Återigen-hästpass..

U

Uma

Ni som har halvblod med andra färger än grönt på passet, hur omfattande var det att få passet, dna?

Hästen ifråga är efter icke godkänd hingst, har koll på alla hästar flera generationer bak i släkten (väldigt långt på hingstsidan, lite sämre på mormorsmors mor ( :smirk: ) och bakåt..)

Kommer det ändå bli tvunget att dna-testa både mor, far och hästen ifråga?

På hingstens sida är det inga oklarheter, halvblod och fullblod, alla godkända och klara utom just hingsten.

På mödernet är det lite knepigare, både arab och nordsvensk inblandade långt bak...med papper dock men ändå...?

Sv: Återigen-hästpass..

Är hästen redan registrerad så att du bara ska byta ut dina nuvarande papper mot ett pass? I såna fall ska du inte behöva göra någon DNA-test.

Jag har ett halvblod med vita papper och hon behövde inte DNA-testas. Nu har hon en godkänd pappa och morfar, men inte mormorsfar, så det är ju inte detsamma som för din häst. Men när hon fick pass var det bara att skicka in papprena och ta ut en id-kontrollant som gjorde ett konturdiagram, och sen tog det flera månader innan passet kom på posten...

Görel skrev:
Är hästen redan registrerad så att du bara ska byta ut dina nuvarande papper mot ett pass? I såna fall ska du inte behöva göra någon DNA-test.

Jag vet inte :o Inte min häst....än ;)

Satt och läste lite slarvigt på asvh:s sida och fick lite hicka när jag fick för mig att den måste dna-testas, vet ju inte hur lång tid sånt kan ta, och vad det kan tänkas bli för prislapp.. :crazy:

Jag har halvblod med gråa papper. Hennes pappa är inte godkänd. Men hon var registrerad så jag skickade bara in hennes ID-bok och fick ett pass. Behövde inte ens ta ut id-kontrollant.

Däremot står hennes stam som okänd fast den är känd pga att hon inte är DNA-testad.

Det var liksom det jag funderade över, vill inte att det ska stå stam okänd i hästens pass om jag köper den, trots icke godkänd pappa så har den ett par höjdare i stammen som jag vill kunna påvisa om jag nån gång vill sälja den.

Pratade med uppfödaren igår, fick svaret att hästen har pass vilket ju är bra, hoppas då att stammen står med, annars är det väl bara att göra om, eller?

Får man ansöka om ett nytt pass och komplettera om nödvändigt?

Kontakta rasföreningen hästen är reggad i och se ifall det går att ändra.

I min hästs pass är det bara två led på hennes mamma, trots att jag har nio kända led på henne :mad:

Vad ska det vara så förbannat krångligt för *mutter* Eller är det jag som är korkad? Blir inte så mycket klokare av att läsa om det, ska kolla upp passet ordentligt först och sen ringa och fråga, har ledsnat på att försöka gissa mig till det :smirk:

Hur kommer det sig att det blev så för ditt sto? Om det finns handlingar tidigare alltså?

Jag har koll på varenda häst åtminstone 5 led på denna häst, på hingstens sida precis hur långt som helst, samma på mormorsfars-sidan, och morfars..
Men som sagt, är ju flera olika raser på mödernet, godkända visserligen men "fel" ras...

Även om jag inte har tänkt avla eller egentligen sälja vidare heller så vill jag gärna ha stammen med ju, finns ju några kanoner där..

Hade du den äldre sortens registreringsbevis dvs bara ett A4? Som jag fattat det är det konturdiagramet dom vill åt och har man den nyare sortens registreringsbevis dvs en id-bok där konturdiagramet redan finns med så behöver man varken dna-testa eller id-kontrollera även om hästen har ej godkänd härstamning.

Jag tror att dte beror på att min hästs mamma är född i Danmark, och eftersom hon inte är stamboksberättigad, och född före 1980 då man började registrera halvblod, så finns hennes uppgifter ingenstans :(
Nu är hon dräktig med en godkänd hingst så fölet får gröna papper, och jag tänkte försöka premiera henne i B-stamboken och kommer väl då att få hänvisa till de brev jag fått från danska avelsföreningar så att hela stammen blir korrekt...

Visst är det mycket krångel, samtidigt som jag tycker att hästar ska registreras med rätt stam oavsett om den är godkänd eller inte. Jag har försökt förstå reglerna för införande i B-delen i stamboken, men kommer också behöva ringa och kolla att jag fattat rätt...

Jag har alla dom uppgifterna på registreringsbeviset som jag såg till att kopiera innan jag skickade in Id-boken. Så det finns på pränt men inte i passet.

Mamman är dessutom stamboksförd så hennes uppgifter finns ju lätt att ta fram. Där syns ju att hon 1999 fick ett föl sto mbrun e: ej godkänd hingst.

Dessutom kan jag få grå papper med stammen men då måste jag DNA-testa och tycker inte det är värt det. Skulle jag avla så är det för min egen del. Säljer jag blir det på hennes egna meriter, inte hennes stam. Även om den är bra så är det dressyrstam och hon blev en hopphäst så stammen säljer inte så att säga.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 799
Senast: Görel
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 573
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 827
Senast: supercassie
·
E
Hästvård Jag har ingen aning om detta hamnar i rätt forum, om inte så ber jag om ursäkt. Jo jag har hittat en häst som jag ska ha på foder för...
Svar
3
· Visningar
905
Senast: Empooo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama