Återhämtning efter kolik -maghäst-

Fredrika B

Trådstartare
Hästen, en 9 årig Welsh Cob har varit i min ägo i tre månader. Jag har upplevt att han haft en "bullrig mage" och varit lite spänd och öm i magtrakten speciellt vid flanken. Fd. ägare har inte sagt något alls om detta. Hästen har för övrigt en hög smärttröskel och hans symptom har varit lätta att blunda för om man inte vetat se dem. För 1,5 vecka sedan hade han ett gaskolikanfall, han hade ordentligt ont och distriktaren var ute. Han har efter detta magrat en aning och är väldigt trött! Detta är normalt enligt vet. eftersom anfallet var såpass kraftigt och påfrestande. -Tycker det låter som en lång återhämtningstid?

Lite bakgrundsinfo: Han krubbiter lindrigt, (har gjort sedan han kom till Sverige 2006) men mer när magen bullrar och när han får någon form spannmål eller socker. Har gett Pronutrin i ett par dagar och upplever att han nu biter mindre "tvångsmässigt" och att magen känns mjukare men att den forfarande är "körig". Ger honom hö, fri tillgång,krafft lucern hack ett par kilo, linfrö 2 dl morgon och kväll och en bakjäst/dag + Pronutrinet.

Är det någon som har några tankar så här spontant? Blir han inte helt bra inom kort så får vi förstås påbörja en utredning.....

Senast ändrad:
Sv: Återhämtning efter kolik -maghäst-

Det är tufft med hästar som har problem med magen. jag kämpade länge med min förra häst. Det jag tycker har effekt är linfrökaka och yea-sacc. Nu kan det ju vara bra att utvärdera det du ger nu först innan du provar något mer men yea-sacc hade jag inte tvekat att ge istället för bakjäst eftersom det är så mycket effektivare. Yea-sacc säljs av svenska foder och åf av Dodson & Horell men det är mycket billigare hos svenska foder.

Hej.
Vet du på vilket sätt är Yea-sacc bättre är "färsk" jäst? Är det inte samma svamp ? (saccaromyces cerevisiae, eller hur det nu stavas...)
Jag bytte från "foderjäst" till färsk bakjäst och upplevde att min häst blev mindre uppsvälld om magen då.

Tack! Har läst att många har använt sig av just Yea-sacc med framgång. Jag skriver upp de på min "att prova" lista.

Funderar på om lucernen möjligtvis kan förvärra gasproblematiken?... Ja, urrs det är verkligen frustrerande att inget hjälper.:confused:

Kom på en annan grej. Min har blivit bullrig och lite kass i magen av att bli kall och frusen, när vädret varit extremt dåligt. Har ialla fall tre ggr de senaste året sett ett samband på min. Men det är säkert väldigt individuellt.

Hej.
Vet du på vilket sätt är Yea-sacc bättre är "färsk" jäst? Är det inte samma svamp ? (saccaromyces cerevisiae, eller hur det nu stavas...)
Jag bytte från "foderjäst" till färsk bakjäst och upplevde att min häst blev mindre uppsvälld om magen då.

Vad jag har kunnat hitta så ska det vara samma och 10 gram yea-sacc, alltså 1 msk som är dagsgivan motsvarar så mycket som 0,5 kg bakjäst.
Bakjäst är verkligen effektivt men yea-sacc är ännu effektivare.

Kom på en annan grej. Min har blivit bullrig och lite kass i magen av att bli kall och frusen, när vädret varit extremt dåligt. Har ialla fall tre ggr de senaste året sett ett samband på min. Men det är säkert väldigt individuellt.

Det blev min kolikhäst också. Jag fick alltid se till att hon var varm och aldrig frös. Min la sig gärna och vilade i hagen (hon var sjuk på annat sätt med och hennes koliker var ett av många symptom) och då fick hon ju ofelbart kolik igen om det var kallt på backen. Magplatta kan vara en lösning om din häst gärna ligger ned men viktigast är nog att täcket är tillräckligt varmt. Jag har hästarna hemma så jag tog in dem en stund mitt på dagen så att hon kunde vila torrt och varmt och släppte sedan ut dem igen men det är ju inte alla som kan lösa det så.

Tack! Har läst att många har använt sig av just Yea-sacc med framgång. Jag skriver upp de på min "att prova" lista.

Funderar på om lucernen möjligtvis kan förvärra gasproblematiken?... Ja, urrs det är verkligen frustrerande att inget hjälper.:confused:

Det kan ju vara så att din häst inte tål lucern så upplever du att den blir gasig av det så ge inte det. Om du behöver få upp proteinhalten så kanske potatisprotein eller soja vara ett alternativ?
Mitt sto som jag har nu blir lös i magen och blir väldigt gasig och får bajsvatten av lucern och av baljväxter överhuvudtaget. Hon kan alltså inte äta klöver heller utan grovfodret måste vara rent ängshö.

Bara en liten inflikare. en hästmage som mår bra ska bullra, gärna låta så mycket som möjligt. Då jobbar den. Om magen är tyst eller låter väldigt lite då ska man börja bli orolig. Har själv haft hästar med kolik. Får hästen återkommande kolik skulle jag absolut åka in med den till klinik och kolla upp.

Nej, en hästmage ska inte låta så mycket som möjligt. Om det är för mycket magljud så kan det definitivt vara något som är fel.

Fast förstoppningskolik har det aldrig varit frågan om, och han har inte heller haft upprepade kolikanfall....

Tack för det. -Provar att ta bort lucernen och ser om magen blir lungnare av det. Får kolla över hur det är med klöver i höet också.

Har du satt in lucernet väldigt sakta ? För häftig insättning av lucern ger gärna just gaskolik, det skall trappas upp med bara några dl om dagen över en period.
För övrigt kan jag absolut inte ge jäst till min som lätt får gaskolik hon får gaskolik direkt av jäst.
Krafts lucern innehåller melass så är det socker den reagerar på är det bättre med andra sorter tex kvarbys lucernpellets som inte innehåller någon melass.

Fiberplex från Biofarmab och kokta linfrö och vetekli var den diet som fick min problemhästsmage att bli bra efter att hon kom hit med magsår.

Var även försiktig med frukt, hon kan äta några småbitar morot men ett enda äpple utlöste gaskolik hos henne när hon var som känsligast vet inte hur hon hade klarat äpple idag, chansar helt enkelt inte och ger henne någonting sådant någon liten morotsbit eller en bit knäckebröd är det "godis" hon får nöja sig med.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka