Äter inte...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare exitingflame
  • Startdatum Startdatum
E

exitingflame

Mitt sto som är dräktig i 8:e mån. har slutat äta sitt kvällshö!

Även morgon-lunch-middags hö tar onormalt lång tid för henne att äta upp.

Kraftmaten äter hon dock, men mycket saktare än vanligt!
Höt är kollat och det är ett bra hö, inga fel på pållans tänder...

Kan jag lita på att on får i sig allt hon behöver, av kraften? Tycker hon att det är väldigt jobbit att äta, när hon är så stoooor och tung eller vad är felet?

Ska prova nu att ge henne kvällshöt vid insläpp och kraften till natten, så kanske hon känner att hon måste äta sitt hö, när den andra hästen får kraft...

Kan ngn komma med en förklaring????????

Äter hon inte upp det alls eller äter hon en del av det?

Mitt ena sto äter väldigt lite (känns det som) när hon är dräktig men i själva verket går hon och "småäter" hela tiden. Försök att kolla hur många kilon hon äter per dygn och bestäm därefter om du måste göra något åt det eller om hon får i sig "tillräckligt".

Det är med hästar som med oss, ju längre dräktigheten vi är i ju mindre plats finns för mat.
Om ditt sto inte beter sig underligt och verkar sjuk så är det nog ganska vanligt att dom börjar äta sakta ta fler pauser i maten mm.
Du kan kolla om hon vill ha sin mat på ett annat sätt, t.ex. mitt ena sto ville inte längre äta betfor när hon är dräktig så jag gav henne en extra krubba en med betfor och en med kraftfoder, då åt hon igen.
Detta händer varje gång när dom börjar komma längre i sin dräktighet, maten måste sjunka undan. Kolla så ditt sto har ätit upp sitt hö på morgonen, är det slut på morgonen kan du alltid ge henne lite mer hö på kvällen då hon har hela natten på sig att äta.
Om ditt sto inte mår bra kan du se på andra underliga beteenden som att skrapa och se väldigt hängig och orolig ut, då kanske du ska ringa och tala med en veterinär

Mitt sto är i månad 7. Hon har blivit väldigt rund senaste månaden. Hon äter inte heller lika fort längre, men hon äter upp allt. Krafften slukar hon som alltid, det har hon gjort med hö osså förr. Men nu kan hon ta pauser och bara stå o filosofera en stund innan hon fortsätter äta. Det existerade inte ens förr, då slukade hon allt snabbt. Men som sagt, hon äter iaf upp, även om det tar längre tid. :)

tack för tipsen, nu äter hon normalt igen.

Jag hängde upp hennes kvällshö i en höpåse och då började hon genast äta (hoppa inte på mig nu att det är onaturligt för hästen att äta så, det vet jag, men hon värkar tycka om det)

Hon får "natthöt" vid insläppet och "insläppskraften" till natten istället för tvärtom och det fungerar också bra.

Hursom helst så äter hon nu iaf :banana:

Liknande trådar

Foder & Strö Har en travare på 8 år som nyligen blivit behandlad i sina leder och innan det fick han Butta i en vecka. Problemet med honom nu är...
Svar
8
· Visningar
3 739
Senast: Zandrah
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·
Foder & Strö Nu ger jag snart upp! Har ett nioårigt fullblod som är svårfödd. Haft jätteproblem med att hålla hans hull tills i somras när jag börja...
2
Svar
28
· Visningar
2 136
Senast: Jerseyite
·
S
Hästvård Mitt halvblod 21 år och skimmel (jag går omkring med tumörskräck hela dagarna) vill inte äta hö längre. Här är historien: För 1,5 vecka...
Svar
18
· Visningar
1 608
Senast: KungTulle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023