Återta sitt hem efter brand

ASKAPLASKA

Trådstartare
Som jag tidigare nämnt i en annan tråd på senior så har mitt hem brunnit. Det står kvar men blev rökskadat.
Nu är det snart färdigsanerat och jag planerar att gå in där i helgen och röja lite.
Det hela är emotionellt jobbigt för mig och lukten som är där inne ger mig lite ångest. Det är en blandning av ozonet de har behandlat med och liiiite röklukt.

Nu behöver jag iallfall lite tips på hur man "intar" sitt hem igen! Det får inte bli alltför dyrbart bara.
Jag funderar på att köpa in lite luftrenande gröna växter, några svagt doftande ljus (de får inte stinka starkt för det gör det redan!) och självklart ska det städas och plockas.

Nån som har några andra förslag på hur man får sitt hem lite fräscht och hemtrevligt?

Sv: Återta sitt hem efter brand

Skura, skura, skura! Och då menar jag med rotborste, grönsåpa och hett vatten! Ner på knä och skrubba :D

Inte bara golven -om de tål vill säga - utan även allt annat trä/klinker/kakel som tål denna behandling - dörrlister, fönsterfoder, golv-/tak-lister, kökskakel osv ALLT skall skrubbas!

Inte bara gå och torka av med en fuktad trasa alltså, utan gnugga ordentligt och torka efteråt.

Det finns olika hårda borstar, så lite beroende på underlag så använd en anpassad borste.

Tvätta sedan alla textiler som du bara kan!
Även sofföverdrag, gardiner, mattor, täcken/kuddar osv.
Lägg ut mattor som är för stora i snön så de får frysa igenom ordentligt!

Har du avtorkningsbara tapeter så torka även dem!

Har själv hjälpt till att "städa in" ett brandskadat hus och det tog MÅNGA timmar innan vi gått från rum till rum och skurat/torkat/tvättat allt. Men när allt var gjort så var det "hemma" igen!

/Swat

Det får nog bli så. Lustigt nog så har jag börjat se fram emot det!
Saneringsfirman har ju gjort sitt innomhus och anser att det är beboligt nu men det är det där lilla kvar som gör att jag inte känner mig hemma än.

För min kompis så handlade det nog till en del att "reclaim the house" så att säga! Återta kontrollen, städa ut det "gamla" och in det nya!

Visst anlitade försäkringsbolaget både sanerings- och städfirma, men det var först efter vår "vrål-städning" av bostaden som den blev ett hem igen.

Kavla upp armarna, köp bekväma gummihandskar och kör igång! :D

Lycka till!

/Swat

Tips på lyxig diskhandske som kanske gör jobbet lite roligare!:)

diskhandske%20svarta.jpg

Lycka till med reclaimandet!!!!

Synd att man inte bor närmare så man kunde komma över och hjälpa dig med skrubbandet..... :love:

Jag säger som dom andra skura,skura ,skura......
När jag hade brandlukt i min gamla lägenhet så köpte jag doftblock och la ut lite här och där i lägenheten.
Jag vet inte om ättika tar bort röklukt men jag har något i bakhuvudet som säger det.
Jag hoppas att du finner ro i huset och lycka till nu :banana:

ättika tar ju bort cigarett-rök lukt i bilar iaf, så det borde ju fungera mot brandröklukt tycker man också?! :)

att parfymera på svett är ingen höjdare, likväl att försöka "dölja" lukten.. du får allt lov att bli av med odören först.. jag tar förgivet att allt som är rökskadat har åkt ut...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka