Återkommande belastningshälta - orsaksförslag

M

MammaHelena

April 2007
Ponnyn kommer till ett handelsstall från Danmark
Maj 2007
Ponnyn får en inflammerad armbåge vf som behandlas. Hälta hb visar sig och de att att ponnyn fått en spark på knät i hagen.
Maj 2007-Sept 2007
Hältan hb försvinner inte trots flertalet behandligar med ALLT i kombination med vila eller igångsättning. Står på klinik under 1 dygn för utredning utan resultat. Igångsättning rekommenderas. Ingen röntgen/ultraljud har gjorts under perioden.
Oktober 2007
En pappa hittar billig ponny...och Tjoff så var vi förstagångsägare till en skruttig ponny!!!

April 2008
Ponnyn är helt ua efter utvärdering hos klinik. Tjo Ho!!
Maj 2008
Diffus rörelsestörning hb visade sig efter sju röntgenbilder vara en hovbensfraktur angränsande eller en bit in i leden. Hårfin marginal.
Januari 2009
Inte en enda markering påvisades vid longerig och röntgen visar på en hel hov. Återbesök i mitten av maj - ponnyn ska då vara fullt igångsatt.

Lördagen 2 maj: Från diffust stel till blockhalt på en timme hb. Ingen värme eller puls. Boxvila.
Söndagen 3 maj: Räknade med att åka akut till närmaste helgöppna klinik men ponnyn går fint på alla fyra.
Måndag 4 maj: Ringer klinik, vi får komma direkt. Ingen hälta rakt spår. Visar en viss ovilja att trampa ned vid longering. Röntgen, visitertång och en igenomgång av leder/senor görs under böjning. Allt ua.
Rekommenderas vila 3-4 veckor och sulor - då det troligtvis rörde sig om en blödning i hoven efter ex. ett stentramp.

Torsdag 2 juli: Diffus i rörelse.
Fredag 3 juli: Vila
Lördag 4 juli: Halt hb på volt och vid hörnpasseringar i högervarv. Ingen hälta rakt spår.

Nu har ponnyn gått och strosat i hagen med kompisarna sedan dess - har inte kollat hältan ordentligt sedan i lördags. Jag har jobbat hela veckan lång och inte haft en möjlighet att kontakta kliniken. Detta ska jag göra i morgon men då jag vet att vår veterinär kan ha ett tunnelseende vill jag ha tips och förslag samt mer kött på benen om vad jag kan önska för form av utredning av vår ponny.
Säger jag inget så kommer det göras ny röntgen ua och en ny viloperiod kommer att rekomenderas. Vilket är ganska resultatlöst med tanke på historiken.
Hältan återkommer ju och nu har ju ponnyn sulor båda bak så någon sten kan hon då inte ha trampat och fått ont av igen.

Så...alla Bukefalister.... vad tror ni? Hjälp mig med förslag så att jag har lite kött på benen att terrorisera veterinären med.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Återkommande belastningshälta - orsaksförslag

Första tanken är att åka till en annan klinik. Med det menar jag inte att din veterinär är värdelös men nya ögon kan ge flera infallsvinklar. Ängelholm kanske? De är duktiga på hältutredning.

Andra tanken är om hästen någonsin varit fullt igång och presterat på den nivå som den är utbildad för. Det kan finnas en bencysta, lösa benbitar eller något annat medfött problem som gör att den här hästen aldrig blir det ni tänkt er.

Tredje tanken är vad röntgenbilder och andra undersökningar av bakknät visat eftersom grundproblemet (?) uppstod där. Inflammation i armbågsleden på vf kan ju vara en avlastningsgrej som följd av hälta/svaghet i hb som kan ha funnits hela tiden om nu inget vet säkert vad som hände med hb i hagen.

Hur rörde sig ponnyn under igångsättningen våren 2009? Ingen hälta trots ökande belastning till att den plötsligt var halt i maj? Och likaså under tiden med sulor fram till ny hälta nu i juli?

Du verkar själv se detta som återkommande delar av ett och samma mönster, och inte som isolerade händelser typ spark i hagen, hovbensfraktur, stengalla. Och det är ju faktiskt knepigt att med fyra ben att välja på så händer olyckorna hela tiden samma ben. Det mönster jag tycker mig kunna se på din beskrivning är att när belastningen ökar på hästen börjar den visa symptom som stelhet och diffusa rörelsestörningar och så blir den halt och får vila. Och så börjar det om.

