Äter hästar aspskott?

H

Hanna_S

Vi har ett 50 tal aspar i våran hage som vi vill ta ned. Aspar skickar ju ut enorma mängder rotskott, så man brukar ju ringbarka träden, så att de dör helt innan man fäller dem. Min fråga är om hästar äter aspsly, för i sådana fall kanske det bara är en fördel med mycket aspskott som de kan mumsa i sig... Någon som vet?

Sv: Äter hästar aspskott?

De flesta hästar är väldigt förtjusta i aspbark och späda aspskott. Sen är det väl lite en fråga om tillgången med. Allt som är i överflöd brukar ju bli mer ointressant med tiden. Och hur mkt annan mat det finns som är lika god/godare påverkar ju med.

Mina har ju egna äppelträd i hagen. De VÄNDER BORT huvudet och ser i princip 'illamående' ut när man erbjuder dem ett äpple mitt under 'äppelhögsäsong', helt enkelt för de ätit sig 'trötta' på det. Slänger du däremot in lite sly så blir de saliga.

Medan det när det finns mkt sly men inga äpplen skulle rata även LÖNN (som är det mumsigaste de vet i den vägen) för ETT äpple under 'icke äppelsäsong'.

Jag skulle om det var min hage ringbarka en del av beståndet, och 'bara fälla' resterande del.

Brukar de äta barken på vintern? Jag brukar när jag fäller sly/småträd i hagen (dvs med god bark), försöka fälla vintertid om det går, de uppskattar att gnaga barken och det blir lite variation på menyn vintertid.

Sen, min åt glatt almsly in absurdum trots bete förra veckan när vi ansade almarna. De har inga almar i hagen, och tydligen så just nu spöade almbark och almlö till och med klöver.

Framförallt på vintern är det mycket uppskattat med aspsly, mina plockar gärna bland träden även på sommaren men inte i någon större utsträckning eftersom det finns så mycket gräs

Nej, jag har problem med att det inte växer tillräckligt i hagen så jag får oftast stödfodra lite grann hela sommaren. Jag tänkte att vi kanske kunde fälla träden fram i september, så får hästarna massor med löv att äta. Sen är marken ganska sumpig nedanför det partiet där asparna växer, så det kanske också gör att det är bra om det växer upp lite nya aspar. Dvs det gör inget om inte hästarna tar alla skott, för asparna dricker väl en del vatten.

( Det var roligt att läsa hur du beskrev att hästarna ratade vissa saker som de älskar andra perioder. Mina står länga stunder och hänger utanför stalldörren och liksom säger "kom och ge oss hö". Men det finns massor av kirskål och löv och annat i hagen som de fortfarande kan äta även om gräset är ganska kort på de flesta ställena. På hösten och vintern äter de ju ALLT. Bark, grenar, löv, kirskål mm. Så lite undrar jag ju om jag verkligen skall stödfodra nu. :confused:Det är inte det att de inte har mat, men just nu har de inte lust att äta just det... )

Jag skulle stödfodra faktiskt. För även om det finns 'plock' så blir det ganska få kg TS.

Jag märker på mina nu när det varit så blött, att de kan komma rakt in från 12 h bete (och jag har ordentligt med betet, inte nedbetat etc) och ställer sig och äter hö. ANtagligen för att reglera TS då det är så himla blött gräset.

Och mina har varit borta från gräs hela sommaren i princip, så gräs för dem nu är lika 'nytt' som det normalt är vid betessläpp.

Mmm, jag har gett en del hö, inte så mycket som på vintern förstås. De har trots allt lagt på sig en del i sommar...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 946
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 348
Senast: ufot
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 803
Senast: Luleå
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 871

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka