Återbetalning av moms för travare i hobbyverksamhet

T

Tompa

Äger en travare som 2010 tjänade 160000. Hon har varit i proffsträning sedan 1/3 2010. Vi är 3 delägare och driver det som hobbyverksamhet. Om jag förstått rätt så har jag rätt att få tillbaks momsen på träningskostnaderna m.m. På de intjänade pengarna har staten redan dragit av momsen. Hur gör jag smidigast vid deklarationsdags?

Sv: Återbetalning av moms för travare i hobbyverksamhet

Det beror ju på om du är momsregistrerad. Det fungerar ju så att du betalar in moms för inkomsterna och drar av för utgifterna, så har verksamheten gått med vinst så är det inte pengar du får tillbaka, då är det pengar du ska betala in till SKV.

Staten dragit av momsen? Är du säker på att det är moms och inte vanlig inkomstskatt som är avdragen?

Självklart har Masse som tydligen läst inlägget och inte bara skummat (;)) helt rätt. Är det inte inkomstskatt?

Ni var inte så pålästa i detta ämne som jag hoppats på. Alla prispengar i svensk travsport är ex moms. Om prispengen är 50.000:- är i själva verket prispengen 62.500:-. Staten tar in momsen direkt på alla prispengar. Det spelar ingen roll om hästen vinner 500 eller 500.000:-. Momsen betalas aldrig ut till hästägaren. Om hobbyverksamheten omsätter över 30.000:- ska intäkter och utgifter redovisas ex moms i deklarationen. Därför kan jag inte ta upp utg moms i momsbilaga (SKV 2168) eftersom jag aldrig fått momspengar på insprungna pengar. Däremot har jag rätt till momsen på på mina omkostnader även om jag inte är momsregistrerad. Min fråga var om någon visste mer exakt hur man deklarerade detta.

Utdrag från skatteverket:

Mervärdesskatt (moms) ska i allmänhet inte
redovisas för inkomster som hör till hobbyverksamhet.
Det kan dock i undantagsfall förekomma
att en skattepliktig vara eller tjänst omsätts
i hobbyverksamheten i former som kan
jämföras med näringsverksamhet. När omsättningen
av sådan näringsliknande hobbyverksamhet
överstiger 30 000 kr per år

Från Skatteverkets hemsida:

Fylla i skattedeklarationens momsdel och inkomstdeklarationens momsbilaga

---

Ruta 05 — Momspliktig försäljning som inte ingår i någon annan ruta nedan

Här redovisar du den momspliktiga försäljningen av varor och tjänster inom Sverige exklusive moms. Även försäljning till köpare i andra EG-länder kan räknas som momspliktig i Sverige om köparen i det andra EG-landet

inte är momsregistrerad, t.ex. är en privatperson, eller
är en näringsidkare som inte åberopar ett giltigt momsregistreringsnummer.

Här redovisar du som är hästägare även prispengar från trav- och galoppsport som STC eller SG. Den utgående momsen på prispengar redovisas centralt av Svenska Travsportens Centralförbund (STC) och Svenska Galoppförbundet (SG). Du ska alltså inte själv redovisa den utgående momsen.

http://www.skatteverket.se/foretago...anketterna.4.3a2a542410ab40a421c80004214.html

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Blåsljud på hjärtat

Hästrelaterat

Tillbaka