont och trassel.
hur länge gick dina innan det var "kört"? det är så otroligt svårt att veta hur man ska bära sig åt och det sitter på ett så dumt ställe:(
och jag har ju redan en promenadhäst, två är för mkt om man ska köpa en ny ridhäst..

Avlivade min valack i somras pga lätt artros i båda bakknäna, 10 år gammal... Detta efter 2 års försök till rehabilitering :crazy:

Mitt tips är: ta bort hästen innan det blir värre, artros är en degenerativ ledskada som inte blir bättre, utan oftast försämras över tid. Och din häst verkar ju vara ganska illa däran tyvärr :( Det är ett tufft beslut, men jag ångrar det inte en sekund.

Kram till dig och lycka till hur du än gör :)

jo jag vet innerst inne att det är det rätta. kan dock känna att det är orättvist då min 25åring är frisk som en nötkärna. men det är väl det enda rätta. tack för kloka ord!

Ja du det är inte lätt... Samtidigt som jag hade den här valacken så hade jag ett 20 år äldre sto, snacka om att det kändes konstigt att hon var så fräsch att jag tog henne när jag skulle rejsa på fält, hoppa, mm medan valacken fick komma ut på små skrittpromenader istället :grin:

Ja, vi körde rehabiliteringen med boxvila, promenader som sakta utökades och försök till igångsättning, men ingen var fräch. Den ena mådde skit mentalt av början på rehabiliteringen (12 v) att det kändes verkligen inte värt det när vi ändå fick ta bort honom.

Den enda erfarenheten jag har är tyvärr av en 4 åring som pga vrickning i hagen fick tas bort pga artros, liknande senario som med din :(

Mitt råd är också att ta bort hästen, hur svårt det än är, för det kommer antagligen bara att bli värre med tiden.

Det är ett tufft besult men som vi alla någon gång måste ta.

Okej:( ja det är väl det enda rätta. Jag ska göra klart behandlingen på metacam och sen se om han kan röra sig i hagen utan ont. Men förmodligen kommer det inte gå då han nu har mest ont i skritt :(

Jag har (som jag nämnde i andra inlägget) en nu femåring med artros BF.

Han skadade båda gaffelbandsfästena våren som fyraåring. Boxvila och promenader. Han är HEMSKT smärttålig den lille killen, så det jag åkte in för var inte hälta utan 'landar tå först'. Reagerade rejält på böjprov lågt BF, och lite på palp gaffelbandsfästen. Bedövade nerifrån och upp, men först när vi bedövade senor och gaffelband släckte böjreaktionen helt. UL bekräftade gaffelbandsskador i övre fästet.

Fick konv (box + promenader) och månaderna gick och gaffelbanden läkte sakta men säkert men han landade fortfarande tå först, reagerade fortfarande lika mkt på böjprov och min magkänsla (som jag alltid lyssnar på) gnagde att 'det är nåt mer, det stämmer inte'. Man kommer ju åt både led och ligament när man böjer, och då gaffelbanden var bättre borde böjreaktionen avta t ex.

Så jag bad att vi skulle bedöva kotlederna igen samt röntga dem. Och han slutade landa tå först. Rtg visade dock bland det sista man vill se på en så ung, i princip oriden dessutom, häst. Artros kotleder BF. På HF på två ställen, på VF på ett ställe. Var svårt säga exakt när de uppkommit mer än att de var ganska nya och 'aktiva'.

Beh med kortison i kotlederna. Slutade nästan landa tå först (det trodde vi kom från gaffelbanden). Men det 'höll' bara i en vecka. På ÅB behandlade vi om, då svarade han inte alls. Artrosen sitter så till att det går inte operera. Vi behandlade då med IRAP i kotlederna 3 ggr med 1 v mellanrum.

Sen dess så *peppar peppar* har artrosen inte besvärat honom. Han går inte igenom lågt böjprov fram (reagerar ½ - 1 grad, värmer ur och är ren på tillbakavägen) men han rör sig som han ska igen, är obekymrad och framkotorna har hållit sig fräscha trots inridning, träning osv. Och trots att han fick ont i en bakkota pga lös benbit (dvs säkert avlastade en del fram).

Han är skodd med ringskor och får ledtillskott, båda är dock förebyggande.

Bara metacam hade varken gjort till eller från, och inte heller kortison i leden hjälpte som sagt, men IRAP. Dock, annat läge än din, min fick troligen sin artros pga komb av oupptäckt kotledsinflammation som gick obehandlad länge och det felaktiga rörelsemönstret som blev av tå först. Vets teori är att han redan när han kom in och gaffelbandsskadorna upptäcktes hade kotledsinfl. Men två ställen som gör ont = det krävdes vi släckte bådaför att släcka reaktionen. Dvs hade vi BÖRJAT bedöva gaffelbanden hade det inte släckt, men när kotan också bedövades hade det släckt. Men, ingen förutom hästen vet ju.

Men i ert fall har du ett kraftigt trauma (vrickning) botten, en 'aggresiv' artros som sitter illa till, och en äldre häst - som du dessutom har ett specifikt mål med. Så om vet inte ens vill prova behandla led, utan inte tror han blir bra är det nog bara en sak att göra tyvärr... Det jag blir lite 'nyfiken' över är varför 'bara' metacam, eller är han behandlad i leden med?

Dock, så även i 'solskenshistorier' som min, ska man ju vara medveten om att det förr eller senare bara kan gå åt ett håll med artros.. utför. Frågan är bara hur fort/sakta... =/

Vad jobbigt :( Ibland är det så jäkla tungt att ha häst, men vissa saker rår man bara inte på. Våra vänner måste vandra vidare på ett sätt eller ett annat. många kramar till dig.

Min pålle på 20 år har artros BF, funkar just nu som promenadhäst och är så fräsch som han kan bli. Artros går ju inte att bota så det är bara fråga om när han blir halt.
Han skos med tvärtå och tåriktning BF och jag ger honom ledtillskott.

Jag njuter varje dag av honom! :love:

Härligt med en lite lyckligare historia. Mm jag tror inte min skulle må bra av att va promenadhäst dock, han har nu tagit det lugnt i 10 dgr och det börjar märkas på honom. Men det är väl bara att vänta och se hur det blir. Men om han nu har ont i skritt så kommer det inte gå över med andra ord?

Men irap hur kan de hjälpa på pålagringar? Senor förstår jag med på kotor?

Tror du blandar ihop IRAP och stamcellsbehandling/ACP? =)

IRAP är framtaget just för att behandla artros.

Lite läsning (på svenska, finns massa mer på engelska)

http://www.capactiva.se/artiklar/halta.htm

Här finns en svensk 'studie' (ej vetenskapligt 'godkänd' dock)
http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00003269/01/osterdahl_j_090527.pdf
Ur den:
I den här uppsatsen jämfördes behandlingsutfallet av Irap på hopphästar, med en
ålder av 6-14 år på en nivå från medelsvår och uppåt och som ej blivit bra efter
tidigare behandling av artrit/artros med PSGAG eller hyaluronsyra, vid två
veterinärpraktiker i mälardalen. Som mått på lyckad behandling var återgång till
sport efter tre månader.
Behandlingsresultaten vid de båda veterinärpraktikerna var att 70 % respektive
100 % av behandlade hästar återgick till sport.

Dock, så förra hösten gick Läkemedelsverket ut och rek tillsvidare inte det. Man FÅR behandla, men Läkemedelsverkets ställningstagande gör att f-bolagen är lite mindre villiga betala..

http://www.alltomhastar.se/artiklar/hast-halsa/irap-behandling-av-ledinflammation-hos-hast/

Engelsk läsning finns det mycket mer.

okej ja då ska jag ta och googla :)

jag förstår det, hästar ska inte behöva gå som promenadhäst om dom inte trivs med det, då är det bättre att låta dom få somna in och det är absolut inget fel med det. du känner din häst bäst.

