Återkommande hosta.....

Raggartass

Trådstartare
Har en valack på fyra år, som i våras blev förskyld efter en tävling (utetävling, hällregn och 14mil i transport hem), och började hosta. Ingen feber o bara lite snor. Sedan återkom detta några gånger under sommaren och hösten, dvs när han gick ute dygnet runt. Efter att ha varit bra i flera månader började han hosta igen, då vi tog hem en ny häst som i samband med flytten blev lätt förskyld. Nu snorade han ganska mycket och när vi tog ut vet. så skrev hon ut medicin - 2st olika slemlösande. Detta hjälpte och han blev av med det värsta. Vi tog hem honom och han har gått på lösdrift den senaste veckan, men nu har medicinen tagit slut och han hostar mer för varje dag igen :(.
Ringde klinik i går men kom inte fram, ska göra det direkt på måndag så vi får åka in och kika ner i lungorna på honom. Vad finns det att göra om han skulle ha kronisk hosta? Han stod inne på spån tills vi tog hem honom, och här har han gått ute. Nu är jag orolig att han ska bli blöt när/om det börjar regna el bli blötsnö, han står inte gärna i ligghallen och jag har sett på täcket att han legat ute (varit -15 flera nätter). Och i somras gick han ju oxå ute och ändå fick han hosta.
Vad skulle ni göra - ha honom ute eller ta in? Vad kan de tänkas hitta på kliniken, och finns det "kraftigare" medicin om de han fick först inte hjälpte?

Sv: Återkommande hosta.....

Det är inte helt ovanligt att hästar får en bronkit (luftrörskatarr) efter en genomgången luftvägsinfektion. Den kan ibland vara seg och gör också hästen känsligare för samma faktorer som hästar med allergisk bronkit/kronisk bronkit/COPD, dvs damm, fuktig luft mm. De bör därför behandlas som COPD-hästarna vad gäller miljöförändringar.

Bra att ni ska göra en endoskopisk undersökning. Den säger mycket om lungornas status och man kan också ta ett sköljprov (BAL) där man får en bild av vilken celltyp som finns därnere (inflammation, infektion) och rikta behandlingen därefter. Personligen tror jag att en kur med kortison (under antibiotikaskydd) skulle funka fint, men kortison är ju lite omdiskuterat hos häst.

Min valack fick liknande problem efter en rejäl bakteriell luftvägsinfektion som 5-åring. Han är fortfarande lite känslig och kan t ex hosta lite sommartid när det är torrt och dammigt i backen. Han kan äta hö, men verkar må bättre av hösilage, så jag fodrar med det. Aldrig halm i boxen, men nu funkar spån bra. Han har aldrig haft så stora problem att han varit prestationsnedsatt eller så, men val av foder och stall kräver lite extra funderingar.

Lycka till på kliniken!

Tack för svar :laugh:

Vi tog in dem igårkväll då det snöade på en del. Han hostade inget i morse när han åt eller när jag tog ut honom, men spånet vi tog hem igår hade nog legat ett tag och dammade lite när jag mockade (han var då ute). Ska vattna på det lite i kväll - har aldrig haft problem med dammande spån förut.
Har fått tag på hösilage som vi ska hämta när vi kan (slet som djur igår för att få upp boxar, hämta spån och hö, och rensa ur det som blev inställt i ladugården/stallet vid flytten i mitten av jan), så vi är lite slitna idag :angel:

Men vi vattnade höet lite lätt igårkväll och ska fortsätta med det. Vi har fint hö, men diskutionen om vattnande av hö pågår för fullt här på buke just nu ;), men jag känner att det inte skadar att försöka iaf!

Det då oxå hopp om att han kan få lite dundermedicin på kliniken som hjälper honom över tröskel, men sedan antar jag att vi i en överskådlig framtid får tänka på hur foder och stallmiljö ser ut. Vi har bra möjligheter att ha dom både ute och inne, bara två hästar i stallet och fint med ventilation - både lufttrummor, fläkt och möjlighet till att öppna tre dörrar.

Hur tror ni om att skritta honom 10-15min för att hålla igång? Bra el dåligt? Vänta till efter besök hos klinik?

