Återkommande problem med framknäna

milian

Trådstartare
Behöver ha lite ideér och tips på träning/tävlingsupplägg på min "knä"häst,
han håller 3-4 starter sen får han känning i dom igen:(
Har provat behandling+lång vila, omläggning av träning,väldigt noga med benen jobb start mm skulle vara intressant om nån här inne har hittat nått bra upplägg för "framknäs hästar"
Hans huvudproblem är förmodligen att han är väldigt ärlig i loppen och går alltid allt vad han kan och man man märker inget förrän det är försent.
Är röntgad och inga pålagringar. Funderar på att använda pg hemma i träning och se om det kan avlasta lite.

Alla tips och råd mottages tacksamt.

Senast ändrad:
Sv: Återkommande problem med framknäna

Då tror jag inte problemen sitter i framknälederna utan detta är ett symptom på något annat. Mitt råd är att nöj dig inte med att behandla framknäna, gå tillbaka (eller till en annan veterinär) och fortsätt undersök när han är ok i knäna. Tror ni kommer hitta något annat som stör honom.

Vad gäller pg så tycker jag det funkar på vissa, inte alls på andra. Jag gillar skon och du kan ju alltid prova.

Jadu...svårt att ge några bra tips men undvik skor som är halvrunda, tvärtåade eller öppen i tån. Det sliter mer. Lätta skor är att föredra ifall det går. Är han skev? Vad har ni behandlat med? Har ni provat spola ur lederna? Sprutar ni alltid med samma eller har ni provat nåt annat? Typ Adequanin tre veckor i följd? Vilken ledgång i knät? Behandlar veterinären rätt ledgång? Har ni kollat om det finns vätska i karpaltunneln?

Hur är han röntgad? Hade en häst tidigare som jämt var sliten i framknäna. inte halt men efter ett par lopp efter varje behandling så funkade han inte till 100% och alltid så böjde man fram knäna och särskilt vänster. Han var också röntgad ua men skickade han till en annan veterinär och där upptäckte de efter sin röntgen att han hade små små "stress lines" i sina framknän. det är alltså små små sprickor/frakturer, kallas för stressfrakturer, som återfinns på de små karpalbenen som återfinns inne i knät. Så det spelade liksom ingen roll hur många gånger han sprutades för sprickorna fanns ju där ändå och hade först behövt läka ut.

Men annars så är mitt tips att undvika snabbjobb under sadel, på hårt underlag, med öppen tå skor osv:)

Irap har funkat valdigt bra pa vara.
BAst resultat blev det pa haserna pa stoet men aven valackens knan vart mkt battre efter tre behandlingar.

Jag skulle forespraka (helt utan att veta ngt om vare sig hasten eller traning / tavlings upplagg)
IRAP tre behandlingar (man brukar kunna fa ut atminstone 6 doser at gangen)
Lugn traning pa fast men inte stumt underlag (helst enbart skritt)
Simning for konditionens skull utan att slita for mkt pa lederna.
Givetvis forutsatter det att rontgen faktiskt ar ok.
Aven om grund problemet sitter nagon annan stans maste knana atgardas da du helt klart har en reaktion dar.

Jag antar att du letat orsaker i resten av kroppen ocksa.
Lattast ar egentligen att blocka ur honom ordentligt for att se sa det inte sitter ngt annat och spokar. Finns en miljon olika anledningar nar hastar ar off - galler bara att hitta ratt!

Svarar båda.

Jag har också tänkt tanken på att det är något "annat" tyvär har det blivit så att vet undersöker och behandlar honom på ren"rutin". Man hoppas och tror att dom vet vad dom gör men det är nog dags att åka nån annanstans och kolla upp honom där man kommer som "ny", om nån vet någon duktig vet i södra sverige så får ni gärna pma mig.

Han är inte skev nämnvärt iaf, han är behandlad med cortison,hyonate (tror det heter så) och en massa annat innan jag fick honom.
Han blir behandlad i både över och undre, jag har alltid förutsatt att veterinären behandlar rätt led så jag har inte direkt ifråga satt hans bedömning eller behandling, han är nog inte spolad, eller kollad om vätska i karpalltunneln inte hos mig i alla fall.

Jag skulle åka till Hälsa och helhet i kungsbacka. Han behandlar många travhästar eller eurovets i halmstad.

Jadu...svårt att ge några bra tips men undvik skor som är halvrunda, tvärtåade eller öppen i tån. Det sliter mer. Lätta skor är att föredra ifall det går. Är han skev? Vad har ni behandlat med? Har ni provat spola ur lederna? Sprutar ni alltid med samma eller har ni provat nåt annat? Typ Adequanin tre veckor i följd? Vilken ledgång i knät? Behandlar veterinären rätt ledgång? Har ni kollat om det finns vätska i karpaltunneln?

Hur är han röntgad? Hade en häst tidigare som jämt var sliten i framknäna. inte halt men efter ett par lopp efter varje behandling så funkade han inte till 100% och alltid så böjde man fram knäna och särskilt vänster. Han var också röntgad ua men skickade han till en annan veterinär och där upptäckte de efter sin röntgen att han hade små små "stress lines" i sina framknän. det är alltså små små sprickor/frakturer, kallas för stressfrakturer, som återfinns på de små karpalbenen som återfinns inne i knät. Så det spelade liksom ingen roll hur många gånger han sprutades för sprickorna fanns ju där ändå och hade först behövt läka ut.

Men annars så är mitt tips att undvika snabbjobb under sadel, på hårt underlag, med öppen tå skor osv:)
Därför tillåter jag aldrig kortison i framknän, eftersom kortisonet vidgar dessa microfrakturer (som kan vara rätt svåra att upptäcka ibland) och gör det hela etter värre.
gulan

Jadu...svårt att ge några bra tips men undvik skor som är halvrunda eller öppen i tån. Det sliter mer.

Varför skulle dom skorna slita mer på knäna än andra? Trodde man använde dom skorna för att få en snabbare överrullning = skonsammare för benen.

Du får gärna skriva hur du tänker, alltid lär man sig något nytt :)

Ja alltså jag har inget bra svar på det:) Jag har bara blivit i tutad under alla år att öppen tå skor och snabb överrullning är lika slitsamt som långa tår och backe...Men jag har ingen bra förklaring faktiskt:o:crazy:

Var faktiskt tvungen ringa en vän:D och dennes svar var "Ja det sliter ju som fan" Varför frågade jag "vet inte" :laugh:

Jag tror iaf. att korta tår och snabbare överrullning sliter mindre än långa tår och backe. Det sliter att ha för lite fäste, och det sliter även om man har för mycket. Det bästa tror jag är att ha hästen barfota (med tanke på grepp osv.) men det är ju få hästar som klarar det.

Senast ändrad:

öppen tå sliter ju på tån, jag föredrar i såfall tvärtå...har aldrig hört att halvrunda ska slita på framknäna, men jag ska luska i det jag med....

Har sulor på min som skydd. Jag tror dom vänder snabbare med en öppen tå, än med tvärtå.

Är lite nojjig, har fått för mig att det blir halkigt med halvrunda när man går på asfalt. Inte kul om man måste sko om innan varje start med en häst som har kassa fötter.

Tycker faktiskt att sulorna håller rätt så bra, trots att det är aluminium skor (hästen funkar tyvärr inte på annat). Har börjat med en ny söm som har en kula med hårdmetall på huvudet, som jag bara har i tådelen.

Jag skrittar en de asfalt med in som har halrunda och jag har inte märkt nån skillnad mot vanliga skor! :idea:

Hon har dock bara gått en skopeiod med dem och alla sätter ju i fötterna olika.

Har nu fått reda på orsaken till hans problem (karpalltunnel hf), tack vare en jätteduktigt kiropraktor som var i närområdet( jag lyckades få en tid idag) så nu påbörjas rehabilitering och förhoppningsvis slipper jag hålla på att behandla knäna framöver.

Liknande trådar

Hästvård Tänkte kolla ifall det är någon som varit med om liknande situation som jag. Har en ponny på 8 år som har problem med återkommande...
Svar
5
· Visningar
1 019
Senast: akleja
·
L
Hästhantering Första gången jag startar en egen tråd så vet inte riktigt hur man gör, men ska försöka. SKa försöka göra en lång historia kort...
Svar
7
· Visningar
1 957
Senast: frittan
·
Trav Skulle behöva lite råd till en av mina. Har en 5-åring som ger mig gråa hår, han har vilja så det räcker och blir över men travar...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 232
Senast: His Majesty
·
Hästvård Blev lite orolig när jag hade fysioterapeuten hemma förra veckan och hon konstaterade att min kuse, endast 5 år gammal, hade lika lite...
2
Svar
26
· Visningar
1 898
Senast: Totti
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA