Äter han för lite?

Linda.B

Trådstartare
Läser lite på andra sidor om barnens matvanor och funderar på om Oscar (6 mån) har för få mattillfällen.

Så här ser det ut nu:

Vaknar vid 7.30 - Gröt kl. 8.00

Lunch kl 12.00 - Stor matburk el hemlagad matpurè

Eftermiddag 15.30 - Välling

Kväll ca 18.30-19.00 - Välling

Ett par timmar efter frukost blir han trött och sover en stund och när han vaknar är det inte långt kvar till lunch. Han äter och ökar bra i vikt.

Ska jag ge honom ett mellanmål innan han somnar?

Han sover även någon timme efter lunchen - Någon som kan hjälpa mig med ett bättre matschema?

Mvh Linda

Sv: Äter han för lite?

Han verkar äta jättebra, min pojke i samma ålder äter bara välling 5 gånger per dygn ca 1,2 dl varje gång.

Om han går upp i vikt och mår bra så tycker inte jag det är för lite. Men vällingen som han dricker 15.30 kan du testa att byta ut till middag. Om han redan äter riktigt mat vid lunch så är det bara att byta ut ett mål till.
Min dotter (10 mån) har de senaste månaderna ätit;

9.30 Välling
12.30 Lunch (en stor burk och en fruktpuré)
15.00 Gröt och lite smörgås
17.30 Middag (en stor burk och en fruktpuré)
19.30 Välling

Funderar också på att byta ut 15.30-vällingen mot middag. Tänkte även klämma in ett litet mellanmål mellan frukost & lunchen. Han äter såklart även under natten oxå, 240 ml välling.

Vad detta är klurigt - ska sätta mig och planera ihop nytt schema.

Mvh Linda

Oj vad duktigt att äta så mycket :)

Jag har oroat mig för Elinas mat heeela tiden, för att hon äter lite (=små portioner). Men hon ligger bra där på 1 kurva under medel, föddes på 4 under men efter 1-2 månader stabiliserade hon sig och har legat där sen dess. Hon är snart 11 månader och äter såhär:

7-8 : Frukost, liten mild lättyoghurt med vanilj, plus ca 1/3 banan. Ibland byts detta mot välling 200 ml.

10-tiden : 1/3 banan

12-tiden: Lunch, ca 1/2-2/3 burk om hon får burkmat.

15-tiden : ca 1/2 burk fruktpuré eller vanlig frukt i samma mängd.

17-18 : Middag med oss, får av vår mat och/eller burk, ca 2/3 burk här med.

20-tiden : välling 200 ml

3-4-tiden: 150 ml ersättning

Fast nu ser det ju inte så lite ut... mest att hon aldrig ätit en hel burk, och många barn äter ju både en burk mat OCH en burk frukt, skulle jag aldrig lyckas smälla i min lilla.

Oj kanske skall svara TS fråga också :D Jag tycker inte du ger för lite, märks det inte på humör och/eller vikt, så oroa dig inte :)

Men är din son gnällig länge innan han ska äta? För annars tycker jag inte det finns någon anledning att ändra. Han verkar ju vara nöjd, oavsett vad du tycker ;)

Jag skulle nog byta ut eftermiddagens välling mot att hon kanske äter middag med er, om ni äter nångång vid den tiden?
Eller om ni äter senare, byta ut sista målet mot middag och ge en liten skvätt välling innan sängdags.
Mina små har ätit middag med oss sen de kunde sitta i matstolen.

Tyra ligger tre kurvor under medel, men hon rör sig HELA tiden. Men med den mängden hon äter så tycker jag hon borde ligga över :D Barnmorskan blir lika förvånad varje gång vi berättar om hennes matvanor och speciellt när vi berättar att gröten är på 4 dl vatten. Så jag fattar inte vart maten tar vägen :o
Frukt skulle hon lätt kunna äta mer, men en hel sådan tycker vi räcker :p

Vad väger hon?
Min dotter på 10,5 -- 1mån (blir 11 om en vecka) väger 8500 g. Hon har växt så det knakat på sista tiden :love:

På 10-månaders dagen vägde hon 8180. Eftersom hon är pigg och glad hela tiden så tänker jag inte så mycket på det :laugh:

Tuva som är 6 månader äter:

Ammas runt 6.30.
Gröt vid 9, en portion.
Lunch 12, en stor burk mat och en halv stor med fruktpuré.
Ammas 15.
Gröt 18, en portion.
Ammas innan läggdags runt 20.

Sen äter hon en gång på natten med.
Alla tider är cirkatider.

BVC-sköterskan tyckte jag skulle byta ut så hon får 2 lagade mål mat per dag, så jag ska snart byta ut eftermiddagsamningen mot gröt eller välling för att ge mat vid kl 18 istället.

Jag tycker att din sons matschema ser bra ut, inte helt olikt min sons på lite drygt 5 månader.

7.00 Ersättning 220 ml
11.00 Gröt & fruktpuré
15.00 Ersättning 220 ml
19.00 Ersättning 220 ml

Är han hungrig/vaken innan jag går & lägger mig så får han ersättning en gång till på kvällen, typ vid 22 tiden. Men det är lite olika, jag väcker honom inte enbart för att mata. Han vaknar ibland på natten och får ersättning, men det är osså lite olika. Oftast sover han hela natten.

Ska såsmåningom byta em målet till burk/middagsmat och kvällsmålet till gröt/fruktpuré.

Tycker det känns som om han äter väldigt lite & sällan, men uppenbarligen så klarar han sig på det. För han är väldigt rund & go (vägde 7810 gr då han var 4 månader) och pigg & glad.

Alla är ju olika och är din son nöjd äter han nog det han behöver. Linus käkade hela nätterna igenom innan så nu ger jag honom fler mål på dagen istället och nu äter han mindre på natten.

Linus som är 5 mån äter.

04-06 140-180 ml bröstmjölk

09 150-200 ml bröstmjölk

12 1/2-1 liten burk, 1 liten burk fruktpuré

15 150-200 ml bröstmjölk

18 3/4 port gröt + 1/2 banan

19.30 bröstmjölk/välling

Han följer sina kurvor nu väger han 9400 g och 68 cm lång så han är inte liten, tänkte succesivt byta ut 15-målet till frukt/ gröt och därefter byta ut 18-målet till middag och efterhand bara välling till natten.

Bara lite nyfiken; om du tycker hon får i sig för lite (vilket jag inte kan uttala mig om alls - här ska vi precis börja med smakisar ;)), hur kommer det sig att du ger lättyoghurt? Kunde det inte vara ett enkelt sätt att få i henne lite mer näring/energi genom att ge vanlig yoghurt?

AKO, nyfiken på bebismat

Utifrån vad jag läst så ska man ge mat med 2,5-3 timmars mellanrum upp till 2 års ålder ungefär. Jag tycker nog att du har ett väl långt glapp mellan frukost o lunch framförallt. Jag skulle försöka få in något slags mellanmål där; kanske lite frukt tex? (Mosad banan eller någon annan puré).
Fast du skrev ju att han sover några timmar efter frukost och då kan det ju bli svårt...

Rekommendationen brukar vara som för oss vuxna:
Frukost
Mellanmål
Lunch
Mellanmål
Middag
(Mellanmål ev)

Det blir alltså 5 (ev 6) mattillfällen per dag.

7-8 : Frukost, liten mild lättyoghurt med vanilj, plus ca 1/3 banan. Ibland byts detta mot välling 200 ml.

Man bör undvika lättprodukter så mkt det går åt småbarn. Barn under 12 månader behöver minst 1 msk extra fett/måltid än vi vuxna.

Jag köper alltid hem turkisk youghurt, den innehåller inte sånt skit som "vanlig" youghut och har dessutom 10% fett, sen blandar man bara med fruktpuré så har man en super god youghurt :love:

Ska försöka leta upp vad Rasmus åt när han var 6 månader.

När Rasmus var 6 mån vägde han 7190 gram och var 66 cm lång.

Hittade ingen exakt vad jag skrivit + att jag tror jag fortfarande ammade lite när han var 6 månader (höll på att sluta)

05:45 - Amma (hade definitivt kommit ihåg om jag behövt göra ersättning så tidigt på morgonen...)
08:00 - Gröt
10-12 brukade han sova
Lunch - 1 burk mat + fruktpuré
Ersättning 150 ml
Middag - 1 burk mat + fruktpuré
Gröt
Välling

När han var 8-12 månader åt han:
9:00 - Gröt
11:00 - Mellis
13:00 - Lunch
15:00 - Mellis
17:00 - Middag
19:00 - Välling

12-16 månader

07:00 - Gröt
09:00 - Mellis
11:00 - Lunch
14:00 - Mellis
18:30 - Välling

Har Rasmus velat ha mer av någonting även om de blivit så att han bara ätit makaroner så har han fått det.

Lilltösen ammas eller matas med flaska med urpumpad bröstmjölk innan hon får annat att äta. När hon vill ammas så gör hon det 5-10 min beroende på hur tålmodig hon är! Dricker hon bröstmjölken ur flaska blir det 50-140 ml beroende på hur hungrig hon är.
Hon har aldrig varit stor i maten, men är absolut inte mager. vid 6½ månaders kontrollen var hon ca 70 cm och vägde ca 7 kg. Lilltösen rör sig oerhört under de flesta dagarna i veckan. En mycket aktiv tjej. Ålar, hasar och försöker krypa. Ibland vill hon ha under natten vid halv ett och vid halv fyra eller halv fem. Har jag tur så sover hon till när våra väckarklockor ringer. Hur mycket hon vill äta per mål beroende på vilket humör och hur hungrig hon är. Får hon för mycket så kräks hon. Alltid bröstmjölk från bröstet eller urpumpad innan.
Jag försöker ha dessa tider annars.
Ca: 6:30-7:30 Frukost: Bröstmjölk när hon vaknar. Är hon pigger så äter hon lite gröt och fruktpuré när vi sedan äter frukost. Helger blir vi vuxnas frukost lite senare än vad hon äter, lagom till hennes förmiddagsfika.
Ca: 9:30-10:00 Förmiddagsfika: Mosad Nestle fruktburk 50-100 g
Ca: 12:00-13:00 Lunch 50-100 g burkmat + fruktpuré
Ca: 15:10-15:30 Mellanmål Mosad Nestle fruktburk 50-100 g
Ca: 18:30-19:00 Middag Burkmat (se lunch eller gröt) med fruktpure som efterrätt ofta plommonpuré för att hålla igång magen och kanske sedan något mer.
Ca: 21:00-21:30 Nattsnacks och sedan sova Ibland gröt här beroende på vad det blev för middag. Är min mjölk för lite så kan det bli välling här.
Matburkarna kommer att bytas ut sedan när hon blir större till mer hemmagjord babymat. Förhoppningsvis kan nattsnackset bytas ut sedan och även nattmålen när hon blir större och har kommit genom den fas hon är i nu. För hon kan sova en hel natt också utan problem.

Senast ändrad:

Man bör undvika lättprodukter så mkt det går åt småbarn. Barn under 12 månader behöver minst 1 msk extra fett/måltid än vi vuxna.

Jag köper alltid hem turkisk youghurt, den innehåller inte sånt skit som "vanlig" youghut och har dessutom 10% fett, sen blandar man bara med fruktpuré så har man en super god youghurt :love:

Ska försöka leta upp vad Rasmus åt när han var 6 månader.

Jo, men det är den enda yoghurt jag fått henne att äta, och hon älskar den :crazy: Och det är ju bara en sån liten pluttbägare. Så får hon den med banan. Och jag skulle egentligen inte ge henne lättsaker, men det innehåller ju inte sötningsmedel iaf, och hon viiiill ju ... Jag skall testa den turkiska, den har jag faktiskt missat :)

När han var 8-12 månader åt han:
9:00 - Gröt
11:00 - Mellis
13:00 - Lunch
15:00 - Mellis
19:00 - Välling

12-16 månader

07:00 - Gröt
09:00 - Mellis
11:00 - Lunch
14:00 - Mellis
18:30 - Välling
Jag började tro att vi var ovanliga som ger vår son mat så mycket som 6 ggr per dag. Men så kom du och skrev ett schema som ser ut ungefär som vårt! :)

Vår son är nu 15 månader och har följande schema:
07.00 Frukostvälling
08.30 Liten macka eller rån (när mamma/pappa äter frukost)
11.45 Lunch (burk eller "riktig" mat + fruktpuré till efterrätt)
15.00 Mellanmål i form av gröt + banan
18.00 Middag (som lunchen)
19.30 Kvällsvälling

Liknande trådar

S
Småbarn Har en dotter på 9 månader strax som är väldigt matglad. Mat har aldrig varit något problem med maten och hon får välling morgon och...
Svar
17
· Visningar
1 717
Småbarn Blir så förbannad på sådana som ska lägga sig i hur mitt barn äter osv.:mad: Var hemma hos en av fastrarna på kalas i helgen. Tösen är...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 091
Senast: Brandgul
·
P
Småbarn Dottern som nu är 15 månader ratar mat med bitar till lunch och middag. Vi har försökt med matburkar och egen lagad mat, med sås och...
Svar
9
· Visningar
992
Senast: Mitten
·
Gravid - 1år ... här görs det inget annat än ammas stup i kvarten :D Nej men allvarligt... My är nu 5,5 månad gammal och har alltid varit en...
2
Svar
28
· Visningar
2 794
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar