Äter sand+får sandkolik+magsår!!

orcide

Trådstartare
Hur kan man få en häst att sluta o käka jord o sand?

hur länge måste en hage vila innan den är maskfri?:eek:
gäller speciellt band o blodmask.

min lilla häst är sjuk igen :(
magen är som en spärrballong o hon mumsar i sej massa jord o sand i hagen trots loppfrön+massa mineraler o fri tillgång till hö.

hon har ont igen o jag känner mej rådlös när hon bokstavligt talat äter sej till en tidig död :cry:

Sv: Äter sand+får sandkolik+magsår!!

om jag har forstatt ratt:crazy: , sa bor hagen vila tex. om den anvands en sommar -05, vila vintern -05, hela nasta ar -06+ vinter, och de kan ga maskfritt -07. sen vet jag inte hur tex radjur sprider mask som hastar kan ha

Sätt på en munkorg, sådan man har på betet på lättfödda hästar.

Hästarnas parasiter är artspecifika, rådjur och liknande kan alltså INTE smitta hästarna.

Fri tillgång till hö i hagen kanske kan få den att sluta äta sand?
Min hovslagare sa även att om hästen fryser så kan den gärna gå runt och små äta skit på marken ist för att stå still och äta höet.

Mvh

Hej!
Har en unghäst på 4 år som har gjort lika dant sen snön smält bort, men har fått en del kolikanfall, och vi har nu upptäckt att han letar rötter och äter lera och grus. Han äter inget hö alls ute eftersom han tycker det är så mycket godare med rötter och jord. Pratade med veterinären som talade om att vi måste ha munkorg på honom när han är ute, så det har jag nu haft i lite mer än en vecka och det funkar bra. Vet. sa att har dom börjat gräva och äta av rötter och jord så slutar dom inte. Lycka till

Snuffsan skrev:
Sätt på en munkorg, sådan man har på betet på lättfödda hästar.
munkorg funkar inte på henne ...hon pressar in lera o äter ändå:(

toketossan skrev:
Fri tillgång till hö i hagen kanske kan få den att sluta äta sand?
Min hovslagare sa även att om hästen fryser så kan den gärna gå runt och små äta skit på marken ist för att stå still och äta höet.

Mvh
hon har redan fri tillgång , vi rullar ut 150kilos balar til dom .

Loppfrön ger du direkt i betforen. Jag brukar ge 1/2 dl/dag en vecka ungefär. Sen gör jag ett uppehåll för loppfrön kan också dra ut näring ur tarmarna. Gluten allergiker äter loppfrön för de har ofta fickor på sina tarmar som då rensas rena.

Du kan köpa loppfrön i hälsokostbutiker och du ska köpa dom svarta.
De heter också physalliumfrön (stavning?).

Lycka till:)

hon äter redan loppfrön o det hjälper inte ,,hon kommer att äta i hjäl sej till slut :cry:

sen fins det val olika munkorgar, tex med bara andningshal!

Min har ju munkorg och försöker ändå plöja in jorden, men det är väldigt lite han får i sig jämfört med innan. Så min får ha munkorgen på.

Provat att ge rapsolja? Min 5 åring går också och rotar mycket i jorden och tidigare orskade det gaskolik och sandkolik vid ett flertal tillfällen, men sen vi började med att ga 1-2 dl rapsolja i fodret morgon och kväll har hon inte haft kolikanfall alls, dessutom blev hon lätt lös i magen innan och i prinsip sprutlakerade boxväggarna, det har också upphört i samband med att vi införde rapsolja. Btw så var det veterinären som rekomenderade det när hon hade kolik senast, och som sagt, det funkar hur bra som hälst. Rapsolja + uppblött betfor + morötter + mineraler = Kolikfritt, iaf för våra hästar.

Kolla den andra tråden på "Foder". "blir så himla less på denna dåliga mage".

Är loppfrön något liknade linfrön? Linfrön bildar också en "gel", och ger bla blanka pälsar. De är visserligen bruna, finns att köpa ca 10 kg på Granngården.
Ragnhild

ja hon kan inte ha munkorg hon kväver sej med den , täpper till andningshålen med lera ...

det kommer val in luft "uppifran"?

Liknande trådar

Foder & Strö Nu vet jag inte vad jag ska göra...behöver ideer! :confused: Har en 3 årig arab valack ca 150 i mankhöjd växer ännu. Han får nu 6 kg...
2
Svar
30
· Visningar
3 912
Senast: Buck
·
Hästvård har mer och mer börjar konstatera att hästen käkar jord :crazy: det började med att han varit konvalescent hela sommaren och nu sista...
Svar
14
· Visningar
1 624
Senast: IdaaaSun
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 372
Senast: Madick
·
Hästvård Vi har en ponny som är en riktig surpuppa. Vi har haft honom lite mer än ett år och nu under slutet av hösten upplever vi att han har...
Svar
14
· Visningar
1 773
Senast: Hannah0407
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka