Återkommande ledinflammation?!

nice and happy

Trådstartare
I Juli förra året så fick min häst hov/kotledsinflammation hf. Blev friskförklarad 4 veckor senare & satte ingång försiktigt...
Under dom här 7månaderna så har det varit massa små strul med han. Rygg ont pgr ny sadel (byttes efter 2 veckor) sträckning bak ben, hovböld. Så nu senast muskelbristning hb.
Han har skrittats 10dagar & skulle i förrgår travas igång lite, travade lite i skogen kändes jätte bra.
Travade i ridhuset idag & kände på en gång att han va knackig vänster varv i traven. Hoppade av & sprang med han, halt hf!
Va fan...
Min tanke direkt att det är ledinflammationen som är tillbaka, men kan va en vrickning oxå? Dom leker ganska våldsamt i hagen.
Innan muskel bristningen så har han kännts bra & inge problem med hf. Sen nu efter ca 2 veckor skritt=halt.
Inge varm el svullen...
Under tiden har jag underhållt han med kiropraktor då han haft låsningar.

Orolig... Ni som fått tillbaka ledinflammaionen, har den kommit tillbaka när ni vart i full träning el bara kommit utan orsak?
Nära inpå el med några månaders mellan rum?
Är han halt mån så blir det själv klart kliniken!
El skall man vänta en vecka om det kan vara en vrickning?

Sv: Återkommande ledinflammation?!

Eftersom du haft sån otur med diverse skador senaste tiden hade jag inte väntat utan åkt in direkt. Det kan ju vara så att hästen i och med de andra skadorna, gått och belastat sig fel för att avlasta där det gjort ont, och därmed fått en ny ledinflammation. Blev hästen röntgad vid förra ledinflammationen, dvs vet du om det fanns några fynd som skulle kunna vara en orsak för att det kommit tillbaks (pålagringar etc som eventuellt innebär en retning på leden)?

Jag hade inte väntat utan åkt in och kollat av hästen så att du direkt kan få grepp om situationen och förvissa dig om vad som är vad. Jag ser bara fördelar med en sån avcheck!

Ja han var röntgad då. Hade hovbroskförbening vf men inget som störda han sade vet.
Jo jag kommer åka in då, skall man bara gå en hel helg & va orolig! :(

Va fan...
Min tanke direkt att det är ledinflammationen som är tillbaka, men kan va en vrickning oxå? Dom leker ganska våldsamt i hagen.

En del tycker det är naturligt när hästar leker våldsamt i hagen. Man talar om att det är utvecklande och stärker rangordningen i flocken, det håller jag med om.

En del (så som du ) deklarerar återkommande skadeproblem som gör hästägaren orolig om vad orsaken kan bero på.

Det är faktiskt ingen lek att ha flera hästar i samma hage även om många hästägare tycker det är bättre att dom sprallar av sig där tillsammmans (mera naturligt) än att dom sprallar av sin ryttare som i betraktelse av deras naturliga beteende ställer sig frågande till både hästar och männskliga återkommande ledinflamationer.;)

När han hade inflammationen så visade han endast hälta på volt.
Nu visas det sig på raktspår (markerar lätt men klart synbart)
Gick inte att longera på stallbacken pgr underlaget...

Ja åk in!
Och för att minska din oro över helgen, låt hästen gå i sjukhage där den håller sig lugn och inte sprallar med de andra hästarna och gör en hälta värre. Mycket mat i sjukhagen så den har att göra och håller sig lugn.

Ja han är ännu halt... :(
Oron närmar sig mera för vad vi kommer få för besked på kliniken. Hoppas vi får komma in fort (har man tur så blir det samma dag man ringer)

Men om det skulle vara en ny ledinflammation, vad gör jag då?
Behandlar igen? Samma preparat som sist, (tuppkam)?
Be dom röntga bak benen oxå för att veta att det inte kommer bakifrån?
Givetvis kommer ju veterinären hjälpa mig med alla mina frågor då, men vill va lite förbered...
Han är 18år & har haft han i 6år, alltid varit av en oturs häst så det gör så ont att veta att han har ont... :cry:

Jag förstår att du oroar dig, men försök tänka att nu när det är som det är, så är det bättre att få ett svar. Du blir inte mindre orolig för att gå och undra, snarare tvärtom. Kliniken kommer få dig att må bättre oavsett vad de hittar eller konstaterar, för då gör du det du ska, dvs du ser till att din häst blir undersökt och kommer under vård!

Om hästen haft en massa återkommande skador hade jag sett till att röntgen plåtar dras definitivt. Så att du får svar på om det finns röntgen fynd som orsakar de återkommande inflammationerna, vilket inte sällan är fallet när de kommer åter.

försökt att inte spekulera för mycket i förskott. Huvudsaken är att ni kommer iväg. sen får du ta det som det kommer. se till att ha någon med dig som kan lyssna och ställa frågor om det blir jobbigt. Det är svårt att vara ensam och ta in allt som sägs/komma ihåg att fråga, om det är känslor med i bilden.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 208
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 645
Senast: bellala
·
Hästvård Mitt avelssto som går med föl schasade iväg en av de andra i flocken för några veckor sen och gjorde en tvärnit i samband med att hon...
Svar
9
· Visningar
2 353
Senast: Ms_Antrop
·
Hästvård Hej har ett litet problem som jag hoppas kunna få lite åsikter och tankar om.. För 6 veckor sen tog jag hem en ny häst, 2 veckor efter...
Svar
7
· Visningar
2 045
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka