V
verbina
Skaffade fodervärd till mitt sto i maj 2010 där fodervärden hade förköpsrätt vid försäljning, priset stod i kontraktet. I maj 2011 skrevs köpekontrakt med det angivna priset och sista betalningsdag 110831. Under sommaren betalades det in 7000 kr på mitt konto från fodervärden. Inget meddelande från henne utan bara en insättning. 1 vecka innan sista betalningsdag bryter köparen kontraktet p g a ekonomiska skäl och vill omgående ha tillbaka sina 7000 hon satt in. Jag känner att jag endast vill ge henne tillbaka en del då hon faktiskt orsakade en hel del bestyr med att bryta kontraktet, och dessutom så sent. Jag var tvungen att snabbt försöka hitta ny köpare då jag själv hade platsbrist hemma och inte kunde ta hem hästen. Utöver det fick jag åka till fodervärdens stall för att visa hästen för presumtiva köpare vilket är en resa på 20 mil tur och retur.
I avtalet står inget om delbetalning eller avbetalning utan hon fick på sig till den sista augusti att betala hästen. Fodervärden visste ju redan när hon skrev på fodervärdsavtalet att hästen skulle vara till salu efter årsskiftet och har således haft gott om tid att spara ihop pengar, men väljer att bryta kontraktet 1 vecka innan sista datum för betalning.
Hur gör jag? Betalar tillbaka?
I avtalet står inget om delbetalning eller avbetalning utan hon fick på sig till den sista augusti att betala hästen. Fodervärden visste ju redan när hon skrev på fodervärdsavtalet att hästen skulle vara till salu efter årsskiftet och har således haft gott om tid att spara ihop pengar, men väljer att bryta kontraktet 1 vecka innan sista datum för betalning.
Hur gör jag? Betalar tillbaka?