med min pålle har jag märkt att han på senare tid fått ett ngt kortare steg, men det är i princip bara jag som ser det - inte ens vet kunde se det. kanske det är för att jag känner honom bra och vet hur han rörde sig innan han fick problem (eller så kanske jag bara inbillar mig). innan vet behandlade honom så var jobbigt att se honom, för jag tyckte han var hängig. han åt som han skulle, t.o.m. busade i hagen men när jag skulle ta in honom från hagen så kändes det som han tyckte det var jobbigt att skritta.. att bara skrota i hagen var inga problem, men just när jag skulle ta in honom (o han förmodligen trodde han skulle arbeta)..

han blev behandlad i början av sommaren BF, vid återbesöket 3 veckor senare var vet nästan förvånad över att han svarat så bra, så han behandlades inte igen. dock tyckte hon att han rörde sig lite framtungt, men ohalt på rakt o böjt spår. inga reaktioner på böjprov. 3 veckor senare igen var han ohalt vid återbesök, samma kommentar med att han rör sig lite framtungt (han har alltid varit ngt framtung naturligt, han är lågställd o överbyggd) och fick order om att fortsätta jobba honom aktivt i skritt för att bygga upp hans bukmuskulatur, jag fick börja trava lite.
sen blev han halt igen i slutet av sommaren, vet kom o behandlade BF igen. detta var ett hårt bakslag för mig. vet sa då att vi skulle behandla igen efter 3 veckor, även om han är ohalt. vid återbesök 3 veckor senare var han ohalt på rakt o böjt spår, och han överraskade vet åter igen. jag fick beröm för hur fin han var och det värmde. vet tyckte det var onödigt att behandla igen, så det slapp han. fick som vanligt order om att stärka upp hans magmuskulatur, och att satsa på körning varvat med skogsturer.
sen drog jag iväg på semester 5 veckor och nu är jag tillbaka o har börjat med igångsättning i skritt.

jag har accepterat att han aldrig kommer bli som han var förut, han är gammal och till åldern tillhör stelhet. det märks lite i början när vi går från stallet att han är lite stel, men sen försvinner det och han tar för sig. så länge han blir bättre av rörelse känns det gångbart och både han och jag har roligt. Men den dagen han känns stel genom en hel ridtur och jag inte känner igen goa gamla Sluggo så kommer han få bli pensionär på heltid (dvs om han är ohalt). jag kan aldrig veta hur ont han har, så jag får gå på min magkänsla och även om han inte är halt så vill jag inte fortsätta om det inte känns bra i magen. jag har fått lära mig tidigare att det är viktigt att lyssna på sig själv!
hästen jag pratar om är i och för sig inte min häst på pappret så ett beslut om avlivning kan inte jag göra, men det beslutet skulle jag ta om det inte skulle funka för honom att varken vara promenad- eller sällskapshäst.

förlåt för svamligt inlägg, det var inte meningen! behövde skriva av mig tror jag..

Senast ändrad:

Då har vi nog samma syn, vi känner våra egna hästar bäst och jag vet att min har ont för tillfället, böjer man eller trycker så visar han det tydligt i ansiktet:( och han är en riktig dynamit klump, han ger allt på tävling och älskar långa galopper hoppning m.m och jag tror inte han kommer trivas i bara hagen:/ men de återstår att se. Ska strax ut och se om svullnaden lagt sig. Han har ätit medicin i tre dgr nu utan skillnad..

Missade att svara på det. Nej, som det ser ut nu så kan dom inte injisera i leden, det finns inget utrymme att komma åt sa dom vid röntgen. Och det finns nästan ingen ledvätska alls nu:(

Då förstår jag. Och då ser det väl tyvärr ganska hopplöst ut med metacam. Och antagligen blir om man så skulle injicera tuppkam i blodet + allmänbehandla med kortison som att pissa i Nilen om det är så illa =/

Beklagar djupt.

Kommer de inte ens in med nål i kotleden kan de inte behandla med IRAP heller.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 205
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 481
Senast: mackan
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 311
Senast: Mezcal
·
Hästvård Det är så här att min fånghäst från förra året idag jagade ut stallägarens ponny ur hagen. Han hade tydligen varit helt förjävlig och...
Svar
7
· Visningar
1 657
Senast: LaMaya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka