Återbesöksfråga, hur skulle ni gjort? *rätt långt*

L

Lord Owen

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra nu. Jag köpte min häst i maj -04, då var han ohalt men hade varit halt på HB i januari. Hur som helst, red honom hela sommaren men sedan bytte han stall och då hände något (antagligen i hagen vid mötet med nya kompisar). Han kändes inte alls fräsch längre, ryckte med VB i traven. man kände det vid rindning som en stark ovilja att gå på böjt spår. Tog ut vet. som sa att han bara sträckt sig, han fick vila en månad med lugna promenader. Sypmtomen fortfarande kvar. Till slut tog jag ut vet. igen och sa VAD ÄR DET FÖR FEL? Då sa han bara, ta honom till Täby och gav mig en remiss dit. Så i slutet av november for vi alltså till Täby ATG klinik med honom där de konstaterade att han hade kotledsiflammationer på båda fram och kotledsiflammation + hasledsinflammation på VB. Hade dessutom lindriga pålagringar på båda kotorna fram och lite sudd på bilderna på hasen på mellersta glidlederna (de misstänkte spatt). Så han behandlades och fick komma hem och stå i sjukhage och gå korta promenader. Efter en månad for vi tillbaka och då var kotorna bra men hasen reagerade fortfarande. Så hasen sprutades igen, sedan väntade vi en månad till och under den månaden reds han i skritt en av de tidigare 2 promenaderna jag gick med honom innan och 28 december åkte vi för tredje gången till Täby ATG med honom. Då var hasen helt frisk, så även bakkotan, däremot hade han en liiiiten reaktion på kotorna fram igen. :crazy: Förmodligen pga att han lätt överbelastar sin framdel vid ridning (=långa bakben, lite framtung). Det var inte mer än att han nickade i traven men ändå. Vet. sa i alla fall att det inte var något, antagligen bara en tillfällig stelhet eller liknande eftersom han börjat ridas igen. Han tyckte att det var så lite att man inte skulle behöva behandla. Så den 28 december 04 friskförklarades han, när jag kom i oktober lät det på dem som om T-märkning skulle vara aktuellt (de trodde som sagt det var spatt) men nu tyckte det att han skulle hålla för vanlig ridning, men att hoppning inte direkt var att rekommendera.

Hela januari skrittades han alltså successivt och sattes igång i skritten, i början/mitten av feb. introdcerade jag traven men bara smått. I mars började vi med galoppen som jag gjorde med traven. Allt utomhus på skogsvägar. I början av april kom böjt spår så smått in i bilden genom tömkörning. Han verkade klara av igångsättningen bra, kändes fräsch och otroligt positiv till motion, mkt mer än han var innan skadan. I och för sig vet jag inte hur länge han gått och haft ont i kotorna, :cry: han var jakthäst på Irland tills han var 6 och kunde inget inom dressyr så...

Just nu rider jag sedan 1 vecka tillbaka bara långa (1-2 h) skritturer barbacka och tömkör då jag inte har någon sadel och inget träns/bett att rida med. :crazy: Han känns fortfarande helt pigg och frisk, har försökt provocera fram hälta genom trav för hand på asfalt men nada. :cool: Förutom att han fått gallor i sina vanligen kruttorra ben nu i helgen förmodligen för att han åt för mkt vårgräs (första gången på hela året) har han varit kärnfrisk. Gallorna har gått ner med hjälp av liniment och de sitter på alla fyra kotor så tror inte att de har med inflammationer att göra.

Men i alla fall, till den huvudsakliga frågan efter den här "korta" resumén. :angel: Jag frågade vid friskförklaringen om de tyckte att jag skulle komma på återbesök i maj/juni med honom och då sa de att om allt känns ok, så behövs det inte. Ringde dem i mars och frågade igen, berättade hur allt gick och de sa samma sak. Men nojig som jag är så känns det inte helt bra ändå, jag vet ju att han förmodligen har 14000 dolda fel efter vad han varit med om tidigare. Efter tandläkarebesöket i veckan förväntar jag mig vad som helst. :angel: Hur som helst, just nu velar jag mellan att ta ut en duktig ET åt honom, då jag vet att Owe förmodligen har problem med både snett kors, olikmusklad i bak och kanske något mer. En ET som heter Håkan Lundell brukar komma ut till Åland och det är då han som ska få kolla igenom honom. Problemet är att jag bara har råd med antingen ett ATG återbesök till Täby ELLER Equiterapeuten, inte båda (inte just nu i alla fall). :( Jag vet inte hur jag ska göra, ska jag köra honom till Täby igen där de förmodligen kommer säga samma sak som i december utan att närmare ta reda på vad ORSAKEN till inflammationerna är och andra problem eller ska jag ta ut ET och kolla igenom honom ordentligt och kanske få reda på orsaken till inflammationerna från början? :confused: Hur skulle ni ha gjort? Vilket skulle ni ha prioriterat, ET eller klinikåterbesök?


Borde inte ha köpt en häst som varit halt så nära köpet, jag vet. Speciellt inte med tanke på hur nojig jag är. :angel: Men det var verkligen kärlek vid första ögonkastet.

Hjälp! :bow:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Återbesöksfråga, hur skulle ni gjort? *rätt långt*

Jag skulle definitivt ta ET:n! Eftersom han känns fräsch nu, så skulle jag inrikta mig på muskelkoll istället för ledkoll och ta ET:n!
 
Sv: Återbesöksfråga, hur skulle ni gjort? *rätt långt*

Jag håller med Alexandra_W, jag personligen hade tagit ET:n i detta läget.
 
Sv: Återbesöksfråga, hur skulle ni gjort? *rätt långt*

Svarar till båda.

Ja, så tänkte jag också! Och om ET hittar något underligt så har kanske han åsikter kring om man ska ta återbesök i slutet av sommaren eller ej och då har jag också hans åsikter att prata med vet. om när jag kommer på återbesök.

Men ändå, det spökar lite det där med att han kan vara halt utan att jag märkt det. Jag är ju inte direkt jättetränad på att se hältor och har inte böjt honom eller något sådant så jag vet inte hur han skulle reagera på böjprov. Det där att han reagerade lite i december spökar fortfarande. :crazy: Han nickar inte när jag travar när jag rider och verkar allmänt fräsch, förutom lite värme i benen just nu då pga gallorna. Men som sagt, jag är lite nojig. Men eftersom min vet. här på Åland kommer ut varje gång han ska skos så kanske hon kan böja honom då.. Fast jag gillar inte riktigt vet. här för de kunde inte ens se att hästen var blockhalt på fram då i höstas. :mad: Men i alla fall.

Tack för åsikterna! Fler? :)
 
Sv: Återbesöksfråga, hur skulle ni gjort? *rätt långt*

Och bara för att komplicera kan han reagera på böjprov för något muskulärt ;)

Jag anser fortfarande du ska ta ET. OM, jag säger OM han skulle ha en liiiiiiten hälta, så kommer den med största sannolikhet ha återspeglats i musklerna, och då hittar ET det.

Och - även OM hans kulle ha en liten orenhet på böjprov nu tror JAG inte att de kommer behandla. Häst utan symptom som fungerar finfint brukar man inte bry sig om lindriga böjreaktioner på eftersom hästen uppenbart inte besväras av de, annat än för den ganska kraftiga provokation av leden som böjprov innebär.

Och att hans kulle vara tvärhalt på böjprov men kännas superfräsch känns kanske liiite tveksamt ;)
 
Sv: Återbesöksfråga, hur skulle ni gjort? *rätt långt*

Ja, där sa du ju en bra sak. :D

Nej, de behandlade ju inte senast och då hade han pyttelite reaktion på båda fram. Och han är ju helt fräsch annars. Så jag antar att de bara skulle säga att "jaa det ser fint ut, men tack för pengarna". :crazy: Och så får jag fortsätta vara nojig. Och som sagt han kan ju faktiskt ha fått hältorna från början pga något muskulärt eftersom jag VET att han är snedmusklad i bak och visar alla symptom på att vara sned i korset.

Ja, jag är väl bara övernojig som vanligt. :D Så det blir väl att jag tar ut ET i slutet av maj, när jag beställt sadeln.
 
Sv: Återbesöksfråga, hur skulle ni gjort? *rätt långt*

Jag hade tagit ET först och känns det inte bättre så åk till kliniken och kolla upp igen.

/Madde-Som är kändis på Helsingborgs Djursjukhus :angel:
 
Sv: Återbesöksfråga, hur skulle ni gjort? *rätt långt*

Alltså, han är ju fräsch. HAN känns inte dålig, JAG inbillar mig att det finns fel jag inte ser, och det skulle jag göra hur många kollar han än får gå igenom. :p Och jag känner igen det där med att vara kändis, sista gången jag kom dit sa en del jag aldrig träffat "Hej, är du här igen!"

Hur går det med Missy förresten?
 
Sv: Återbesöksfråga, hur skulle ni gjort? *rätt långt*

Lord Owen skrev:
Alltså, han är ju fräsch. HAN känns inte dålig, JAG inbillar mig att det finns fel jag inte ser, och det skulle jag göra hur många kollar han än får gå igenom. :p Och jag känner igen det där med att vara kändis, sista gången jag kom dit sa en del jag aldrig träffat "Hej, är du här igen!"

Hur går det med Missy förresten?


När jag kommer till Djursjukghuset och ska anmäla mig så vet dom exakt vem jag är och Djursjukvårdarena märkte till och med att jag klippt man o svans samtt köpt nytt grimskaft:p


Jag börja ju sitta på Missy igen efter förra sprutningen då hon blivit helt bra i ryggen och behandlades "bara" i kota och knä.
Men det gick 2-4 dagar sen stog hon på bakbennen igen :crazy:
Jag rider henne inte längre men jag hoppas det är överenergi blandad med vårkänslor.
Men vi ska upp för återbesök på Måndag och se hur det är.
Jag hoppas för allas bästa att hon blir friskförklarad och att det är tredje gången gillt så vi kan ägna sommaren åt att komma igång.
 
Sv: Återbesöksfråga, hur skulle ni gjort? *rätt långt*

Det blri säkert bra :) 8 månader är ändå ganska "lite" om man tänker på hur länge det KAN ta. :) Lycka till!
 
Sv: Återbesöksfråga, hur skulle ni gjort? *rätt långt*

Lord Owen skrev:
Det blri säkert bra :) 8 månader är ändå ganska "lite" om man tänker på hur länge det KAN ta. :) Lycka till!


Jo visst är det men hon har blivit friskförklarad 2 ggr innan och sist blev hon halt på 2 dagars uppsuten skritt i 10 min :crazy:

Men nu ska det nog gå bra :)
 
Sv: Återbesöksfråga, hur skulle ni gjort? *rätt långt*

Då var det nog för att du satt upp för tidigt. Men det ordnar sig säkert, hoppas det ser bra ut på måndag!
Jag tycker inte om att min häst har varit halt, jag går alltid och funderar på om det kommer komma tillbaka. :crazy:
 
Sv: Återbesöksfråga, hur skulle ni gjort? *rätt långt*

Lord Owen skrev:
Då var det nog för att du satt upp för tidigt. Men det ordnar sig säkert, hoppas det ser bra ut på måndag!
Jag tycker inte om att min häst har varit halt, jag går alltid och funderar på om det kommer komma tillbaka. :crazy:


Samma här jag kommer inte kunna rida en hoppträning utan att tänka höll bennen nu :crazy:

Trodde jag skulle få slippa det efter ponnyn men icke :(
 
Sv: Återbesöksfråga, hur skulle ni gjort? *rätt långt*

Fladde skrev:
Samma här jag kommer inte kunna rida en hoppträning utan att tänka höll bennen nu :crazy:

Trodde jag skulle få slippa det efter ponnyn men icke :(


Mjo, och du har ändå köpt en dyr häst som inte var halt innan! :smirk: Jag köpte ju min efter att han varit halt och han kostade ju "bara" 25000 så jag kanske skulle förväntat mig det här. Men inte älskar jag honom mindre för det, vi ska nog bli det team jag drömt om även om det kommer ta lite längre tid än om han inte skadat sig. :)

Du får säkert din hopphäst i Missy, och jag tror att det kommer känns underbart för dig sedan när hon fungerar och du förstår att det verkligen var värt att vänta på henne.
 
Sv: Återbesöksfråga, hur skulle ni gjort? *rätt långt*

Lord Owen skrev:
Mjo, och du har ändå köpt en dyr häst som inte var halt innan! :smirk: Jag köpte ju min efter att han varit halt och han kostade ju "bara" 25000 så jag kanske skulle förväntat mig det här. Men inte älskar jag honom mindre för det, vi ska nog bli det team jag drömt om även om det kommer ta lite längre tid än om han inte skadat sig. :)

Du får säkert din hopphäst i Missy, och jag tror att det kommer känns underbart för dig sedan när hon fungerar och du förstår att det verkligen var värt att vänta på henne.


Jag vet inte om problemen som Missy har fanns där när jag köpte henne eller inte men om det inte fanns måste hon ha gått omkull eller gjort nått annat ex i hagen, boxen eller transporten :crazy:

Missys hoppförmåga har jag aldrig tvilat på. Men ibland känns det bara så hopplöst tyvärr :crazy: :cry:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 480
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 246
Hästvård Hejsan! Jag har en häst som är halt fram och bara på böjt spår och på mjukt underlag. Jag importerade honom i december och eftersom...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
27 846
Senast: Sirap
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 887
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Parfym
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp