Äter upp manen

lobell

Trådstartare
Kanske en dum fråga.. :)

Men finns det nåt man kan stryka på hästens man så att kompisarna inte äter upp den?

Mina grannars hästar står och äter varandras man. De har bara stubb nu. jag har precis köpt ett kallblod med lång fin man och är rädd att de ska börja tugga på hennes nu.
Just nu står de i sjukhage, men ska snart släppas över med våra.

Sv: Äter upp manen

Ingen dum fråga alls! Det är rätt vanligt att föl och unghästar tuggar på svansen på både mamma och andra hästar t ex! Du kan köpa Salva eller spray som är avsedda för detta och smakar illa i en hästsportaffär. Sprayet är lättast att ta på man och svans men är nog lite dyrare än salvan. Båda fungerar utmärkt! Har en häst som plockar av sig benlindor om de inte är indränkta med salva eller spray samt en ett åring som äter på sin gamla kompis svans om den inte är behandlad! Se dock upp så att du inte själv tar i ngt ätbart innan du har tvättat händerna ordentligt - smakar grymt bittert och sitter i en bra stund ( räcker med att få lite spray på handen och sedan hålla i ett äpple för att det ska smaka usch)!

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
865
Senast: skogaliten
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
852
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 172

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka