Äter inte betfor

aramis

Trådstartare
Ja, inte för att jag blir så förvånad, men ändå. :grin: Min fröken är verkligen inte ett matvrak och har aldrig varit det heller.

Men jag har då inte varit med om kusar som inte gillat betfor. Det är ju liksom betfor man drar till med när man ska FÖRHÖJA smaken på maten. :angel:

Är det flera här som har hästar som inte gillar betfor?
Tänker vidare sen i vinter om jag behöver ge mineraler eller annat "pulver", har ni tips på vad jag kan blanda med istället? Är det tok-onyttigt att ge lite melass att blanda med i så fall?

Sv: Äter inte betfor

Min häst tycker inte heller om betfor. Men underligt nog så äter han blött lusern, så jag blandar ned mineraler och örterna i det. Sen strör jag muslin som han älskar ovanpå alltihop så blir det rena festmåltiden för pållen! :D

Min häst rör inte maten om jag ger betfor.
Men så har hon aldrig varit speciellt normal heller; Knäckebröd och fel sorts äpplen och morötter ratas också. :angel:

Måste jag dölja någon smak tillfälligt så brukar jag vräka på med sirap, det går (oftast) ner.

Min gammeltant åt pelletsbetfor och älskade det, så fick jag en säck med riven betfor......HA! Den vägrade hon att äta!:grin:

Hästar är ganska kräsna( finns undantag):laugh:

Min gamling tycker inte om när jag blöter maten för honom(lucern och betfor),tar några tuggor,tittar lite surt och käkar höet först innan han proppar i sig det andra(väldigt hungrig häst så allt går i med lite tid...) Lucernhacket är MKT populärare så han får det nu ist...kräsna djur:p

Även jag har en häst som inte gillar betfor. Hon älskar lucern men blir lite tjurig om den innehåller melass...så jag har lite besvär här i norr att hitta lucern utan det ;)

Haft två st, båda fbl. Ansåg att betfor var förgiftat, äckligt och lika smakligt som tja, bajs ungefär. De gillade inte lucern heller, den ena åt dock omelassad lucern.

Russdamen på min avatarbild äter inte heller betfor. Matte såg ut såhär :confused: första gången jag försökte ge henne det. Allt var kvar i krubban. Rivna morötter har jag kört med när pulver behöver ges.

Mineraler kanske hästen äter i pelletsform? Det har min häst fått och ätit de utan betfor.
Måste du ge annat pulver, kanske medicin. Blanda det i en stor spruta och ge direkt i munnen.

Min häst har alltid ätit mineraler, men så böt de mineraler nu efter betet till något i pulverform så hon rör inte sin mat alls.

Jag har en shettisfröken som inte ens tar ner näsan i krubban om det ligger beftor där.

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
937
Foder & Strö Ja, behöver ge tillskott för Zink och Kopper. Har gett från Krafft och Trikem, det har funkat super bra. Bytte sen till ForagePlus och...
Svar
14
· Visningar
2 000
Senast: Oknytt
·
Katthälsa Min sibiriska katthane är 1 år (min första katt) och helt underbar på alla sätt såklart. Han är ute på dagtid med GPS, så under...
Svar
8
· Visningar
1 253
Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med... 2
Svar
28
· Visningar
6 200
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka