Åtgång med fri tillgång

FengurLaugar

Trådstartare
Hej!
Hur mycket hö/hösilage går åt varje dag åt era hästar när de har fri tillgång?

Jag har två isiskillar, en äldre och en yngre. Den äldre tränas, den yngre går bara och skrotar och busar :D

Jag lägger ut ca 16 kg hö på morgonen i hagen. Oftast räcker det precis under dagen, ibland (väldigt sällan) får jag slänga ut lite mer på kvällskvisten vid 18 tiden. På natten i boxen får de 2 kg var (kommer in vid 21-22 tiden), den äldre äter upp allt sitt men den yngre har oftast kvar på morgonen. Tror han är nöjd med att alltid ha hö i hagen så han inte vill ha de som är inne :)

Nå, hur mycket äter era hästar per dag?

Vill inte ha ut nåt speciellt av den här tråden, bara kul och veta :)

Sv: Åtgång med fri tillgång

Fullblod ca 450 kg äter 20-25 kg hösilage med en ts på 60 %.

Varför får de bara 2 kg på natten ?

Jag lät Snöggur gå i egen hage med fri tillgång på hö under halva dygnet en perpiod. Han fick väl en 7-8kg t.ex. på kvällen o då fanns det lite kvar på morgonen. Han fick dessutom ca 2kg halm samtidigt. Det brukade han äta upp oxå. Andra halvan av dygnet hade alla tre hästarna i flocken fri tillgång på halm, det blir över om jag bär ut 3säckar, dvs ca 6-7kg. Halm e ju inte lika populärt tydligen ;) O givetvis sina normala portioner av hö.

Hade jag haft fri tillgång på de andra två utom snöggur så skulle de svälla upp till ballonger. O fri tillgång på något som kostar 3.80kr/kg som respektslöst trampas ner i grus/jord o pissas o skites på? Nej, inte min grej... Men Snöggur var så mager efter allt med flytt o maskangrepp o tandproblem så han behövde äta upp sig lite.

Jag ger nu nästan fri tilgång på halm, det är så det blir över iaf.

ca 20 kg per dag, en stor bal i veckan på 2, ett halvblod och ett fullblod.

Jag har en flock på 11 islandshästar och 2 shettisar.
Av dessa är 5 växande unghästar, 4 dräktiga ston, 2 ston som rids sporadiskt ( varav en ger di ännu ) och alltså 2 shettisar som inget gör alls.

Om de får fri tillgång går det åt en storbal, dvs ca 400 kg, på 2,5 dagar.
Jag har räknat på ca 10 kg per häst och dag men inser att det räcker inte

Fast om man räknar på det så är det i genomsnitt drygt 12 kilo per häst så det är ju inte så illa räknat ändå.

Unghästarna är normala i hull, någon är åt det tunna hållet, det ena stoet som rids är åt det tjocka hållet men omusklad oxå, den ena shettisen är mycket tjock !, de dräktiga stona är normala i hull.
Naturligtvis får de som behöver tillskottsfoder Hippo Alfa och Matilda havre för energin.

Jag vet inte TS på hösilaget men det är relativt torrt men inte så det är nästan som hö dock utan det är fuktigt.
Jag kan tänka mig det ligger nånstans runt 60-70 procent.

ca 20 kg per dag, en stor bal i veckan på 2, ett halvblod och ett fullblod.

Det är ju "bara" 140 kg...kallar du det stor bal ??

För mig är en stor bal 350-500 kg.....

Eller är det 20 kg per häst per dag....låter rimligare.
då blir det ändå "bara" 280 kg, inte stor bal för mig.....

Hej

Ägs av 3 stora halvblod, som får fri tillgång av hö. Fyller på när det är tomt ;)

Det går åt ca 45-50 kg/dag , utifrån tillgången av gräs i hagarna.

Eva

Förvisso ett par månader sedan denna tråd startades, men ändå.

Mina tre (halvblod) gör av med minst 20 kg per häst och dag, ca 400-500 kg i veckan. Ger hösilage med 70% TS.

Satt senast idag och tänkte på hur mkt som går åt på ett helt år. Hur mycket som går åt på ett helt år beror ju på hur lång vintern är och hur bra bete det blir i hagarna m.m. Men, när jag räknar på det (på ett ungefär) så kommer jag upp i en årsåtgång på uppåt 16 ton!! :eek: Inte undra på att jag är fattig... :crazy:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 045
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
608
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 167
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 053
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar