Äter lika fort trots småmaskigt nät :(

I

Isislover

Jag har hängt in ett småmaskigt nät från C*is*s, som han får em och kvällsmaten i. Men han äter ju lika fort ändå. Visst 2,5 kg åker i på 25 minuter istället för 20, men det känns lite väl fort ändå. Han har en jäkla teknik, där han rycker ut ensilaget. Tack vare att det är så långstråigt så håller det ihop, så han får ut stora tussar istället för några strån. Vad gör man då? Finns det nät med ännu mindre hål än C*is*s?

Sv: Äter lika fort trots småmaskigt nät :(

om det är 2*2 cm maskor du har så vet jag faktiskt inte om det finns mindre... prova med dubbla nät, typ ett litet i ett mellanstort, då borde han inte få ut det lika lätt.

Prova att tvätta nätet i 60 grader funkar inte det så kan du ha dubbla nät.

Jag köpte de nya svarta näten från Hööks, och de har ju itne alls speciellt små maskor egentligen, så jag körde med dubbla nät och DÅ blev det enorm skillnad.

Kan tänka mig att det kanske blir för tätt om du använder två av den typen du har, men testa och se.

Vad jag förstår, enligt hemsidan, så ska det vara 3,3*3,3 cm stora maskor. Finns det med 2*2 alltså?

Drar det ihop sig om man tvättar i 60 grader?

Jag tvättade mina i 90 grader och dom krympte knappt någonting.

Har du hög sockerhalt i höet. Jag har märkt enorm skillnad på hur fort de äter nu när jag har ett hösilage som är lågt i socker.

Och mina hästar slutar äta när de får i finmaskigt nät.

Jag tvättade reservnätet i 60 grader igår. Visst drog det ihop sig, men det är lixom lite stretchigt, så det känns som att det kommer att gå tillbaka till sin ursprungsstorlek igen...

Jaha. Jag vet inte vad det är för sockerhalt. Det är ensilage vi har.

Hur ser energin- samt proteinnivån ut?
Kanske du kan blanda ut med halm för att fördröja ättiden lite.

Jag tänkte jag skulle prova med att blanda ensilaget med halm idag. Jag la i halm i nätet igår, men tänkte inte på att blanda, så han plockade i sig ensilaget först. Iofs inte lika fort eftersom det blev lite plockigare. Ska bli kul å se om det är nå halm kvar eller om han ätit upp allt i kväll.

Jag köpte de nya svarta näten från Hööks, och de har ju itne alls speciellt små maskor egentligen, så jag körde med dubbla nät och DÅ blev det enorm skillnad.

Kan tänka mig att det kanske blir för tätt om du använder två av den typen du har, men testa och se.

Jag kör i dagsläget 2-4 nät med 4*4-maskor. :angel:

3-4 är kravet för att bromsa totala ättakten under dagen, 2 funkar som snäll variant mot mig att varva med för att slippa bli helt tokig på näten, men kan inte fylla dom för mycket så hästen bara käkar ur det "lätta".
Allt beror ju på hur skillade hästarna är, jag har haft mina ca 2 år (?) nu men det blev ganska snabbt för lättätet ur enkelt 4*4. Aningens mindre snabbt med 3*3 men nu varvar jag 3-dubbla såna med ett enkelt, enligt samma princip som ovanstående. (Kan dock inte använda bomullsnät ute på vintern, dom fryser, kunde knappt fylla dom på hölon när det var riktigt kallt, dom blev stenhårda på knappt en minut! :o blir såna mer "plastiga" i syntetmaterial ute.)

Men såklart provar man ett snäpp svårare i taget utifrån behov, och jag TROR det är lättast vid fri tillgång. Vid ransonering käkar min samma mängd på 1-3 timmar som vid 12 timmar vid fri tillgång, lustigt nog, för när han väl börjar speeda på för att han gått hungrig försvinner det snabbt.

Har du hög sockerhalt i höet. Jag har märkt enorm skillnad på hur fort de äter nu när jag har ett hösilage som är lågt i socker.

Det har jag också märkt, fast har inte olika hösilage att välja mellan, däremot haft torrhö vs. hösilage och hösilaget går alltid åt mycket snabbare. Ingen sockeranalys men misstänker att silaget är smakligare. Halm skulle inte min käka ur näten (alldeles för osmakligt om man är van vid silaget) men det låter ju bra om TS häst gör det!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka