Återvunnen jord???

Lena Furberg

Trådstartare
Återvunnen jord finns att köpa i säckar från ett av våra större trädgårdsföretag. De annonserar jorden i broschyrer. Ihop med "vanlig" jord. Hm. Är det nåt jag inte fattat här? Är inte all jord återvunnen? Ok, somlig jord är till för sådder, somlig är extragödslad, osv osv men .... återvunnen är väl ALL jord?? Eh? Vad är så speciellt med den här, återvunna, jorden??

Kanske jorden redan är odlad i en säsong (eller flera)?
Kanske (mat)jorden är tillvaratagen från en byggarbetsplats?

Märkligt ord i vilket fall som helst.

Återvunnen jord finns att köpa i säckar från ett av våra större trädgårdsföretag. De annonserar jorden i broschyrer. Ihop med "vanlig" jord. Hm. Är det nåt jag inte fattat här? Är inte all jord återvunnen? Ok, somlig jord är till för sådder, somlig är extragödslad, osv osv men .... återvunnen är väl ALL jord?? Eh? Vad är så speciellt med den här, återvunna, jorden??

Kanske jorden redan är odlad i en säsong (eller flera)?
Kanske (mat)jorden är tillvaratagen från en byggarbetsplats?

Märkligt ord i vilket fall som helst.

Tror att det kan röra sig om jord som har varit förorenad av tex olja eller kemikalier som samlats upp från nerlagda mackar eller industriområden. Efter behandling hos saneringsfirma så är jorden åter användbar för tex krukor och odlingar.

Kan vara gammal krukjord som blandats med kompost eller gödsel?
Att kalla den återvunnen känns konstigt, men det verkar ju funka som marknadsföring. Har sett "biologisk jord" till salu, det var helt vanlig matjord från en uppgrävd trädgård.

En googling visar att jag hade rätt :D Det är jord med kompost (från weibull)
Skanska säljer återvunnen anläggningsjord, alltså det som "blivit över" vid byggen.

Smart, det är ju lika bra jord som något annat. I många fall bättre i och med att den är torvfri

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
704
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 487
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Min motivation, som jag tidigare jämförde med ett trilskande fuxsto, lyckades tillslut komma igång, gå in på banan, prestera och ta hem...
Svar
3
· Visningar
688
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
11 582
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar