Äter inte!!

M

MadeleineS

Jag rider på en ridskola och som alla småflickor så har jag en favorithäst.
Hon är endast 5 år och brukar inte gå på lektionerna så mycket.
Hon står nu i en stor grön hage med två kompisar efter den kalla vintern.
Men även om hon får komma ut mer nu när det är varmt så går hon inte upp i vikt! Hon står bara och naffsar lite i gräset. Hon äter heller inte höet i boxen.
Visst att hästarna kan gå ner sig lite på vintern men brukar det inte komma tillbaka sen på sommaren?
Sist jag red henne (igår) så verkade hon även hängig.
Stallägarna är väldigt bekymmrade och har gått till veterinären men dom hittar inget fel på henne(!!??) och ska dit snart igen.
Krubbitare är hon också, kan det (möjligtvis) ha någon verkan på problemet?

Har någon haft ett liknande problem??!?:confused:

Sv: Äter inte!!

när jag köpte min ponny i januari var hon väldigt smal och gick ner ännu mer i vikt dom första månaderna. men vi upptäckte att hon hade två låsningar i ryggen + ägg och sand i magen. säkert därför hon inte gick upp i vikt. nu har hon äntligen börjat gå upp i vikt riktigt bra :) kanske något att kolla upp på henne?

Hej!

Se till att de tar träckprov för att utesluta ev. mask (därav äggen ;) ). Se också till att de kollar magen ordentligt, hästar som krubbiter har ofta problem med magen. Kan även vara värt att kolla tänderna, om hästen har överbett eller någon vass kant i munnen kan de ha svårt att tugga maten.

Lycka till!

Så hästen kan ha "ägg" i magen och därför går hon ner i vikt? Hur får man bort det och hur lång tid tar det för hästen att återhämta sig??

Så hästen kan ha "ägg" i magen och därför går hon ner i vikt? Hur får man bort det och hur lång tid tar det för hästen att återhämta sig??

För att få bort äggen avmaskar man, förhoppningsvis så har ridskolan ett avmaskningsprogram som de gjort upp med veterinär.

Innan avmaskning så tar man ett träckprov för att kolla vad man behöver avmaska emot och om det behövs.

På din beskrivning låter det som om hästen inte trivs, om de har varit hos veterinär med henne så bör de ju ha kollat tänderna på henne så att inte det är problemet.

Det är många hästar som inte trivs på ridskola/större anläggningar och de brukar bli helt andra hästar, från ledsna till lyckliga livsglada igen:laugh: och då brukar inte vikten vara något problem längre;)

Det kanske gör ont att äta, är du säker på att tänderna är kollade ordentligt? En del veterinärer missar den "detaljen" men det kan absolut vara en anledning till att hon inte äter, hon har ont helt enkelt.

Träckprov kan ju också vara på sin plats som många skriver, men eftersom hon inte vill tugga så låter det som något annat är fel tycker jag.

Jag vet inte om det riktigt är tänderna som det är fel på. Hon äter ju den andra maten. Eller är det kanske mer ansträngande att äta gräs så det kanske är så att hon helt enkelt har ont i tänderna?

Om en häst har problem med tänderna så brukar det ofta synas på att de har svårt att äta grovfoder. Med andra ord svårt att tugga i sig hö och gräs. Precis som du skriver att den här hästen har det. Så det är väl värt att kolla tänderna ordentligt. Borde vara det första som kontrollerades vid de här symptomen, så det är kanske gjort.

jo hö brukar dom ha svårt för men inte gräs? det är ju lätt att tugga, och dessutom gott.

sen kan man väl tycka att tänderna är det första man kollar på en häst som inte äter så det borde vet. redan ha uteslutit.

jag tycker det låter mer som att hästen inte trivs.

För att få bort äggen avmaskar man, förhoppningsvis så har ridskolan ett avmaskningsprogram som de gjort upp med veterinär.

Innan avmaskning så tar man ett träckprov för att kolla vad man behöver avmaska emot och om det behövs.

På din beskrivning låter det som om hästen inte trivs, om de har varit hos veterinär med henne så bör de ju ha kollat tänderna på henne så att inte det är problemet.

Det är många hästar som inte trivs på ridskola/större anläggningar och de brukar bli helt andra hästar, från ledsna till lyckliga livsglada igen:laugh: och då brukar inte vikten vara något problem längre;)

Tror samma som du hon kan vantrivas!

a det vore ju väldigt väldigt tråkigt om det var så. Men har hört något surr om lucernpellets här på bukefalos!
gröna pellets som man blandar med vatten och hästen ska gå upp i vikt och mår jätte bra efter det.
Tror någon att det är något att rekommendera till ridskolan och i så fall är det något speciellt som gäller när pållen käkar sånt?

nja riktigt så är det väl kanske inte ;)
Men det är "bra" att ge om man vill få upp hästen i vikt ja. Det är som vilket foder som helst, är lite tveksam till om ridskolan vill kosta på det (?) Beror säkert helt på vad det är för ridskola.. där jag gick fick alla hästar havre..och så var det med det.

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 905
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 851
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
760
Senast: cassiopeja
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 009
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka