Återigen en formfråga!

Agent Orange

Trådstartare
Min häst blir lätt lite seg och framtung och därför försöker jag alltid tänka uppåt när jag rider. Min tränare vill också att hästen ska vara hög och luftig och i uppförsbacke.. Jag blir lite konfunderad när jag läser alla trådar om hög rep. låg form. När min häst går som bäst, bär sig själv och när man inte har någonting handen, så är det när han är ganska hög i nacken. Jag rider honom ofta där, just för att det är då han arbetar och inte går på bogarna.. Självklart rider jag dit honom, det är inte händerna som gör jobbet..

Denna form kallar jag normal för oss. Hästen går i lod, arbetar med bakbenen och är rätt hög och fin. Låg form kallar jag det när jag släpper ut tyglarna och hästen sänker sitt huvud framåt, nedåt och får gå med ganska lång hals.

När man ser bilder på andra som rider i "normal" arbetsform är formen betydligt djupare än när jag rider min häst i för oss "normal" form. Rider jag då min häst för hög? Fast han själv vill gå där, och bakbenen jobbar??

Bara en liten fundering.... Vad tycker ni? Hur definierar ni "normal" arbetsform?

Sv: Återigen en formfråga!

Det beror ju på hur hästen är byggd och vilken utbildningsståndpunkt man har.

Normal arbetsform är för mig när jag har 20 gram i var hand (jag har en sjuklig kropp och tåler inte mer i handen) och att hästen när som helst jag ger en halv milimeters eftergift söker sig framå nedåt. Har jag mer i handen har jag för slapp rumpa. Har jag mindre i handen och den inte förljer eftergiften så har den för hög form =icke form

Men det är ju precis så det känns... Med "ingenting i handen" menar jag lätt stöd och sug liksom. I princip håller jag bara i tyglarna i det läget och korrigerar med vikt- och sitshjälper.

Men det jag reagerat på är att alla (eller många) rider sina hästar så "djupt" och ofta bakom lod.. Därför har jag börjat fundera på om jag har honom för högt?

Generellt sett,
Unga och outbildade hästar bör gå i en rundare och lägre form.
När hästen blir starkare och man ökar samlingen kommer den automatiskt upp i formen.

Sen säger man också att hästar som vill gå med hög nacke ska ner i formen och hästar som vill bli väl låga ska upp.

Ingen här på buke kommer kunna svara på om du rider din häst i för hög form, sålänge du inte lägger ut tex en film.

Sen är det ju skillnad på låg form och framtung, även skilland på för hög nacke och samling.

Om du upplever att din häst arbeter bra i den formen du rider är det kanske så, särskilt om din tränare anser att dte är rätt.
Men det kan även vara så att du har honom så hög att du tappar arbetet och han bara smyger fram utan ryggverksam.

Men som sagt, går inte att svara på utan att tex se en film.

Jag förstår precis vad du menar! Min gamla ponny var byggd i nedförsbacke och ganska okänslig i munnen. Fick hon välja gick hon med 4 kilo i mina händer samt på bogarna. Då jag var väldigt oerfaren när jag fick henne red jag på som jag gjort med ridskolehästarna etc, i en låg och rund form. Detta resulterade i att hon gick på bogarna så mycket att hon fick kotledsinflammation. Vi insåg med hjälp av en tränare att vi inte kunde rida henne som alla andra hästar. Vi var tvugna att alltid alltid tänka upp med framdelen och ner med bakdelen. Gjorde vi inte det och "slafsred" en dag kunde man sätta pengar på att hon var svullen i benen dagen efter. Tyvärr är det lite så som nån annan också sa att man måste gå lite emot hästens vilja, tycker hästen om att gå lågt så ska den lite upp och vise versa (förutom dom lyckliga satar som har perfekt byggda hästar). Fördelen med att ha en sådan här häst är att man lär sig hur viktigt det är med en korrekt form där vikten ligger på bakbenen och inte frambenen. Nackdelen är att det är så mycket svårare att få en sådan här häst att arbeta ordentligt med ryggen och få den lösgjord. Man måste alltid akta sig för att hästen inte blir stel och tillknäppt. Jag tycker absolut du ska fortsätta jobba din häst i en lite högre form, men glöm bara inte att få med ryggen och rida frammåt. Vet inte om jag hjäpte något med detta inlägg, ville mest att du ska veta att jag förstår dig!

Ja, det var faktiskt precis så som jag menade.. Du kanske uttryckte det bättre än jag.. Vad skönt att höra att det faktiskt finns fler varianter, alla hästar är ju trots allt individer.

Tack för inlägg!

MVH

Vill bara påpeka att det går att rida en häst i en lägre och rundare form utan att de går i framvikt. Vikt på bakdelen samtidigt som man länger överlinjen ska inte vara något problem.

Bara en liten fundering.... Vad tycker ni? Hur definierar ni "normal" arbetsform?

för mej handlar de om hur hästen är, rider ja en häst som bara vill ner i formen på bogarna så rider ja den i lite högre form, är de en häst som gärna går i högre form självmant försöker ja rida den i en lägre form.

de finns nog inte standardform som hästarna ska gå i..viktiga är att variera formen ofta.

håller med.

om din häst bara vill gå högt skulle jag absolut rida den lägre det mesta av tiden. hästar är duktiga på att fuska och många hästar som är byggda på ett sätt som gör att dom av naturen går med nacken högt arbetar inte igenom kroppen så bra som dom borde.

det är iaf min erfarenhet av vad jag sett och ridit av den typen hästar.

Ja jag anser ju att man ska kunna välja vilken form man vill att hästen ska gå i. Lite yngre hästar kan man ju inte kräva en hög samlad form allt för många minuter men en utbildad ska man ju även kunna lägga ner och gå i djupare form då och då till exempel början och i slutet av ett rid pass.

Dock anser jag ju inte att hästen vare sig ska kännas framtung eller hänga i handen även om den får lov att gå i en djupare form då är den inte lösgjord ordentligt och går ej fram för skänkeln som den ska.

Man börjar ju med att lära den gå i en lösgjord och djup form och klarar inte hästen det så får man backa några steg i utbildningen:)

Jag är traditionalist. Jag anser att det finns ett stort spann inom "korrekt form" som passar de flesta sorters hästar. Med korrekt anser jag då vara en häst som bjuder framåt mot bettet utan att spjärna emot det eller hänga sig i det, samtidigt som den länger överlinjen = höjer ryggen + vinklar om bäckenet + rätar ut halskotpelaren så att manken kan lyftas ur bogarna. Bakbenen ska succesivt utbildas att trampa och bära under hästen, med lite kortare steg under samling, inte bara skjuta på eller kastas in så långt som möjligt för att sedan släppa taget en halvmil bakom hästen. Halsen ska vara lång, inte krullat rund eller svanformad. Nacken, dvs nackstycket, ska i arbete vara högsta punkt - men behöver inte vara HÖG för det, strax ovanför manken klarar vilken unghäst som helst.

Att skifta form innebär för mig att låta hästen stretcha ut framåt-neråt, ofta. Fortfarande med lång hals, inte krullad. Fri skritt (eller jogg). Men då Arbetar vi inte, då vilar och stretchar ryggen. Men också inom arbetsformen ändrar man samlinggrad hela tiden, beroende på vilken rörelse man ska utföra och naturligtvis vad hästen kan klara av beroende på styrka och utbildningsnivå. Ökad trav är inte samlad som piaff precis, för att hårddra det.
En halvhalt ska samla upp hästen, få den att vinkla om bäckenet och väga över lite extra på bakbenen. Gör man halvhalt i varje steg närmar man sig passage, men även den svagt utbildade hästen ska ju tränas att bli starkare genom sådana små samlingsmoment som ett extra tramp kan vara.

Jag begriper inte varför folk envisas med att rida hästar i direkt felaktig form (dvs "djup och rund") i tron att de bygger rätt muskler så. Rent anatomiskt byggs inga ryggmuskler genom att de stretchas. Hästen blir inte mer genom ryggen för att den går lågt, ryggen svingar faktiskt mest i fri form. Men i vissa fall tränas magen stark vilket kan vara bra så länge man inte gör det så ensidigt att frambenen tar stryk. Vilket de lätt gör i djup och låg form - manken kan inte lyftas när ryggen stretchas, överlinjen måste hänga ihop för det, dvs sträva uppåt. När den inte gör det sjunker manken ner mellan bogarna, på frambenen. Själv tränar jag hellre magen på andra sätt, normal korrekt arbetsform på hästar som förmår det. Tricks som galoppfattningar ur halt eller ryggning, skolor, styrketräning i allmänhet som klättring, gymnastikhoppning, cavalettiträning osv funkar också.

Motsatta felet är förståss om hästen sänker ryggen och höjer halsen och nacken - då spänner den rygen och svankar så bakbenen hamnar bakom. Vilket är minst lika fel. Hög nacke i sig är inte målet. Det är motiverat att rida hästen lägre då för att lära om den, men det räcker egentligen att be den slappna av i nacke och rygg, det behöver normalt inte böjas och stretchas en massa i halsen.

Tack för ditt inlägg! Du låter PRECIS som den som har "drillat" och "uppfostrat" mig när det gäller ridningen... Kanske även hon "traditionalist"....

Låg form är som sagt för mig LÅNG låg form, dit hästen söker sig när man länger tyglarna. I detta läget är det vila, avslappning eller bara paus från arbetet. I mitt fall väljer jag att bara rida korta stunder i denna "form" för att sedan rida upp min häst till den för mig normala arbetsformen igen. Dvs, på tygel, i lodplan, mellan hjälperna OCH på bakbenen. Skulle han bli för "ihopkrullad" så tycker jag snabbt att man tappar bakben och han blir framtung.

Denna typ av ridning är vad jag har blivir lärd en gång i tiden och min tränare verkar ha ungefär samma åsikter, iallafall gällande denna häst. Det är väl bara att konstatera att åsikterna, som alltid, går isär när det gäller ridning. Men ditt inlägg gav mig lite mer kött på benen, kanske är jag inte helt ute och cyklar ändå.. :laugh:

Jag begriper inte varför folk envisas med att rida hästar i direkt felaktig form (dvs "djup och rund") i tron att de bygger rätt muskler så. Rent anatomiskt byggs inga ryggmuskler genom att de stretchas. Hästen blir inte mer genom ryggen för att den går lågt, ryggen svingar faktiskt mest i fri form. Men i vissa fall tränas magen stark vilket kan vara bra så länge man inte gör det så ensidigt att frambenen tar stryk. Vilket de lätt gör i djup och låg form - manken kan inte lyftas när ryggen stretchas, överlinjen måste hänga ihop för det, dvs sträva uppåt.

ja vet inte vad du menar med djup och rund form men när jag rider min häst i rund form..alltså inte någon rollkur nu...så har alltid min häst manken som högsta punkt och kommer upp fram ur manken och trampar in under bak och höjer ryggen som mest då.
och de försöker jag sen behålla när ja tar upp honom i lite högre form sen, alltså att rygg och bakben och magmusker ska arbeta på lika bra.
de bygger en bra överlinje när hela överlinjen får jobba..överlinjen ska ju vara som en båge hela tiden om man säger så..oavsett form och rider man hästen i låg form men rygg och bakben och allt hänger med så är inte de mer skadligt än någon annan form.

Senast ändrad av en moderator:

Det är motiverat att rida hästen lägre då för att lära om den, men det räcker egentligen att be den slappna av i nacke och rygg, det behöver normalt inte böjas och stretchas en massa i halsen.

de förstår jag nog inte heller riktigt, min häst är i princip jämt väldigt avslappnad i rygg och hals och söker sej alltid neråt i lång och låg form oavsett vad ja gör med honom..men de har ju ingenting att gör med att han höjer ryggen och jobbar på under sej..

när nån rider honom som inte kräver något jobb så lunkar min pålle på där i lång lång form med nosen nere i backen och är avslappnad i rygg osv men han arbetar ju ingenting för de, han arbetar inte med magmuskler och rygg.

så ja tycker nog endå de krävs lite mer arbete i låg form än att hästen ska slappna av..slappna av ska givetvis hästen göra men menar bara att de krävs ju lite mer än så för att musklerna ska arbeta.

men som sagt så kräver ju alla hästar olika ridsätt för att få just dom att jobba som bäst, och man ska variera formen mycket och inte rida varken lång och låg eller mellanform eller högform särskillt länge i taget.

Senast ändrad av en moderator:

Djup o rund används inte för att bygga muskler, utan för att få en vaken o energisk häst att lättare bli avspänd o därmed kommer till arbete lättare.

Sen tycker jag att din metod för passage- låter som lite baklängesridning. Jag vill ha hästen dit genom att rida framåt o inte krama i handen- kanske inte så du menar.

för att få maximal rörelse måste den vara fri från handen.

Generellt sett,
När hästen blir starkare och man ökar samlingen kommer den automatiskt upp i formen.

Sen säger man också att hästar som vill gå med hög nacke ska ner i formen och hästar som vill bli väl låga ska upp.Ingen här på buke kommer kunna svara på om du rider din häst i för hög form, sålänge du inte lägger ut tex en film.

Sen är det ju skillnad på låg form och framtung, även skilland på för hög nacke och samling.

Om du upplever att din häst arbeter bra i den formen du rider är det kanske så, särskilt om din tränare anser att dte är rätt.
Men det kan även vara så att du har honom så hög att du tappar arbetet och han bara smyger fram utan ryggverksam.

Men som sagt, går inte att svara på utan att tex se en film.
Såg detta nu:bow: Att man strävar efter en lika god form beroende av- som ovan plus psykiska förutsättningar.
Djup o rund är inget man strävar efter eller rider hela tiden.
Jag har en häst av vardera typ, fast just nu är det ombytta roller.

Generellt sett,

Problemet med unga hästar och även äldre är att de sällan har en jämn, fullgod bjudning. Då kan man inte rida dem lågt. Dessutom lägger unghästar av naturen mycket vikt på sina framben, så det är tveksamt om de ens ska ridas långa och låga.

Jag tycker att den mindre utbildade hästen ska ridas med mycket bjudning framåt och ett stöd på bettet. Hur nacken ser ut och hur mycket stöd hästen tar är helt beroende på bakbenens och ryggens engagemang.

Sen tycker jag att din metod för passage- låter som lite baklängesridning. Jag vill ha hästen dit genom att rida framåt o inte krama i handen- kanske inte så du menar.

för att få maximal rörelse måste den vara fri från handen.

Fast han/hon skrev bara att man skulle göra halvhalter. Gör man halvhalter med enbart handen ja då blir det mycket hand, gör man dem för sätet och skänkeln så blir det mer drivning.

Fast om man även använder skänkeln blir det kontraorder- som man inte gör idag, utan man dlear upp det i superkorta sekvenser av- gas- broms. i detta fall bromsar upp i fram o får in rumpan under o sen fortsätter framåt så.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Nu börjar det ju bli kallare ute, och jag känner att jag saknar en typ av sko. När jag är hemma och håller på i trädgården/med huset...
Svar
14
· Visningar
682
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
899
Senast: Esmeralda
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 542
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar