Återförsäljare Kraftfoder

Spook

Trådstartare
Någon som är återförsäljare av kraftfoder ?
Har funderat en del på att börja med detta som en bisyssla till min andra verksamhet, men skulle gärna vilja höra lite om era erfarenheter.

Hur ser lönsamheten ut ? Provision ? Hur stor ? Säljkrav ?
Vad krävs och hur går det till ?
Är det svårt och jobbigt och krävs det massa engagemang att komma igång, nå ut till kunder i början ?
 
Sv: Återförsäljare Kraftfoder

De som jag pratat med som säljer/har sålt säger att lönsamheten inte är bra alls. Ska man tjäna lite på det måste man sälja stora kvantiteter.
 
Sv: Återförsäljare Kraftfoder

De som jag pratat med som säljer/har sålt säger att lönsamheten inte är bra alls. Ska man tjäna lite på det måste man sälja stora kvantiteter.

Samt att det gäller att ha något bra ställe att förvara det på, grannen slutade nyligen, mössen förstörde för mycket...
 
Sv: Återförsäljare Kraftfoder

Vad man än ska köpa så brukar man behöva göra en större ingångsorder. Den kan vara allt från 20 000 till 50 000 (iaf det jag har varit med om). Sen räknar man i kvoter, en vanlig kvot på foder är ca 2, alltså, du köper en säck foder för 100 kr ex moms, och säljer den för 200 kr ink moms. Sen får du dra av frakten. Så, vinsten du gör innan frakt på denna säck foder är ca 60 kr innan frakt, lön, lokalhyra.. Säg att du hyr en container och har fodret i, så kostar den kanske 5000 kr i månaden ex moms. För att enbart betala den hyran måste du sälja 100 säckar foder per månad. Då räknar jag in fraktkostnaden också. Så om du säljer 200 säckar per månad, så har du 5000 kr plus moms över. Om du ska ha lön av detta så kommer du få ut 3500-4000 kr. Men jag antar att du lägger lite på marknadsföring etc? Så för att kunna leva bra på det så bör du alltså sälja runt 500-600 säckar i månaden. Det är 20 säckar per dag, 7 dagar i veckan.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
4 369
Senast: anna_panna
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 245
Senast: IngelaH
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 695
Senast: fejko
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 588

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Kattbilder #9
  • Hur är processen

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp