äter ni två lagade mål mat om dagen?

piggelin

Trådstartare
Sen jag flyttat hemifrån och själv ska planera inköp och matlagning har jag börjat fundera på detta. I min familj har vi alltid ätit "riktig" mat till lunch och inte lagat mat till middag utan macka, yoghurt, gröt eller liknande istället. Men känns som standard i Sverige är att man ska äta två lagade mål mat om dagen. Men är det så vanligt egentligen? Hur gör ni och hur har ni gjort under er uppväxt?
 
Under uppväxten fick jag alltid lagad lunch i skolan, och så åt vi lagad mat till kvällsmat. På helgerna kunde det någon gång ibland hända att vi inte åt ordentlig lunch, men alltid kvällsmat. Så för mig känns det snarare jättekonstigt att inte äta lagad kvällsmat :p

Jag och sambon lagar mat varje kväll, vissa kvällar något ganska redan färdigt och lättlagat, men för det mesta enklare vardagsmat från grunden. Sen blir det matlåda till lunch dagen därpå. Samma nu, att på helgerna flyter ibland frukost och lunch ihop lite, eller lunch ersätts med "fika", men kvällsmat blir det nästan alltid.
 
Ja, jag äter ofta tre-fyra lagade mål/dag (ofta varm frukost och kvällsmat också). Jag är så himla hungrig av mig + att jag inte är så förtjust i kall mat. :) Dock blir det ju ofta rester till lunch/kvällsmat.
 
Nä oftast inte. Äter lunch på jobbet och oftast typ macka på kvällen. Ibland rejälare mat, men det är inte standard. Lagar dock nästan ingen mat själv utan köper take away för det mesta.

Under min uppväxt har vi nog oftast ätit 2 lagade mål per dag. Men då stod någon annan för matlagningen ;)

/lat
 
Jag har "aldrig", dvs. inte sedan jag var barn, kunnat äta två mål mat om dagen; Hoppade alltid över skollunchen och åt istället middag hemma på kvällen. Med åren har jag också fått svårt för att äta på morgonen och kvällen då jag blir illamående, så nu äter jag mat en gång om dagen (lunch eller middag varierar) och gör en macka eller äter en morot, äpple eller dylikt om jag blir småhungrig.

Mina föräldrar äter inte heller två mål mat om dagen utan normalt endast middag, även om de försökte få mig att äta även lunch under min uppväxt.
 
När jag var yngre åt jag alltid lunch i skolan och middag/kvällsmat hemma. Numera äter jag två mål mat om dagen ifall jag äter lunch relativt tidigt och blir hungrig på kvällen, annars blir det macka/gröt/annat mindre mål då.
Är jag ledig så blir det oftast frukost och fika under förmiddagen, 'lunch' på sen eftermiddag och då blir allting så förskjutet att det passar bäst med kvällsmacka och inte mat.
 
Sen jag flyttat hemifrån och själv ska planera inköp och matlagning har jag börjat fundera på detta. I min familj har vi alltid ätit "riktig" mat till lunch och inte lagat mat till middag utan macka, yoghurt, gröt eller liknande istället. Men känns som standard i Sverige är att man ska äta två lagade mål mat om dagen. Men är det så vanligt egentligen? Hur gör ni och hur har ni gjort under er uppväxt?

I yngre dagar fick man ju lunch på skolan och sen middag hemma!
Nu har jag med matlådor på jobbet till lunch och sen lagar jag middag när jag kommer :)

Sen har man ju lata dagar då det kanske bara blir havregurt/mackor/ägg osv.
 
Oftast inte, men jag försöker att äta ordentligt lagad mat minst(!) två gånger per dag. Kan ibland bli en gång per dag och ibland inte ens det... Men det blir åtminstone bättre ju mer jag motionerar (för då blir jag hungrig nog att vilja ha rejäl mat), så när jag slarvat med maten brukar jag försöka tvinga igång mig att träna mer, då löser sig matvanorna av sig självt.
 
Vi har alltid varit lite sådär med lunch på helger - min familj fikar gärna istället. Middagen är nästan alltid lagad. På arbetsdagar äter jag både lunch och middag, nästan alltid lagad mat.
 
Äter bara lagad mat som tidig middag. Till lunch brukar jag t.ex. äta en macka fullproppad med avokado och tomater eller en enklare sallad.
 
Nej äter bara ett lagat mål mat. Äter alltid frukost plus middag. På eftermiddagen tar jag ta kaffe o någon god ostskiva eller två tex .
 
När jag gick i grundskolan/gymnasiet åt jag också två lagade mål mat - ett i skolan på dagen och middag på kvällen.
Nu händer det någon gång att jag äter två varma mål mat per dag, men oftast blir det bara en varm måltid, oftast på kvällen. På dagen brukar jag äta gröt/lätt sallad/macka/liknande.
 
På vardagar alltid två mål lagad mat - skulle dö annars :nailbiting: Dock kan såklart ett av målen vara mer eller mindre "varmlagad", på sommaren blir det oftare salladslunch men då har jag halloumi till eller kall kyckling (men den är ju ändå tillagad en gång :D ). Lunchen är oftast matlåda dvs inte nylagad om jag inte äter ute.
På helger när jag sover längre och äter sen frukost blir det någon kall lättare lunch (om jag inte har rester hemma) men riktig middag.
 
Sen jag flyttat hemifrån och själv ska planera inköp och matlagning har jag börjat fundera på detta. I min familj har vi alltid ätit "riktig" mat till lunch och inte lagat mat till middag utan macka, yoghurt, gröt eller liknande istället. Men känns som standard i Sverige är att man ska äta två lagade mål mat om dagen. Men är det så vanligt egentligen? Hur gör ni och hur har ni gjort under er uppväxt?

Jag äter lagad lunch och lagad middag, i princip varje dag. I alla fall 300 dagar om året.
Och så äter jag frukost varje dag, men är ganska dålig på mellanmål.

(Så har vi alltid gjort i min familj. Ibland byter vi ut middag mot kvällsmat. Som alltså är typ som frukost fast på kvällen.)
 
Vi äter i stort sätt alltid två lagade mål. På helgerna kan det bli att vi äter sen frukost så vi inte äter lunch men på vardagarna iaf.
Vi lagar alltid mat på kvällen och gör matlådor till dagen efter.

Har alltid fått lagad mat när jag bodde hemma. Lunch i skolan och sen lagad mat på kvällen.
 
Hemma serverades inte middag på vardagar utan typ macka fil och liknande på helgen middag men inte lunch tyckte inte det var konstigt då men nu tycker jag det är skitknäppt? Är ju vuxen sen 20år och har egna barn nu. Alltid äts det frukost lunch mellis och middag, och alltid lagad från grunden. Jobbar ju m mat så inga matlådor här inte
 
Jag är uppväxt med ordentliga mål, stor frukost/brunch, lagad lunch och lagad stor middag. Nu när jag har flyttat hemifrån försöker jag att hålla fast vid det. En matlåda till lunch och på kvällen lagar jag extra mycket mat som blir lunchmatlådor andra dagar. Och självklart frukost :love:
 
Om jag jobbar blir det (oftast) två riktiga mål per dag, är jag ledig så brukar jag äta en sen ordentlig frukost och ett varmt mål mot kvällen.
 
Jag åt lunch i skolan och hade något att värma hemma (innan jag kunde laga mat själv) men aldrig lagad mat på kvällen, min mamma kom hem sent och orkade inte. Blev ju ändå två mål lagad mat oftast.. Nu blir det inte det så jätteofta, även om sambon hade varit glad över "rejäl" lagad mat på kvällen.
 
Är ungefär 50/50 om det blir två lagade mål mat om dagen eller bara ett. Oftast blir det två mål/dag när vi har rester kvar, och det har vi ganska ofta. Sen vilka tider vi äter på är en annan historia :D Blir olika varje dag, när vi känner oss hungriga helt enkelt. Rutiner, vad är det? :p

Under uppväxten blev det nog (om det inte var skola) mest fil och flingor/mackor/gröt eller något lättlagat till lunch som pannkakor eller blodpudding.

Min pappas sambo lagar ALLTID mat både till lunch och middag och på bestämda tider :)
 

Liknande trådar

Småbarn Sonen äter inte så mycket mat. Vid frukost, lunch och middag sitter vi till bords och han får smaka på allting som vi har på tallriken...
2
Svar
20
· Visningar
1 485
Senast: amsway
·
Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 692
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
559
Senast: Tuvstarr
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 131
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp