Äter jord

N

Neinor

Vad gör man när hästen äter jord? En annan häst i stallet fick nämligen magsår pga sand och jordätande och nu idag såg jag att mitt sto står och mumsar i sig i hagen. De får vitaminer mineraler osv och de har fri tillgång på hö.
Har hört att det kan vara tecken på mask? Någon som vet eller har lust att skänka lite råd hur man får dem att sluta äta jord?
 
Sv: Äter jord

Det är brits på en vitamin när de äter jord. Kommer inte ihåg vilken, men har för mig att det var A-vitamin... men är absolut inte säker!
Hästen har iaf brits på något.
 
Sv: Äter jord

jo jag har också dragit slusatsen att det är brist, men med hur mycket kan man öka vitamin och mineral givan? Sen har de också mineralsten i hagen :S
 
Sv: Äter jord

säger lika dant som de övriga. Ge mineraler och salt!! samma sak gäller om de gillar att slicka på järn.
Lycka till!:smirk:
 
Sv: Äter jord

Man kan ge dem tills de blir nöjda men man får ändå passa så att de inte få diareé av det. Om de blir helt saliga av att få slicka mineraler ur handen på dig så har de mineralbrist:smirk:

Runt en matsked om dagen. men de äter inte mer än de behöver.

Har du en sådan här mineralhink i hagen? dom är jättebra iallafall. finns på grodden (granngården:angel:

lycka till igen
 
Sv: Äter jord

Tack så mycket för svar =P, ska genast ge mig på jakt efter en mineralhink. Fick tips att riksmineral skulle vara bra, nån som använt det?
 
Sv: Äter jord

jag har inte hört talas om det. Är det nogon speciell sort av mineral eller? :D
 
Sv: Äter jord

Det vet jag inte, men jag fick tips om att den skulle vara bra. Får ta och kolla upp det
 
Sv: Äter jord

Det fanns en tråd i denna fråga för ett tag sedan, och där skrev någon att man kan ge hästen linfö (kokta) ellr linfrökaka, så att jorden/sanden följer med träcket ut, annars kan pållen få problem..
 
Sv: Äter jord

mina hästar har "mineralkrubba" dvs. dom äter det dom behöver.
vissa perioder går det mer, andra mindre.
det viktiga är då att INTE lägga dit smaksatta mineraler, det skulle förmodligen inte vara nyttigt...:angel:
 
Sv: Äter jord

ja,en häst som står i stallet fick magsår av det. Fanns en tråd om henne i vintras, kanske var den du syftade på?
Men hon får numera loppfön, de heter ngt annat också, de bildar en gele i magen som för med sig sanden ut. det var därför jag startade tråden, jag vill inte att min pålle ska få samma åkomma =/.
 
Sv: Äter jord

Loppfrön heter Physsillium frön med ett annat namn. Om man vill rensa ur magen på jord/sand ska man använda dessa. Linfrön har inte samma effekt.
 
Sv: Äter jord

Har också en ponny på 4 år som käkar massor av jord eftersom han letar rötter. Har haft ett par kolikanfall tills vi upptäckte att han inte åt höet, det var godare att gräva jord. Rådet jag fick av Helsingborg var att munkorg på, för har dom börjat äta jord och rötter så blir det lite fix ide´. Så han går nu sedan lite mer än en vecka med munkorg och har mått bra sedan dess. Jag har gett honom loppfrö, Hans polare får höet för det vill min inte ha när han är i hagen, tydligen godare med jord. Birgitta
 
Sv: Äter jord

hästen kan ha järnbrist.
om de står och gör små "mullvadsgropar" i hagen kan det vara ett tecken på järnbrist.
 
Sv: Äter jord

Kan man köpa speciella järntillskott? eller finns det i de vanliga mineralerna. Nu ska hon snart avmskas (har hör att det kan bero på mask) sen ska jag öka mineralgivan. Jag hoppas att det bara är en tillfällig brist. Munkord är det sista jag vill sätta på henne så jag hoppas att jag inte kommer till den punkten.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 733
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
369
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 331
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
850
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp