Sv: Äter hästar aspskott?
De flesta hästar är väldigt förtjusta i aspbark och späda aspskott. Sen är det väl lite en fråga om tillgången med. Allt som är i överflöd brukar ju bli mer ointressant med tiden. Och hur mkt annan mat det finns som är lika god/godare påverkar ju med.
Mina har ju egna äppelträd i hagen. De VÄNDER BORT huvudet och ser i princip 'illamående' ut när man erbjuder dem ett äpple mitt under 'äppelhögsäsong', helt enkelt för de ätit sig 'trötta' på det. Slänger du däremot in lite sly så blir de saliga.
Medan det när det finns mkt sly men inga äpplen skulle rata även LÖNN (som är det mumsigaste de vet i den vägen) för ETT äpple under 'icke äppelsäsong'.
Jag skulle om det var min hage ringbarka en del av beståndet, och 'bara fälla' resterande del.
Brukar de äta barken på vintern? Jag brukar när jag fäller sly/småträd i hagen (dvs med god bark), försöka fälla vintertid om det går, de uppskattar att gnaga barken och det blir lite variation på menyn vintertid.
Sen, min åt glatt almsly in absurdum trots bete förra veckan när vi ansade almarna. De har inga almar i hagen, och tydligen så just nu spöade almbark och almlö till och med klöver.