Äter sååå dåligt!!!

W

Warmia

Vet inte vad jag ska göra med min undebara golden hane. Han äter så himmla lite och är sååå kräsen. Han får en pizza varje fredag och det verkar som han bantar hela veckan för denna pizzan. Vi har provat med allt från det dyrast fodret till det billigaste som han äter just nu coop extra, det pillar han ju i lite iallafall. Man skäms ju när folk ser honom dom tror vell inte att han får nån mat men han får faktiskt äta hur mkt han bara vil bara han skulle äta. Makaroner och ris mm hatar han. Han tycker faktiskt inte om något annat än köttbullar och korv mm men det är ju inget jag kan föda en 30kg klump med.
Hur gör ni med era hundar som äter dåligt vad ska man göra.
Han är 2år nu och det har varit samma visa hela tiden, förutom när vi under en tid hade 2 hundar då tog det slut på 2 sekunder, då fick inget lämnas..... :confused:

Sv: Äter sååå dåligt!!!

1. Köp ett bra foder utarbetat för din hundtyp med goda smakämnen, Purina, Nutra och färskfoder är allmänt kända för att smaka gott. Dessutom är det bra foder, som du dock får betala för, men du behöver inte ge tillskott osv.

2. Låt inte hunden ha fri tillgång!!! Hundar i vilt tillstånd äter när de får tag på mat, alltså är det högst onaturligt för en hund att ha mat alltid.

3. Han ska äta på dina villkor. Säg ex. att du bestämmer dig för att ge honom mat 1 gång om dagen (det går jättebra, men får han mycket mat så dela upp det på två gånger om dagen, morgon och kväll), då sätter DU ner matskålen 18.00, 10 minuter senare tas den bort för att sedan inte komma fram förrän 18.00 nästa kväll, den ska sedan tas bort efter 10 minuter.
Du måste vara konsekvent och inte tycka synd om honom, han klarar svält ett para dagar, följer du det och har välsmakande mat så kommer han att äta efter ett par dagar.

4. INGEN PIZZA!! Hundar ska äta hundmat, ev. rester, de mår inte bra av massa människomat, människomat som dessutom inte är bra för människor mår inte hundar bättre av. Du kan eventuellt laga din egen hundmat, det finns speciella kokböcker för hundmat.

//E

Tycker ni ska bestämma er för ett foder, inte hålla på att byta fram och tillbaka. Det brukar resultera i att hunden tänker "om jag inte äter det här får jag nåt godare".
Ingen pizza varje fredag! Förmodligen är det också därför han inte vill äta sitt foder, han vill hellre ha pizza.

Ge honom fodret (inget i)! Vill han inte ha efter, säg 20 min. ta bort det och låt honom vänta tills nästa mål.
Ha bestämda tider att ge honom på.

plocka bort alla onödigheter som pizza och annan skräpmat och ge istället en liten mängd högenergifoder. då behöver han inte äta så mycket för att få i sig allt han behöver.

tänk också på att pizzor ofta innehåller lök som är giftigt för hundar, och på tok för mycket salt (hundar svettas ju inte, alltså behöver de mkt mindre salt än människor).

Tack för era svar!!!
Pizza får han kanske inte varje fredag men ibland så blir det ju endel över och då står han ju där och tittar så sött.... Men nu ska jag försöka ändra på det så ingen pizza på fredagar!
Vi byter inte foder ofta vi har testat ca 4 st olika på hans 2 år. Vi har testat doggy, Hills, revir och nu coop som funkar bäst av alla dom märkerna.
Jag fick några exempel på foder har dock aldrig sett till dom märkena, vart finns dom att hitta??? Finns det andra som har fler exempel på bra foder som hundar tycker om???
Vi testade både att han hade fri tillgång på foder och nu har vi att han får morgon och kväll. Dock utan resultat för han blir inte hungrig, tycker själv att det är konstigt att han inte är magrare men dom säger ju att en hund inte svälter sig själv. Han får nog i sig 1/4 (3dl) av vad han ska ha per dag.

Jag tycker abslolut att du ska prova färskfoder. Våran hund var licka dan nu äter han men det kan ju ta nån timme för all mat att försvinna. Om du har frågor ang. färskfoder så pm. mig då.

Jag rekommenderar BARF! Min hund ar oxa jattekrasen, men alskar BARF, lamnar aldrig nagot numera.

Han är ung! Många ser ut som staket tills de är 4 år :) Ge han ett högenergifoer så behöver han inte äta så mycket för att få i sig det han ska ha.

Mycket fett i maten brukar uppskattas, det smakar tydligen bätte då. Tänk på att en öppnad säck ska förvaras väl tillsluten. I foder som står öppet så torkar fettet och hundarna kan börja rata maten för att det smakar sämre. Det kan vara förklaringen till att vissa hundar äter början av ett nytt foder för att rata det mot slutet, det har börjat att torka och smaka päck!

Ett foder med lägre fetthalt torkar inte lika mycket och därför håller det längre. Därför är det låg fetthalt i foder som köps in i stora mängder till matbutikerna och alltså kommer att ligga lääänge i butik/lager.

Senast ändrad av en moderator:

Du hittar de märkena hos djuraffären, de brukar ha några att välja på. Som några sa, välj högenergifoder alt foder för unga hundar, det innehåller mer fett, det blir godare.

Ge honom lite mer än 3 dl om dagen (jag kanske uppfattade det fel, han kanske får 6 dl om dagen..?), min labbe har levt på 5 dl torrfoder hela livet, det räknas som lite men för henne har det varit perfekt, så lite mer än 3 dl bör han ha.

Tänk på att vara strikt, dra ner mattiden till en gång per dag så trugar du inte så ofta. Ta bort skålen snabbt och ställ undan den.

Ett annat tips är att du slänger ut maten över gräsmattan tillsammans med några frolicar eller dyl och låter honom leta upp en dl., sen kan han få resten. De tycker ofta att det är roligare om de får kämpa lite för maten, dessutom får de använda näsan. Börja då med att lära honom enkelt godissök, med några godisbitar, han lär sig det snabbt. Prova sedan med lite av maten.

På så vis får du upp motovationen med maten och han kan se fram emot det, glöm inte att det är du som ska tillåta honom osv.

//E

Tack för ett bra svar!!!
Nä han får inte bara 3 dl om dagen men det är vad han får i sig per dag. Jag skulle vilja att han åt nästan 1 L torrfoder per dag men det är omöjligt verkar det som..... Han är en ganska stor och kraftig golden. Skulle vara lättare om han var en soffliggare man nu är han ute i stort sett hela dagarna och springer runt inte lugn en sekund så jag skulle behöva lite lugnande foder också :D
Jag ska ta en titt i djuraffären och kolla om dom kan ha nått smaskigt där! ;)

Jag har också en golden hane som alltid har ätit dåligt. Jag har provar det som ni föreslår ovan men det funkar inte på min hund. Därimot om jag ger lite matrester, eller lite kattmat (torr) på maten så äter han allt.

Dessutom så svälter sig inte en hund frivilligt, den äter när den måste. Din golden kanske inte behöver äta så mycket som 1l/ dag. Min golden äter ca 6 dl/ dag.

Och häll alltid över lite raps/ olivolja på maten så håller han hullet bättre.

Min golden är 4 år nu och har börjat äta bättre senaste året så din kommer kanske bättra sig också!

Mvh Anna & Douglas

jag har hört att man inte ska ge vegetabiliska oljor till hundar. men att om man ändå gör det så ska man ge majsolja?

det finns visst hundar som svälter sig frivilligt. en normal, frisk hund äter så att den håller sig i gott hull, men stressade eller kräsna hundar kan helt vägra att äta om de inte får rätt mat. min tik var så mager att ryggraden stack upp ett par cm när jag fick henne, och det berodde inte på att hon inte hade någon mat utan på att hon var så olycklig och att hon inte gillade maten hon fick. men att svälta sig till döds är det nog mycket få hundar som gör.

Liknande trådar

Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
518
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
1 193
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 327
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 999
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII