Raggartass
Trådstartare
Har en valack på fyra år, som i våras blev förskyld efter en tävling (utetävling, hällregn och 14mil i transport hem), och började hosta. Ingen feber o bara lite snor. Sedan återkom detta några gånger under sommaren och hösten, dvs när han gick ute dygnet runt. Efter att ha varit bra i flera månader började han hosta igen, då vi tog hem en ny häst som i samband med flytten blev lätt förskyld. Nu snorade han ganska mycket och när vi tog ut vet. så skrev hon ut medicin - 2st olika slemlösande. Detta hjälpte och han blev av med det värsta. Vi tog hem honom och han har gått på lösdrift den senaste veckan, men nu har medicinen tagit slut och han hostar mer för varje dag igen .
Ringde klinik i går men kom inte fram, ska göra det direkt på måndag så vi får åka in och kika ner i lungorna på honom. Vad finns det att göra om han skulle ha kronisk hosta? Han stod inne på spån tills vi tog hem honom, och här har han gått ute. Nu är jag orolig att han ska bli blöt när/om det börjar regna el bli blötsnö, han står inte gärna i ligghallen och jag har sett på täcket att han legat ute (varit -15 flera nätter). Och i somras gick han ju oxå ute och ändå fick han hosta.
Vad skulle ni göra - ha honom ute eller ta in? Vad kan de tänkas hitta på kliniken, och finns det "kraftigare" medicin om de han fick först inte hjälpte?
Ringde klinik i går men kom inte fram, ska göra det direkt på måndag så vi får åka in och kika ner i lungorna på honom. Vad finns det att göra om han skulle ha kronisk hosta? Han stod inne på spån tills vi tog hem honom, och här har han gått ute. Nu är jag orolig att han ska bli blöt när/om det börjar regna el bli blötsnö, han står inte gärna i ligghallen och jag har sett på täcket att han legat ute (varit -15 flera nätter). Och i somras gick han ju oxå ute och ändå fick han hosta.
Vad skulle ni göra - ha honom ute eller ta in? Vad kan de tänkas hitta på kliniken, och finns det "kraftigare" medicin om de han fick först inte hjälpte?