Senast ändrad:

Min fröken blev också förkyld förra året och har dragits med envis hosta. I hennes fall var det ett virus. Hostan försvann inte, trots blötlagt hö som jag sen bytte mot silage. Sen förkylningen var hon känslig i luftrören så det hö som låg på loftet ställde till det för henne. Flyttade henne till ett annat stall (surt när jag har eget) där det inte fanns hö alls och hon blev snabbt mycket bättre och hostar inte det minsta idag. Mitt stall ska saneras samt behandlas med mögeldödande medel innan hästarna får komma hem igen. I övrigt är det mycket bra ventilation där så det är inte fuktigt på nåt sätt. Det var höt som möglade p.g.a. den råa höst- och vinterluften.

Från början fick hon Fabrol, sen fortsatte vi ytterligare med det. Strax innan flytten fick hon anis i kraftfodret och är nu helt utan såna tillsatser.

Ska man blöta höt räcker det sällan med att bara spola det utan det bör läggas i kar som fylls med vatten och där det får ligga minst 1 timme enligt min veterinär. Jag valde dock att ta bort det helt.

Anis låter intressant, var får man tag på det? Eller är det vanliga som man köper i affären som krydda? Han fick tio dagar med Fabrol och tjugo av en annan medicin.

Ang blötläggning av höet, så är det intressant läsning innen i tråden för just blötlagt hö. Där finns det många bud om vad som hjälper och inte, och även nackdelen med att blöta det längre än några få minuter.

Har inget hö på skullen, och där han stod när han började hosta har vi aldrig haft problem med luft/miljö förut. Höet körs dit lite i taget (finns ingen skulle alls).

Anis kan man köpa i lösvikt men måste ärligt erkänna att jag fick mitt av en kompis. Kanske på stormarknader/hälsokost el.liknande? Har inte kollat upp det då min häst inte hostar längre. Det tog dock från augusti till januari innan det gav sig helt.

Även om höt körs dit på plats kan det finnas dammpartiklar som stör just din hästs luftrör i och med att det hanteras. Spånbädd har vi inte heller utan använder torv och det reagerar hon inte på alls.

Håller tummarna för att det ger sig för din häst.

Vad gäller blötläggning av hö ska du förlita dig på forskningsresultat istället för okända bukefalisters personliga erfarenheter. Cecilia Müller, agronom på SLU, är ett känt namn inom hästutfodringsvärlden, och många av hennes artiklar finns publicerade på nätet.

Jag tar mig friheten att kopiera in ett litet stycke ur hennes avhandling "Småbalsensilering - paketensialge till hästar" som finns att se i Hippocampus bibliotek.

"COPD - Chronic Obstructive Pulmonary Disease
COPD kallas också för kvickdrag eller kronisk bronkit. COPD utvecklas vanligen hos hästar vars immunförsvar redan är nedsatt, ofta pga lindriga virusinfektioner, men det finns också ärftlig disposition för utveckling av COPD (Robinson et al., 1996). Infektionen gör hästen känslig för nya infektioner då det lokala immunförsvaret i slemhinnorna slås ut. Slemhinnorna blir känsliga för bland annat sporer från Aspergillus fumigatus och aktinomyceter samt gaser som kommer in i luftvägarna. Luftrören drabbas av kramp, sekretanhopning och inflammatorisk väggförtjockning. Hästen får svårt att andas ut vilket medför att restluften i lungorna ökar och att alveolerna tänjs ut och slutligen sprängs. En sprängd alveol kan inte återbildas. Lungorna förstoras men antalet alveoler minskar, vilket innebär att hästen får nedsatt prestationsförmåga, hög andningsfrekvens och ofta biljud vid
andningen. En typisk kvickdragsrand ses på hästar med utvecklad COPD, som löper från nedre delen av flanken snett framåt-neråt mot bröstet. Denna framkommer eftersom hästen blir tvungen att ta i med bukmuskulaturen för att andas ut all restluft (Robinson et al., 1996; Sevelius et al., 1991).

Många hästägare vars häst är en så kallad ”hostehäst”, dvs en häst med COPD, försöker reducera mängden respirabla partiklar genom att fukat eller blöta dammigt/mögligt hö. Enligt Moore-Colyer (1996) skall hö läggas i blöt helt under vatten och genomfuktas ordentligt 30 minuter för att mängden respirabla partiklar skall reduceras med ca 90 %. Med denna blötläggning följer också förluster av natrium,
kalium och fosfor. Längre blötläggning (upp till 12 h) innebar inte en större
reduktion av mängden respirabla partiklar, men däremot större förluster av
natrium, kalium, fosfor och även magnesium. I ytterligare ett försök med att
reducera mängden respirabla partiklar jämfördes blötläggning av hö i 0, 10 och
30 minuter samt ångning i 80 minuter (Blackman & Moore-Colyer, 1998). Efter
ångning hade 96 % av det respirabla dammet försvunnit liksom efter blötläggning i 30 minuter. Blötläggning i 10 minuter medförde att 93 % av de respirabla partiklarna försvann. Behandlingen med ånga gav lägst mineralförluster. Raymond et al. (1997) undersökte också mängden respirabla partiklar i olika vallfodertyper för hästar och visade att torrt hö innebar betydligt mer respirabla partiklar än blötlagt hö eller hösilage."

Vad gäller blötläggning av hö ska du förlita dig på forskningsresultat istället för okända bukefalisters personliga erfarenheter. Cecilia Müller, agronom på SLU, är ett känt namn inom hästutfodringsvärlden, och många av hennes artiklar finns publicerade på nätet.

Många hästägare vars häst är en så kallad ”hostehäst”, dvs en häst med COPD, försöker reducera mängden respirabla partiklar genom att fukat eller blöta dammigt/mögligt hö. Enligt Moore-Colyer (1996) skall hö läggas i blöt helt under vatten och genomfuktas ordentligt 30 minuter för att mängden respirabla partiklar skall reduceras med ca 90 %. Med denna blötläggning följer också förluster av natrium,
kalium och fosfor. Längre blötläggning (upp till 12 h) innebar inte en större
reduktion av mängden respirabla partiklar, men däremot större förluster av
natrium, kalium, fosfor och även magnesium. I ytterligare ett försök med att
reducera mängden respirabla partiklar jämfördes blötläggning av hö i 0, 10 och
30 minuter samt ångning i 80 minuter (Blackman & Moore-Colyer, 1998). Efter
ångning hade 96 % av det respirabla dammet försvunnit liksom efter blötläggning i 30 minuter. Blötläggning i 10 minuter medförde att 93 % av de respirabla partiklarna försvann. Behandlingen med ånga gav lägst mineralförluster. Raymond et al. (1997) undersökte också mängden respirabla partiklar i olika vallfodertyper för hästar och visade att torrt hö innebar betydligt mer respirabla partiklar än blötlagt hö eller hösilage."

Det stycket jag markerat med blått säger ju att fler respirabla partiklar försvann vid 10min blötläggning än vid 30min. Eller har jag missuppfattat vad som står?

Det stycket jag markerat med blått säger ju att fler respirabla partiklar försvann vid 10min blötläggning än vid 30min. Eller har jag missuppfattat vad som står?

Nej, så står det! :D Man kan ju tycka att 93% är förbaskat bra jämfört med 0%... Och bara mariginellt sämre än 96! Jag antar att man kommit fram till att mest respirabla partiklar försvinner vid just 30 minuters blötläggning eller mer, men att längre tider inte ger någon bättre effekt. Jag tänkte mest på att det är just blötläggning som krävs, inte bara vattning - många i blöt-tråden menar att det fungerar lika bra att bara slå på vatten med vattenkanna, vilket inte stämmer.

Ah, men då så - då är jag inte helt korkad :idea:. Anledningen till att jag inte vill att det ligger längre tider är det átt det då försvinner vissa viktiga näringsdelar. Det är unga hästar vi har, och vi vill att de ska få i sig så mycket näring av grovfodret som möjligt.
Men vad tror du om att vattna ett hö som det faktiskt inte är något fel på? Gör det någon effekt?

En annan sak - i somras o höstas var det nästan alltid fuktig väderlek när han drabbades, det gick sedan över på 5-10dagar, samtidigt blev det något bättre väder. Spelar det in om det är hög luftfuktighet? Trots att det har varit relativt kallt här nu de senaste veckorna, har jag hört att de ska vara högluftfuktighet nu oxå.

Senast ändrad:

Hög luftfuktighet är ofta en utlösande faktor. Är det kallt där du bor nu är luften snarare hög och torr - men även torr luft kan irritera känsliga luftvägar.

Vad gäller blötläggning av hö ska du förlita dig på forskningsresultat istället för okända bukefalisters personliga erfarenheter.
Vill bara förtydliga att jag inte har personliga erfarenheter av detta utan tog bort höt helt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: animalasia
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 262
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 183
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar