Äter lite grovfoder

P

Peach

Vad gör jag med en häst som är kräsen på maten och dålig på att äta grovfoder?

Jag har uteslutit problem med tänder eller mage och jag vet att han är väldigt kräsen på mat. På grund av den regniga sommaren som var i år så är höet inte det bästa och han vägrar helt enkelt att äta det. De andra hästarna äter med god aptit, medan han bara luktar på det och sedan går därifrån.

Vi har några balar med hö från sommaren 2006 som han hellre äter och som jag fodrar med nu. Jag har dock problem med att han äter alltför lite. Skulle gissa att han äter mellan 6-8 kg hö om dagen, vilket jag tycker är alltför lite för en stor häst i jämn träning. Det har ingen effekt om jag minskar på kraftfodret. Han äter inte mer för det och blir istället tunn.

Då jag står inackorderad så har det inte varit något alternativ att köpa ensilage (som han hellre äter) då det blir hopplöst om alla skall ha sitt eget grovfoder (speciellt då hästarna fodras ute två gånger om dagen) och de andra hästarna blir lösa i magen av det. Men är det så jag måste göra så gör jag självklart det.

Är det någon som har samma problematik och som har tips på vad jag kan göra? Är det bara att acceptera att han helt enkelt är kräsen och köpa det han vill ha? Eller finns det något sätt att göra det höet som serveras mer smakligt för en kräsen gom?

Sv: Äter lite grovfoder

Om han äter 6-8 kg per dag och du ger ett par kilo lucern utöver det, så blir det nog bra rent kilomässigt. Men dock ej för plånboken.
Tror att ett kilo lucern motsvarar två kilo hö ungefär. I den rivna formen ingår melass, som hästarna oftast tycker är smaskigt.

vi har en som periodvis inte äter sitt grovfoder (oavsett vad för grovfoder) vi har då blandat ut lite melass i vatten som vi "strilat" över, då har hon börjat äta igen. hon är även jätte kräsen när det gäller lusern, ratar dom flesta sorter helt så det är hon som bestämmer vilket fabrikat vi köper till alla pållarna för enkelhetens skull :crazy:

Jag har också vattnat höet med melass till en kräsen häst och det fungerade bra!

har en pålla som är lika dan som din, har dåligt hösilage i stallet som hon står i , bra strå och så torrt det kan bli, a fått göra så att jag ger henne lucern oxå. Men ska leta efter annat grovfoder då det kostar för mycket att lägga ut 300 extra bara för lucernet i månaden :crazy: och ger då inte så mycket lucern ändå.

Vad gör jag med en häst som är kräsen på maten och dålig på att äta grovfoder?

Jag har uteslutit problem med tänder eller mage och jag vet att han är väldigt kräsen på mat. På grund av den regniga sommaren som var i år så är höet inte det bästa och han vägrar helt enkelt att äta det. De andra hästarna äter med god aptit, medan han bara luktar på det och sedan går därifrån.

Vi har några balar med hö från sommaren 2006 som han hellre äter och som jag fodrar med nu. Jag har dock problem med att han äter alltför lite. Skulle gissa att han äter mellan 6-8 kg hö om dagen, vilket jag tycker är alltför lite för en stor häst i jämn träning. Det har ingen effekt om jag minskar på kraftfodret. Han äter inte mer för det och blir istället tunn.

Då jag står inackorderad så har det inte varit något alternativ att köpa ensilage (som han hellre äter) då det blir hopplöst om alla skall ha sitt eget grovfoder (speciellt då hästarna fodras ute två gånger om dagen) och de andra hästarna blir lösa i magen av det. Men är det så jag måste göra så gör jag självklart det.

Är det någon som har samma problematik och som har tips på vad jag kan göra? Är det bara att acceptera att han helt enkelt är kräsen och köpa det han vill ha? Eller finns det något sätt att göra det höet som serveras mer smakligt för en kräsen gom?
Jag tycker inte att du ska försöka lura i hästen höet om det är dåligt hygienmässigt. Då gör hästen alldeles rätt att inte äta det. Är det däremot grovt så kan melassvarianten kanske hjälpa. Hur som helst skulle jag fortsätta att ge det gamla höet och när det börjar ta slut köpa eget hö och kolla med stallägaren om någonstans att förvara höet.

Jag har haft lucern i tankarna och fått låna från andra som fodrar med det, men det faller dessvärre inte herren i smaken... :crazy: Han är till och med bestämd på vilken sorts bröd han vill ha när jag har gett honom det.

Ja jag tror inte att det är av bästa kvalitet. Det luktar egentligen ingenting som helst och en del av balarna har varit angripna av mögel (men de är självklart kastade) och var väldigt "dammiga" när man skakade ut dem. Resten av partiet ser bra ut, men med tanke på att de har legat tillsammans så finns det kanske risk för att de innehåller sporer eller något? De som ser bra ut, dammar inte, men är tråkig färg på och luktar som sagt ingenting speciellt.

De andra hästarna äter som sagt höet med god aptit och har gjort så sedan i höst. Det är bara min som inte vill äta det.

Jag tror nog att du har rätt i att jag får köpa eget hö åt honom. Det känns ju, precis som du säger, dumt att lura honom att äta något som han inte vill ha när jag vet att det inte är av topp kvalitet. Det blir ett problem ute då alla hästar går tillsammans och de andra nog också vill föredra hans mat, men jag får försöka lösa det så gott det går. Hellre det än att han blir sjuk.

Senast ändrad av en moderator:

är för lat för att starta en egen tråd så jag snor din :D:p i och med att min frågeställning är lite av samma form.

jag har fått två bala nu i helgen och i den enahösilagebalen är det grövre hö och från denna bal tar jag i från till natthöet.

hästarna har en höbal ute i hagen och står ute ungefär 12 timmar

men i alla fulla fall så har det hollänska halvblodet och den annars så matglada shettisen börjat rata detta höet från denna grova balen och äter endast ut :crazy:

så frågan är ju är höet för grovt eller är dom så pass "mätta" av att stått hela dagen vid höbalen eller finns det andra bekymmer :confused:

detta har uppkommit nu i veckan tidiagre har dom ätit upp kvällshöet

puttar upp tråden så jag slipper starta en ny :p

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
804
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 122
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
643
Senast: Linda_A
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 744
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka