Sv: atros! råd och erfarenhet???
Jag har (som jag nämnde i andra inlägget) en nu femåring med artros BF.
Han skadade båda gaffelbandsfästena våren som fyraåring. Boxvila och promenader. Han är HEMSKT smärttålig den lille killen, så det jag åkte in för var inte hälta utan 'landar tå först'. Reagerade rejält på böjprov lågt BF, och lite på palp gaffelbandsfästen. Bedövade nerifrån och upp, men först när vi bedövade senor och gaffelband släckte böjreaktionen helt. UL bekräftade gaffelbandsskador i övre fästet.
Fick konv (box + promenader) och månaderna gick och gaffelbanden läkte sakta men säkert men han landade fortfarande tå först, reagerade fortfarande lika mkt på böjprov och min magkänsla (som jag alltid lyssnar på) gnagde att 'det är nåt mer, det stämmer inte'. Man kommer ju åt både led och ligament när man böjer, och då gaffelbanden var bättre borde böjreaktionen avta t ex.
Så jag bad att vi skulle bedöva kotlederna igen samt röntga dem. Och han slutade landa tå först. Rtg visade dock bland det sista man vill se på en så ung, i princip oriden dessutom, häst. Artros kotleder BF. På HF på två ställen, på VF på ett ställe. Var svårt säga exakt när de uppkommit mer än att de var ganska nya och 'aktiva'.
Beh med kortison i kotlederna. Slutade nästan landa tå först (det trodde vi kom från gaffelbanden). Men det 'höll' bara i en vecka. På ÅB behandlade vi om, då svarade han inte alls. Artrosen sitter så till att det går inte operera. Vi behandlade då med IRAP i kotlederna 3 ggr med 1 v mellanrum.
Sen dess så *peppar peppar* har artrosen inte besvärat honom. Han går inte igenom lågt böjprov fram (reagerar ½ - 1 grad, värmer ur och är ren på tillbakavägen) men han rör sig som han ska igen, är obekymrad och framkotorna har hållit sig fräscha trots inridning, träning osv. Och trots att han fick ont i en bakkota pga lös benbit (dvs säkert avlastade en del fram).
Han är skodd med ringskor och får ledtillskott, båda är dock förebyggande.
Bara metacam hade varken gjort till eller från, och inte heller kortison i leden hjälpte som sagt, men IRAP. Dock, annat läge än din, min fick troligen sin artros pga komb av oupptäckt kotledsinflammation som gick obehandlad länge och det felaktiga rörelsemönstret som blev av tå först. Vets teori är att han redan när han kom in och gaffelbandsskadorna upptäcktes hade kotledsinfl. Men två ställen som gör ont = det krävdes vi släckte bådaför att släcka reaktionen. Dvs hade vi BÖRJAT bedöva gaffelbanden hade det inte släckt, men när kotan också bedövades hade det släckt. Men, ingen förutom hästen vet ju.
Men i ert fall har du ett kraftigt trauma (vrickning) botten, en 'aggresiv' artros som sitter illa till, och en äldre häst - som du dessutom har ett specifikt mål med. Så om vet inte ens vill prova behandla led, utan inte tror han blir bra är det nog bara en sak att göra tyvärr... Det jag blir lite 'nyfiken' över är varför 'bara' metacam, eller är han behandlad i leden med?
Dock, så även i 'solskenshistorier' som min, ska man ju vara medveten om att det förr eller senare bara kan gå åt ett håll med artros.. utför. Frågan är bara hur fort/sakta... =/