Äter inte upp all mat, vrf?

josefinefreed

Trådstartare
Hejsan.

Har ett vbl som nu fått stå i en liten, liten konvalecenshage i snart 1 månad. Nu de 2 senaste dagarna har det varit hö eller gräs (som jag plockar kvällen innan) kvar inne i boxen, och annars brukar han inte lämna.

Vad kan det bero på?

Han har förövrigt börjat protestera lite mot dem som ska ta ut honom och han verkar riktigt, riktigt less på sin lilla hage.

Egentligen får han gå på bete under dagarna nu, och gå in på kvällarna, men jag är orolig att han kommer att bli förvirrad och inte förstå varför han måste flyttas hem igen på kvällarna. Och så känns det inte riktigt säkert att he ut han på bete när han blev behandlad för en vecka sedan..
Om en vecka får han gå på dygnet-runt bete.

Sv: Äter inte upp all mat, vrf?

Snälla kan någon hjälpa mig? ;/

Han har ingen feber, han har tillgång till kallt vatten jämt. Det är inte för varmt i stallet..

Jag tror du har svaret själv att han börjar bli less. Om han får röra på sig i normal takt skulle jag promenera lite med honom. Variera med att leda och följa hästen :) Stanna å låta honom beta lite och med.

säger som den andra, han börjar nog bli less.
men försök få upp humöret på han igen.

hade själv en häst, som fick gå i sjukhage.
pga av svår skada, han blev jätte less på o de.
och de var verkligen inte han till slut, han var alltid glad o pigg o gnägga när man kom o tittade upp med huvudet.
men sen när man kom, så stod han o hände med huvudet.
försökte göra allt för o få han i bli glad igen, men de var svårt.
men som sagt försök gå lite promenad med han om du får, låt han beta lite osv :)

Lycka till.

Håller med övriga att det helt enkelt är så att han är less på situationen. Det är ju viktigt att man inte "glömmer bort" de som är konvalescenter, utan att man verkligen ger dem uppmärksamhet. Så ta och gå ut och promenera med honom, låt honom beta, massera, rykta och pyssla, lägg in grenar i hagen att stå och pyssla med, läs en bok inne i boxen etc, verkligen umgås med honom så går veckan lite snabbare.
Jag tror inte att han blir förvirrad om du skulle ta in honom på nätterna, däremot kanske han blir lite orolig över att gå ifrån sina kompisar och stå inne själv, men du kanske kan ta med en kompis?
Men jag förstår din oro över att släppa en nybehandlad häst i en stor hage, frågan är var han håller sig mest lugn: i en större hage med sina kompisar (och gå och beta och hålla sig lugn eller rejsa benen av sig) eller ensam i en mindre hage( och bli uttråkad och kanske börjar vandra etc eller spara på benen). Det beror ju på både hur hästen är och hur omgivningarna ser ut osv vad som är det optimala. Du känner din häst bäst, använd magkänslan! Lycka till!

Jaha.. :( Men fy, jag vill inte att min häst ska vara ledsen, och bli nån helt annan. :(( Han som precis börjat få upp livsglädjen i våras..

Får börja promenera med honom mer, och gå ut och beta med honom, och på tisdag får han komma ut på bete! Då blir han nog jätteglad.

Ja, jag avstår aldrig aldrig från att rykta honom och pyssla och jag plockar alltid gott gräs åt honom så att han har inför natten. Men detdär att läsa en bok i boxen lät ju riktigt mysigt!

Jo det känns väldigt riskfyllt.. Så jag har nog svaret framför mig, jag avstår tills jag vet att han får gå på bete dygnet runt, dvs på tisdag. Då räknar väl vet. med att han ska vara bra (även fast man såklart inte vet 100%) och han kmr gå med 2 lugna hästar och han är själv inte så busig, antar att han kmr busa och bli lite tokig dom första minutrarna. Men sen kmr han nog bara njuuta.

I stallet finns en russhingst som står där, dom står 2-3 hagar ifrån varandra då dom inte trivs bredvid varandra. Men helt utan sällskap är han ju inte då :) Resten av hästarna är på bete just nu, och det är dem han ska gå med sen.

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst ska flytta till nytt stall om ungefär två veckor och kommer då gå ut på skogsbete dygnet runt. Där hon står nu så står hon i...
Svar
10
· Visningar
1 136
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 262
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill... 2
Svar
20
· Visningar
4 388
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån... 2
Svar
28
· Visningar
6 250

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka