Äter dåligt med hö..Tappar tand.

Fibusen

Trådstartare
Det är så att jag nyligen (söndags)tog hem min unghäst från inridaren,där hade han gått i stoooooora gräshagar,och hafft fri tillgång på hö,och gått ute dygnet runt,när jag tog hem han och släppte han här hemma i hagen,som vilat ca 3 veckor,blandat med regn och 25 grader,så det har växt på ganska bra,men är ju fortfarande inte högt,utan kanske 6-7 cm..

Lägger ut hö när han kommer hem vid 15,00 tiden,vid insläppet vid 19,00 så har han endast tagit nån tugga,vid nattningen så har han kanske ätit 2 kg av 4kg inne i boxen,slänger in natthö iallafall,ca 2 kg till,på morgon så var det kvar kanske 1-2 kg hö.

Ger bara en tuss nu inte hagen,eftersom han inte rört det dagen innan,han rör inte det då heller. Vid insläppet får han samma högiva inne som dagen före,äter kanske 4 kg allt som allt,inget hö ute i hagen i går morse alls,och inget natthö,då han hade kanske 1-2 kg hö kvar från insläppet.

Får också ca 1 kg hö på morgonen inne i stallet tillsamans med kraftfodret.

Får även ca 1,5 kg hackad strå(lucern) per dag.

Ingen feber,och verkar pigg och glad,han är inte mager,utan är jättefin i kroppen! Kollade tänderna igår kväll,och visst fasiken,där är det en framtand i underkäken som är på väg att lossna,kan tänka mig att den kanske släpper om 4-5 dagar,sitter så pass löst att man kan ruckla på den utan att ta i.

Frågan är om han verkligen får i sig det han behöver? Nu käkar han ju bara ca 3-4 kg hö om dagen,och ca 1,5 kg hackad strå,plus att han käkar i hagen hela dagarna,men som sagt så har vi inte så mycket gräs,så det kan väll inte täcka upp allt.

Är orolig att det är tanden som spökar,så att han inte vill äta,men det lilla han äter,äter han jättefint,ser inte ut att ha problem alls med att tugga. Han kanske helt enkelt klarar sig på gräset i hagen,och det lilla hö han äter.

Han brukar äta ca 10 kg/dygn,är 153 cm hög.

Sv: Äter dåligt med hö..Tappar tand.

Det är nog ingen fara. Min unghäst var låg i några veckor i samband med tandfällningen. Gick ingen nöd på henne, och då var det mitt i vintern med. Din har ju åtminstone möjligheten att äta gräs när den vill. Ang gräset, gräs ska var lågt, 6-7 cm är ju alldels utmärkt höjd. Då är det som bäst. Får hästen stora besvär med sin fällning kan du alltid kalla dit vet så han kan få något smärtstillande, eller kolla om tänderna lossnar som dom ska. Ibland kan dom ju få infektioner när tänderna byts.

Nu är ju min en vuxen häst, men så snart det finns gräs, NÅGOT gräs, så ratar han allt torrhö :crazy:
Jag tror faktiskt att han får i sig för lite i just denna övergångsperiod, innan gräset fått fart, men jag resonerar som att han nog ska äta om han blir RIKTIGT hungrig :idea:

Så håll du bara kolla på att han verkar äta och må bra, så tror jag det inte är någon fara. Han dör inte av att äta "för lite" en period, om han väljer det själv.

Tack för era lugnande ord! Kommer hålla koll på tanden,och hoppas att han tappar den som han ska. Såg frisk ut i tandköttet och runt tanden i går kväll iallafall,hoppas att det fortsätter så,men är lite nojjig över hur mycket (lite) gräs han får i sig,han måste ju beta av gräset,och det borde vara svårt med en lös tand....:confused:

Med tanke på att de tydligen kan lyckas äta tillräckligt även med bruten käke i vissa fall, så tror jag inte att en lös tand är så farligt.
Det är ju naturligt för dem att tappa dem, kanske äter han lite mindre en period och tappar lite hull, men är han inte direkt mager idag så kan ju inte det skada.

Om jag vore häst och fick välja mellan hö och gräs hade jag säkerligen valt gräset. Kan tänka mig att gräset är smakligare än höet nu för hästen. När jag släppte ut mina på kortare gräs ratade de också höet. Lade ändå ut hö till dom ifall de ville ha mer än vad gräset gav dom. Mina åt 12 kg hö var om dagen i lerhagen men när de kom ut på gräset gick det inte åt mer än max 4 kg var om dagen.

Liknande trådar

Anläggning Hur stort klarar sig era 700kgs hästar på? Jag vet att det är en omöjlig fråga men någon har väl erfarenhet. Min vuxna ardenner/pre kan...
Svar
4
· Visningar
845
Senast: Luff
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 154
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 006
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 371
Senast: CFrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar