Äter spillning

A

AktivaKarin

Igår såg jag att en av hästarna i hagen åt spillning. Tänkte egentligen inte så mycket på det då men idag såg jag att en av de andra hästarna stod och tuggade på bajs.

Båda hästar är ponnyer av kallblodstyp. Vi har analyserat hö, de får extra mineraler och vi har gjort foderstatsberäkningar via hippocampus.

Hästarna går på lösdrift, får 6 kg var om dagen av höet. Utöver det har de fri tillgång på halm att pilla med. De rids regelbundet båda två.

Det som känns konstigt är just att jag har för mig att när hästar äter spillning så beror det oftast på brist av något eller att de kanske är uttråkade? Två av fyra hästar äter spillningen, är rädd att min också ska börja snart! Kan de börja äta spillning om de har mask? Avmaskade båda efter betet i höstas, båda är vuxna hästar och vi brukar inte avmaska dem förrän innan betessläpp.

Någon som har förslag på vad det kan vara?

Sv: Äter spillning

Fiber eller proteinbrist...snarare då protein för er om hästarna har fri tillgång på strå. en foderstatsberäkning via ett program är ingen exakthet, bara en grund att utgå från. Nej dom brukar inte äta träck vid maskangrepp. Maskar gör man endast vid behov om det visar sig att dom har det via prov.

Det konstiga med just proteinbrist är då att det faktiskt är ganska höga halter av protein i höet, därför uteslöt jag mer eller mindre det. Vi köpte höet pga av att vi har en del unghästar här som behöver mycket protein, men det har funkat bra att fodra med det till de övriga hästarna också.......

Jag har hört att det är mineralbrist, men jag är inte säker. Såg min ponny stå och gnaga på de frusna bajshögarna häromdagen, och evftersom vi hade en 10kilos-mineralsten liggandes så la jag in den i hagen. Och han gick på den direkt faktiskt, sen vet jag inte om det är just för att han behövde det.

Mitt sto gjorde det en gång oxå...
Hon hade fått B-vitamin regelbundet en längre tid å så slutade jag med att ge henne det, varpå hon började äta spillning 1 v efter jag slutat ge henne vitaminen.
tror det var därför hon åt sin spillning, för sen när jag gav henne B-vit igen så såg jag aldrig henne äta det igen...

Den senaste teorin jag hört är att hästen will återwinna det mikrobproteinet som går förlorat med awföringen och att det alltså skulle kunna tyda på en proteinbrist eller möjligen brist på någon specifik aminosyra.

En annan teori är att hästen will återställa/stabilisera sin tarmflora och äter upp friska hästars utbajsade mikrober. Föl äter ju en hel del bajs, enligt denna teori för att "installera" en egen mikrobiell flora i sin tarm.

Vad är höga halter då ? Du säger ju att du räknat efter ett foderstatsprogram, men är du säker på att programmet är rätt då ? Menas att: man ska inte stirra sig blind på ett program bara för den säger att det är ok. Hästarna kan ju faktiskt kräva bra mycket mer än vad ett program sagt.

Fast enl Slu, så förekommer inte bajsätning bland vuxna hästar mer än vid grav näringsbristm vilket man kan utseluta hos tamhästar. Att föl äter bajs har en del att göra med tarmfloran, men inte när det gäller vuxna hästar.

kan inte säga på rak arm vad det var för proteinvärde på höet, har analysen uppsatt i stallet så jag kan kolla upp det för att ge exakta värden. Men vad jag vet är att vi köpte det främst pga att vi hade lite unghästar, så fodret skulle vara perfekt för dem.

Jag säger absolut inte att jag "stirrar mig blind" på ett foderstatsprogram på internet, den gjorde vi mest för att se vad det stod. Men vi har under tidigare år fodrat med hö som har betydligt sämre proteinvärden, vilket aldrig har varit något problem till dessa vuxna hästar. Just därför jag blir lite skeptisk till att det kan vara proteinbrist. Förresten stod det att vi hade onödigt mycket protein i fodret till hästarna, kan detta vara ett problem?

Eller kan det vara att vi behöver öka på mineralerna mer? Har en sån där stor mineralsten, kanske ska lägga ut den så de kan äta utöver de mineraler de får dagligen?

Fast enl Slu, så förekommer inte bajsätning bland vuxna hästar mer än vid grav näringsbristm vilket man kan utseluta hos tamhästar. Att föl äter bajs har en del att göra med tarmfloran, men inte när det gäller vuxna hästar.

Ja detta med grav näringsbrist tror jag inte på då det verkar som om det är väldigt många hästar som äter bajs vid denna tidpunkten på året. jag har sett det hos min häst oxå. Började ge B-vitaminer och då slutade hon!

Får helt enkelt pröva mig fram och se vad som hjälper. Tack för alla tips!

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 752
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Hej, jag har sökt svar på min fråga i forumet men hittat mestadels gamla svar. Så nu frågar jag själv.🙂Bajsätande hästar??? Orsaker? Har...
Svar
8
· Visningar
1 165
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 290
Senast: Roheryn
·
Hästvård Tänkte bara spåna om någon här har några idéer. Min häst hostar aldrig på hösten/vintern när han står inne på box på halm och äter hö...
Svar
12
· Visningar
2 107
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka