äter lera?!

R

Rubban

Ponnys stannar så fort hon ser en lerfläck i skogen å bara lapar i sej, brist på något??

Sv: äter lera?!

inge bra inge bra.. kolik kolik.. jätte lätt att få av lera mm törstig kanske.. äter han i hagen oxå.. rastlös isf.. prova isf att kasta ut grenar eller dylikt.. lycka till// dashy:d :love:

tror också att det är någon slags mineralbrist. låt inte hästen äta av leran bara.

Jag tror det är nån brist...Jag har också haft hästar som lapat i sig "lera" ipå en speciell plats i skogen ( alltid samma plats) jag har låtit dom göra det och efter en vecka - 10 dar ger dom sig självmant....

Brukar inträffa vid den här tiden på året och det beror med största sannolikhet på mineralbrist. Mitt fullblod började knapra på jorden och då började jag ge mineraler i fodret igen och sen dess har hon inte ätit jord (vad jag vet iaf) och detsamma gäller mitt föl. Hon har inte ätit det tidigare, men börjat nu och nu har de fått mineraler ett par dagar och jag har inte sett tendens till jordätande längre.

Det gjorde hästarna där jag har min uppstallad, ägaren köpte då en mineralhink för nötboskap och ställde i hagen och istället för att äta jord/lera smaskade de lite på mineralhinken och fortsatte sen beta!

Lider den av brist på god lera? :D

En annan gissning, att magen behöver fukt eller något annat i leran som balanserar den?
Eller som många redan nämnt, att det innehåller minerler. Ibland har jag trott att dom äter jord/lera för att den innehåller rötter, men det är bara en spekulation.

Jag har sett samma som Martha. Nån gång ibland. Inget jag oroat mig över. Dom äter på vissa ställen. Och ser sedan ut som om dom lagt in en prilla. ;)

Det finns ju afrikansk lera att köpa på hink som är så jätte bra för att rensa kroppen på sånt som den inte behöver, dra ut gifter å sånt....

Senast ändrad av en moderator:

Jag hade en travare som gjorde så, då var det någon som sa att det var brist på nån mineral, minns dock inte vilken. Vet inte iheller om det verkligen är så.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 045
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 125
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 406
Senast: QueenLilith
·
Däggdjur Läste precis att SLU vill ha allmänhetens hjälp för att få veta vad älgen äter. De har i tidigare undersökningar sett att bärris är en...
Svar
5
· Visningar
1 033
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka