Återkommande mugg

TheRedLightning

Trådstartare
Jahapp, där kom muggen tillbaka också. Verkar som min häst får mugg när hon går i en speciell skogshage, känns lite skit. Vet inte riktigt hur jag ska lägga fram det så budskapet når fram, uppenbarligen är det något i den hagen som min häst inte tål och reagerar på och därför får mugg.

Hon hade jättefina karleder för några dagar sedan och nu är de fulla med mugg. Funderar på ett hagbyte, men vet inte hur jag ska lägga fram det så att allvaret kommer fram. För visst är mugg inget bra?

Jag har aldrig varit med om att man gör det själv, utan det är veterinär som tar prov.
Började misstänka det. Får ta och rådfråga min veterinär om det, så får vi ta det därifrån. Behöver nog även lite uppdatering på hur man bäst "fajtas" med muggen när grundproblemet som orsakar den är borta, såvida man får bort den vill säga.

Började misstänka det. Får ta och rådfråga min veterinär om det, så får vi ta det därifrån. Behöver nog även lite uppdatering på hur man bäst "fajtas" med muggen när grundproblemet som orsakar den är borta, såvida man får bort den vill säga.
Få ordning på magen först, det brukar vara nyckeln. Får hon det vid grästillväxt kan det vara läge att ge probiotika då.
Och kolla om det är någon växt som kan orsaka muggen, dvs fotosensibilitet.

Få ordning på magen först, det brukar vara nyckeln. Får hon det vid grästillväxt kan det vara läge att ge probiotika då.
Och kolla om det är någon växt som kan orsaka muggen, dvs fotosensibilitet.
Probiotika vad är det eller snarare vad gör det för hästens mage?
Jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga och kolla om det är någon växt, då det finns väldigt många olika växter i den hagen eller kan en odling ta reda på det?

Probiotika vad är det eller snarare vad gör det för hästens mage?
Jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga och kolla om det är någon växt, då det finns väldigt många olika växter i den hagen eller kan en odling ta reda på det?
Odling kan inte avgöra växt. Förutom leverprov som kan avgöra om hästen är förgiftad.
Probiotika innehåller goda bakterier som behövs för hästens tarmflora, då får hästen bättre immunförsvar och klarar omställningar bättre. Googla olika preparat eller ge 0,5-1 paket bakjäst/dag.

Odling kan inte avgöra växt. Förutom leverprov som kan avgöra om hästen är förgiftad.
Probiotika innehåller goda bakterier som behövs för hästens tarmflora, då får hästen bättre immunförsvar och klarar omställningar bättre. Googla olika preparat eller ge 0,5-1 paket bakjäst/dag.
Om man get bakjäst, ska det vara den osötade (den blå) eller den för söta degar (den röda)?
Om nu hästen skulle vara förgiftad borde inte det märkas andra symtom än bara mugg då?

Om man get bakjäst, ska det vara den osötade (den blå) eller den för söta degar (den röda)?
Om nu hästen skulle vara förgiftad borde inte det märkas andra symtom än bara mugg då?
Blå varianten.
När det gäller förgiftning behöver det ju inte vara av typen att hästen dör eller blir jättedålig akut. Växter kan ge brännskador eller påverka under lång tid.
Gå ut i hagen och fota de växterna du inte känner igen och lägg in så kanske vi kan hjälpa till. De du kan identifiera googlar du och kollar vilken effekt de kan ha på häst.

Blå varianten.
När det gäller förgiftning behöver det ju inte vara av typen att hästen dör eller blir jättedålig akut. Växter kan ge brännskador eller påverka under lång tid.
Gå ut i hagen och fota de växterna du inte känner igen och lägg in så kanske vi kan hjälpa till. De du kan identifiera googlar du och kollar vilken effekt de kan ha på häst.
Oj, jag vet inte ens i vilken ände jag ska börja, typ allt som är i hagen som inte är gräs är saker jag inte vet till hundra vad det är. Hagen är delvis skog, delvis bete och tyvärr väldigt stor. Vet inte om det är något i skogen eller om det är något på betesgräset.
För mig är det svårt att veta vad det är jag ska leta efter när jag inte kan se det, dvs vet inte vad jag letar efter. Så vete tusan hur man löser det rent praktiskt. :/

Oj, jag vet inte ens i vilken ände jag ska börja, typ allt som är i hagen som inte är gräs är saker jag inte vet till hundra vad det är. Hagen är delvis skog, delvis bete och tyvärr väldigt stor. Vet inte om det är något i skogen eller om det är något på betesgräset.
För mig är det svårt att veta vad det är jag ska leta efter när jag inte kan se det, dvs vet inte vad jag letar efter. Så vete tusan hur man löser det rent praktiskt. :/

Googla på "växter giftiga för häst" och kolla om du hittar några av växterna i hagen.

Googla på "växter giftiga för häst" och kolla om du hittar några av växterna i hagen.
Gjorde det, men tycker resultaten verkar vara lite dåliga, mest texter och knappt några bilder. Frågan är om växterna finns i skogen eller på betesmarken i hagen. Får ta en kik sen och se om jag ser något mysko.

Gjorde det, men tycker resultaten verkar vara lite dåliga, mest texter och knappt några bilder. Frågan är om växterna finns i skogen eller på betesmarken i hagen. Får ta en kik sen och se om jag ser något mysko.

Läs här; http://www.hastsverige.se/vilka-vaxter-ar-giftiga-for-hasten.html Klicka dig vidare därifrån hit; http://www.sva.se/djurhalsa/fodersakerhet/giftiga-vaxter-a-o-fodersakerhet Sedan kollar du på bilder och beskrivning av växten här; http://linnaeus.nrm.se/flora/welcome.html

Jo, jag hittade dom där två första länkarna och jag tycker det är lite dumt att inte all information hade funnits på en sida och gjort det väldigt enkelt att hitta rätt information. Nu blir det lite omständigt med olika sidor. Länk nummer två (sva.se) hade varit perfekt om de bara haft bilder på växterna också.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
860
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 908
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?