Någon teori är svårt att ha när man inte sett hästen och hur den rör sig och hur den är musklad. Har man kunnat visa var i hb hältan sitter genom att bedöva bort led för led? Har det gjorts ultraljudsundersökningar som komplement till röntgen? Vilka leder har röntgats?
 
Sv: Återkommande belastningshälta - orsaksförslag

Ja precis, min tanke är också att byta klinik men innan jag tar det beslutet så hoppas jag att kunna föra en diskussion med vår veterinär på den klinik vi har närmast till hands . Därefter är det Ulltuna eller Strömsholm som ligger närmast.

Vad jag vet om hennes bakgrund är att hon i Holland tävlat på L:2 nivå (motsv. LA-MSV) i dressyr och LM (LB) i hoppning. Hon utbildades sent, först som fem åring Hon har aldrig varit skadad i Holland (har fått kontakt med tidigare ägare) utöver ryggen som inte ska ha varit allvarligt, efter att hon rasat på rygg med ryttare i ett dike.
Som 10-åring såldes hon vidare, hamnade i Danmark och vistades där i cirka 1½ år. Jag har ingen aning om vad som har hänt i Danmark.
Hon är född -95 (Arab/KWPN)

I handelsstallet här i Sverige var det en stickskada i vf.armbåge som infammmerades - därefter kom h.b. I journalerna från Skara finns inga antecknigar om röntgen eller ultraljud - bara att hon getts en massa smärtstillande preparat i form av butta och något mer. Dessutom magrade hon av och blev apatisk under tiden, stannade av i brunst i handelsstallet så fokus lades även på det. Jag har ingen aning om vart det kommer ifrån att hon har fått en spark i bakknät - någon måste ha sett det eller så är det en gissning bara från deras sida.

Vid igångsättning i januari var hon otroligt obalanserad och felbelastade varenda ben. Sned 5 cm bak, sned 1 cm fram + en massa låsningar. Vi har haft en kiropraktor och massör hos oss ett antal gånger. Vi har sedan i april tagit hjälp av tränare för att få bra och stärkande övningar (ca 1ggr/vecka) och tränaren är fullt ärlig med hur hon tycker att hästar hon tränar rör sig. Hon har inte visat någon hälta förrän i maj.

Några direkt muskler eller någon kondition har hon knappt hunnit få - hon var i april 08 nästan i toppskick muskulärt enl. vet och ställdes därefter av i maj pga. frakturen. Från januari till maj i år har det inte hunnt byggas på mycket. Hon tappade allt otroligt fort under månaden av vila nu så just nu har vi en omusklad och bukig dam med lätt övervikt efter njutningsfulla dygn av grästätning. Bantningskur är tillsatt och hon får 2 kilo hösilage på kvällen + halm. (inget krafft)

Hela högerbenet röntgades i maj-08 och det fanns absolut inget att anmärka på. Eftersom veterinären har tunnelseende gjordes inget mer än röntgen av hov senast - ua. Det är därför jag vill ta en disk. med honom och leda in honom på andra tankar - att försöka få honom att bortse från knä och hov - att se lite utanför journalerna.

Longerade idag - visar inget direkt i vänstervarv, absolut inget på rakt spår och i högervarvet hann vi med hela två varv innan jag tydligt kunde se att hältan kom smygande.

Rörelsemässigt innan den här hältan kom, fick vår tränare en A-ha upplevelse för hon hade inte sett ponnyn röra sig så fräscht och taktmässigt på evigheter. Så hon var rörelsemässigt bättre med sulor än utan i alla fall. Sen tog det som sagt fyra dagar och var vi tillbaka på noll igen.

Har aldrig "tragglat" på ridbanan mer än högst 2 dagar/vecka utan det har mest blivit skogen för att få henne att lyfta på benen, få varierat underlag och nyttja de små uppförsbackar vi har för att få henne att använda bakbenen likvärdigt. Målet har vrit att bygga muskler först och därefter kunna koncentrera sig på konditionen. Ridningen har alltid varit varierad.

Ja, det är just det här mönstret som jag vill bryta att få reda på grundorsaken.

Tack Lejonell för att du tog dig tid....det kändes bra att läsa att även du ser ett mönster och att det inte bara är jag som inbillar mig sambandet.
 
Sv: Återkommande belastningshälta - orsaksförslag

Jag skulle kolla upp ryggen.

Ofta kommer sådana hältor från ryggproblem och har hon gått omkull så kan det ta lång tid innan skadan visar sig.

Hon har ju ganska mycket skador i bagaget och att de då belastar ryggen fel och får ont, även om det inte finns någon ursprunglig skada är inte ovanligt.
 
Sv: Återkommande belastningshälta - orsaksförslag

Hon har aldrig varit skadad i Holland (har fått kontakt med tidigare ägare) utöver ryggen som inte ska ha varit allvarligt, efter att hon rasat på rygg med ryttare i ett dike.

Jag instämmer med övriga talare som tycker det kan vara värt att kolla upp ryggen.

Jag har ingen aning om vart det kommer ifrån att hon har fått en spark i bakknät - någon måste ha sett det eller så är det en gissning bara från deras sida.

Nu finns det ju mycket mjuka delar i och omkring bakknät också men eftersom bakknät är röntgat ua lutar jag åt att det kanske inte är där grundorsaken finns. Jag tänkte att ett dåligt bakknä ledde till överbelastningen på vf men du skriver att skadan där var en infektion efter ett sticksår så då försvann den kopplingen.


Hela högerbenet röntgades i maj-08 och det fanns absolut inget att anmärka på. Eftersom veterinären har tunnelseende gjordes inget mer än röntgen av hov senast - ua.

Kanske långsökt, men höftleden kan också få inflammationer som orsakar problem men den är ju inte så lätt att undersöka. Om det är den enda led som återstår hamnar tanken lätt där. Bedövningsdiagnostik tycker jag fortfarande vore värt att prova för att ringa in sökområdet. Vad har böjprov visat? Har man använt hakar och grepp för att utesluta strålbenshälta?


Longerade idag - visar inget direkt i vänstervarv, absolut inget på rakt spår och i högervarvet hann vi med hela två varv innan jag tydligt kunde se att hältan kom smygande.

Du säger att det är en belastningshälta. Hur vet du det?
Förekommer hältan på alla underlag?

Rent allmänt så kan förstås hästen ha råkat ut för en rad händelser som inte har ett dugg med varandra att göra. Eftersom den inte varit fullt igång på flera år kan kroppen vara lite rostig.

Du har också beskrivit att den har fått kiropraktorbehandling pga låsningar och snedbelastning - man får tänka på att det inte alltid är lätt att veta vad som är orsak och verkan. Hästen kan han utvecklat en försvarsspänning som fanns där av en orsak och nu är den borttagen och grundorsaken kommer fram.
 
Sv: Återkommande belastningshälta - orsaksförslag

Fick tid till onsdag. Ringde i morse och bad de i receptionen be veterinären ta fram alla journaler och sedan ringa upp mig. Vi var rörande ense om hur vi skall gå väga - han hade egentligen ingen tid förrän efter semestern men han petade in oss ändå med förvarning om att det kan bli en väääldigt lång dag på kliniken.

Vi ska börja med att bedöva led för led från knä och nedåt. När/ om vi får in en lyckad träff skall det ultraljuda och gås igenom ytterligare tror jag vi sa. Får vi inget resultat av det blir det en MR. Röntgen var det ingen idé att ta till - det finns inget mer att röntga. Likaså böjprov var onödigt eftersom resultaten blir det samma. Det finns inget att anmärka på vid böjning.

Jag ska longera måndag och tisdag för att bibehålla hältan...låter konstigt att på en veterinärs inrådan se till att ponnyn är halt men jag förstår vitsen.

Ponnyn visar ingen hälta i skritt eller trav på rakt spår, en knappt synlig hälta...man måste verkligen kika ordentigt för att se en markering i vänster varv och i högervarven en tydlig hälta. Så hon är halt enbart när högersidan blir belastad. Detta oavsett om det är ett hårt eller mjuk underlag. Vi har mjukt och kliniken har hårt. Veterinären har noterat samma sak.

Kiropraktorbehandlingarna satte vi eftersom hon avlastat hb under 9 månader pga frakturen, vilket har gjort att vikten lagts på vf. Hon har också var i stort muskelfattg på hb eftersom hon inte använt benet under så lång tid. Så fysiskt sett har/är hon varit en ren katastrof. I år har hon behandlats jan,feb april. Ingen behandling förra året utöver ET i januari.

Strålbenshälta har inte uteslutits -inget utöver frakturen har uteslutits för tillfället. Vi får se vad vi får för besked. Det känns bra i alla fall - att det blir en ordentlig utredning.

Har påtalat höfter och bäcken tidigare med veterinären, under utredningen av frakturen men då fick jag ingen respons - kanske det går bättre nu.

Fortsättning följer..........

Stort tack alla :bow:- det är skönt att få "vädra" lite...
 

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 382
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 669
Senast: Sirap
·
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
6 583
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 275
Senast: valley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp