Äter saker

Ace

Trådstartare
Hej alla!
Igår gjorde han det igen, min hund äter saker, och jag menar inte att han tuggar lite på en sko, han äter upp och sväljer. När han var valp var det som värst, sedan blev det bättre (dock aldrig helt bra) Sedan vi kastrerade honom verkar det ha blivit värre igen.
Är det någon som har några tips? Jag hatar dessa diskussioner om vi ska åka och kräka honom eller chansa.

Så, förutom de självklara tipsen såsom mer motion och städa undan skor, strumpor mm, någon som har några tips för att lära honom av med detta?

Sv: Äter saker

Lite mer info tack.

Äter han en persons saker, eller allas?
Vad är det han äter, det som är närmast eller fokus på mobiler, stumpor etc?
Hur är hunden i övrigt vad det gäller stress?
Går han på toa som han ska?
Är vet inblandad?

Jag hade för många år sen en hund som åt sten, jag försökte bryta, med både det ena och andra, men det var lögn i helvete att bryta beteendet.

Värst var det när han var i stallet.

Han kastade sig inte över stenar som ett sönderstressat monster, utan gick mer och småpillade.

Till slut blev det ett vet-besök, och där fick jag rådet att sätta på munkorg i ca en vecka, och aktivera som vanligt.

Och det funkade, han slutade med stenätandet.

Han var inte understimulerad eller stressad, det var en helt normal familj/brukshund.

Nummer ett, han är allergisk för nötött och förmodligen andra saker. Han sa bara äta sitt allergifoder och här är såklart vet inblandad. Han äter även kortison.

Jag upplever honom inte som en stressad hund. Han är väldigt energisk när vi är ute men kopplar av bra hemma. På dagis som han tyvärr måste gå på är han inte helt bekväm men jag har inte upplevt någon större störning där heller, mest lite obehag.

Han äter mestadels underkläder och sulor från skor, min storebror är bättre på att hålla undan sina saker men han äter från hela familjen när han får tag i något.

Jag känner mer och mer att det är hans mage som blivit dålig igen och att han tror att han ska må bättre om han stoppar i sig saker.
Vi bytte till en lågenergivariant av fodret i samband med att vi kastrerade honom och det var då han blev riktigt jobbig igen även om han alltid gillat att tugga på saker.

Det är vad jag kan komma på nu...

Jag känner mer och mer att det är hans mage som blivit dålig igen och att han tror att han ska må bättre om han stoppar i sig saker.

Vi måste komma ihåg att hunden inte tror någonting, han är hund. Däremot så måste själva tuggandet tillfredställa ett behov, frågan om vilket. Dämpa fysisk smärta? Om den har ont i magen, halsen. Eller så är det ett grundläggande jaktbehov - att slita isär bytet, som hunden riktat om till era grejor och funnit tillfredställande, kanske det till och med genererar lite extra uppmärksamhet från er sida.

Har du försökt ge honom "lagliga" saker att slita sönder?
Har vet kollat halsen? Magsår?

Allergin ger honom då typ magsår och magkatarr så det är sådant jag menar med att magen blivit dålig igen och att han sulle äta saker för att försöka lugna den.
Han får tuggben som han glufsar i sig som en tok. Han äter älgben eftersom han inte klarar kohud. Vi ger honom dock inte för många tuggisar eftersom vi är oroliga för att de ska få magen ur balans, han sätter sig sagt i sig dem rätt snabbt.
Han sväljer också, sliter inte bara sönder, så det är inte enbart vilt dödande av strumpor.

Med "tror" menar jag förstås att han mår bättre av det av någon anledning, jag använde ordet tror därför att ett par strumpor i magen knappast är nyttigt även om hans instinkter påstår det.

Uppmärksamhet skulle det kunna handla om men han har ett annat sätt att få det, då tar han någon sko och lägger sig på mina fötter och äter på den, sedan blir han glad när jag uppmärksammar honom. Ganska ofta beter han sig dock inte så utan tar något och lägger sig ensam och äter upp det, jag uppfattar det som två olika beteenden.

Senast ändrad:

Har ni testat att ge honom medicin mot magsår/magkatarr? Om han käkar saker för att fylla magen för att dämpa suget(vet hur det känns, har själv magkatarr i omgångar).

Har ni testat andra sätt att lugna magen? Typ många mindre måltider? Vår vovve äter ganska mycket morötter, då får han tugga lite, han får ner lite i magen osv.

Ge köttiga ben så att det tar lite längre tid att käka upp maten?

Jag upplever att malt kött "försvinner" fortare så att de blir hungriga igen, ger man "helt" kött så tycker jag att han håller sig mätt längre.

Vad är det för allergifoder? Vår vovve blev asdålig av z/d, vet sa att det visst inte var en helt unik reaktion på hydrolyserat foder.

Ni kanske skulle testa att laga maten själva till hunden? Vi höll på bra länge med "allergifoder" innan vi tröttnade och började laga själva, det var enklaste sättet att göra foderallergiutredningen.

Han äter Royal Canin Hypoallergenic men han har gått på det fodret i två år och ätandet förvärrades för några månader sedan. Det är klart att allergin kan ha blivit värrre men ....
Han äter kortison samt fem måltider om dagen sedan länge.

När vi först upptäckte allergin åt han vit fisk och potatis länge för att få magen lugn igen, sedan ytte vi vet och hon ville sätta honom på ovanstående foder och inte fokusera på att ta reda på exakt vilka ämnen han inte tålde.

Jag vet inte om vi i dagens situation skulle kunna lägga tid på att laga eget foder till honom men om det skulle bli nödvändigt är det klart att man kan hitta tid.

Vad tycker ni om tanken att kastreringen/bytet till lågenergifoder kan ha något att göra med det? Det änns rätt i tiden. Det är alltså samma foder men lågenergi.

Senast ändrad:

Spontant: JÄTTEkonstigt att inte rekommendera en allergiutredning :confused::eek::confused:

Känns ju självklart att man vill veta vad hunden tål och inte tål...

RC hypo är inte "bäst" vad gäller hydrolyseringen, som sagt kan hydrolyseringen också ge problem, men eftersom hunden beter sig som att den inte mår bra i magen så skulle jag söka vidare.

Vad händer om ni byter tillbaka till förra fodret?

Vissa veterinärer säger att det är bra med många måltider, andra tycker att det är bättre med rejäla mål, men inte så ofta.
Vi ger rejäla mål 2ggr per dag samt morötter, kanske nått att testa?

Nummer ett, han är allergisk för nötött och förmodligen andra saker. Han sa bara äta sitt allergifoder och här är såklart vet inblandad. Han äter även kortison.

Jag upplever honom inte som en stressad hund. Han är väldigt energisk när vi är ute men kopplar av bra hemma. På dagis som han tyvärr måste gå på är han inte helt bekväm men jag har inte upplevt någon större störning där heller, mest lite obehag.

Han äter mestadels underkläder och sulor från skor, min storebror är bättre på att hålla undan sina saker men han äter från hela familjen när han får tag i något.

Vi bytte till en lågenergivariant av fodret i samband med att vi kastrerade honom och det var då han blev riktigt jobbig igen även om han alltid gillat att tugga på saker.

Det är vad jag kan komma på nu...

Det kan finnas flera orsaker till att den äter, som Blandis redan skrivit.

Är det ex en retriever har den stort furageringsbehov - den behöver tugga och svälja. Finns inte lovligt byte - typ ben - så tar den närmsta tänkbara. Då är svaret att tillfredställa dess behov av att tugga.

Men proteinallergi är krångligt. Hade en tidigare som bara åt lamm&ris i princip hela livet. Dyrt, men det funkade bra på honom. Vissa funkar på kalkon, andra på lamm, en tredje på fisk. Har ni bytt foder nyss och i samband med det märker en beteendeförändring så hade jag kontaktat vet och frågat. Det är inte säkert att ni bör byta foder om den är överkänslig. Er hund har dessutom ätit kortison länge? Det sliter, och påverkar allmäntillståndet.

Han hade ätit fisk och potatis väldigt länge och jag tror att hon ville ha honom på ett helfoder där han fick i sig allt nödvändigt och blev stabil i magen så fort som möjligt. Sedan har vi helt enkelt inte kommit igång med någon seriös utredning. Vi konstatredae att han inte tål nöt men att han klarar vilt. Jag använder renskav som godis.
Vi började med flera små måltider när han spydde på morgonen av typ magkatarr. Det är definitivt värt ett försök att ge honom färre stora portioner i stället. Värt att nämna är dock att han äter skor etc minst lika mycket precis efter att han fått mat som när det var ett tag sedan.

Vi ska byta till högkallorivarianten igen om vet tycker att det verkar som en bra idé men vi vill bara ändra en sak i taget och på grund av livsituationen har vi precis ändrat rätt mycket på hans aktiveringsnivå. Han ska få gå ett par veckor med mer promenader osv först för att se om det ger förändrning. Någon som har tips på aktivering av slita sönder/tugga/äta behovet annat än tuggben?

Jag skulle inte ge TUGGben, jag skulle ge KÖTTben. Tuggben blir väldigt mycket gnagande för väldigt lite volym i magen, typ tuggummi. Inte bra för magkatarr. Ett rått ben med kött ger både en massa slit samt ganska mycket grejer ner i magen. Vänj in sakta, de blir hårda i magen av för mycket ben i början.

Vi ger köttbenen frysta, då tar det lite ytterligare tid att gnaga i sig.

Skulle kanske vara något. Problemet är då att jag måste få tag i köttben av älg eller rådjur typ eftersom han inte klarar ko. Hur gör man det? Älghudbenen har vi hittat i Finland.

Hudben har jag aldrig sett från vilt, men Mälarö färskfoder (eftersom jag noterar att du bor i Stockholm) har en hel del torkade och färska ben från vilt, samt torkade viltburgare, hjortsenor/nacke och älgnacke i sitt sortiment. De kör ut utan kostnad! Ett hett tips! :)

Tack så mycket för tipset, och du också Vallhund, jag ska kolla med vår vet och sedan testa :)

Liknande trådar

Hundhälsa Är i desperat behov av tips på vad jag kan prova på min hund med kronisk gastrit. Det känns som det är sista chansen nu och det gör mig...
2
Svar
26
· Visningar
19 107
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 100
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 755
Senast: Efwa
·
Hundhälsa Hej! En bekant till min mamma har en king charles spaniel som har en "beteendestörning" som bara blir värre och värre. Hunden har sedan...
Svar
2
· Visningar
2 026
Senast: purity_666
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10