Äter ner stallinredningen!!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Cavalcad
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 1 837
C

Cavalcad

Hej. Har någon tips på hur man får stopp på hästar som grager ner stallinredningen??? Har två hästar i mitt stall som "gnager" på inredningen, de är inga riktiga krubbitare och står inte och snappar luft. Det jag är ute eter är något slags (genomskinligt) medel som man kan måla på brädorna som inte är farligt för hästen men som smakar dåligt. De har fri tillgång till hö, är ute största delen av dygnet, jag har provat olika leksaker mm.

Sv: Äter ner stallinredningen!!

Jag hade också det problemet med min häst i början, men efter sommarbetet slutade hon med det...

Det finns medel för det, kolla Börjes, Hööks eller Granngården. Det smakar som mycket stark peppar och syns inte.

Det finns som sagt medel man kan stryka på men har hästarna något dom "får" gnaga på exempel träd i hagen. Hästar vill gärna gnaga i sig lite bark. Mina hästar har tillgång till ett litet skogsparti plus att jag ofta hänger in gran i boxarna och stallinredningen får numera vara ifred

Jag använder crubbnix som finns på olika ridsportaffärer. Det bästa är dock att plåtsko tycker jag. Blir inte lika kladdigt, jag skodde med svart plåt som blev mycket snyggare än om jag skulle ha skott med plåtfärgat :p Ja metallfärg alltså.

Man kan också kleta på vanllig tjära, det funkar också bra men kladdigt det finns jätte mycket som man kan använda.

Man kan också lägga in kvistar t.ex. sälj eller annat träd med god bark att tugga på. Då kan de hända att hästarna väljer det iställe.
Jag knöt fast tjocka säljpinnar på boxgallret, har alltid de under vinterhalvåret då hästarna står inne mer.

Finns flera produkter. En del finns som klet, andra som spray. Ett klet heter Crib-halt, ett annat klet crubnix. En spray heter Anti Bit Leovet. Finns andra märken också.

Hur lång utevistelse har hästarna och har de något att gnaga på i hagen? Jag hängde in granar till min häst när hans utevistelse tyvärr inte gick att få tillräcklig för att stilla hans stimulansbehov.

Det står i inlägget:

"De har fri tillgång till hö, är ute största delen av dygnet, jag har provat olika leksaker mm."

:D

:cry:Mitt bästa tips är att låta hästen på lösdrift, om det är möjligt. Hästar tycker inte om att vara instängda, det strider mot deras naturliga beteende.

Billigt OCH bra.
Smält cocosfett du köper i livsmedelsbutiken. Krydda med vitpeppar el dyl och måla snabbt på utsatta ytor. Syns inte så mycket och hästarna envisas INTE med gnaga. Jag lovar:D.

tror att Hööks säljer något sådant, jag har ett som jag tror är därifrån :) Fungerar jättebra!

Hästarna i stallet går ut runt 7 tiden på morgonen, har stora hagar med skogsparti, fodras 4 gånger per dag, kommer in igen runt 20-21 tiden, lite beroende på väder och omständigheter. Jag har asppinnar i boxarna . Det är modulboxar vi har, så det finns inga kanter att äta på, de liksom gnager mitt på väggarna och gör gropar lite här och där. Har provat en massa olika medel från olika leverantörer, trätjära mm, inget hjälper! Ska genast prova med kokosfett och peppar! Tack för tipset!!

Lycka till! Har en sån där gnagare också, han har alltid varit sådan... Det är som att precis all överskottsenergi går ut i munnen på kraken. Han håller alltid på att fippla med något.

Prova att spraya på ättika, hjälpte på min gnagare när han var som värst!

Hästarna i stallet går ut runt 7 tiden på morgonen, har stora hagar med skogsparti, fodras 4 gånger per dag, kommer in igen runt 20-21 tiden, lite beroende på väder och omständigheter. Jag har asppinnar i boxarna . Det är modulboxar vi har, så det finns inga kanter att äta på, de liksom gnager mitt på väggarna och gör gropar lite här och där. Har provat en massa olika medel från olika leverantörer, trätjära mm, inget hjälper! Ska genast prova med kokosfett och peppar! Tack för tipset!!

Knepig häst du har :cool:

haha, jag som tycker min häst ganger mycket eller ahn gjorde det förut och de p.g.a. han hade för lite att göra.

Billigt OCH bra.
Smält cocosfett du köper i livsmedelsbutiken. Krydda med vitpeppar el dyl och måla snabbt på utsatta ytor. Syns inte så mycket och hästarna envisas INTE med gnaga. Jag lovar:D.

Det lät bra! :d Kladdar det inte heller lika mycket som tjära eller?

Aspbarkspellets. Jag har sågat av asp o gett hästarna aspstockar som de gnager på. Det funkar för mina hästar. tidigare fick dom aspbarkspellets, som jag köpte en 25 kilos säck.

låt den -------- äta han tröttnar väl någon gång eller så dör han innan skönt:devil:

Liknande trådar

Hästvård Beteende störningar hos häst Hästar är i grund och botten ett steppdjur och ett flyktdjur som har kvar sina instinkter och...
2
Svar
29
· Visningar
3 002

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna
  • Småhunds ägare

Hästrelaterat