Äter bajs

Teresa00

Trådstartare
Har kommit på hästen 3 gånger med att äta bajs. Första gången var för ca 2 veckor sen, tänkte då att det berodde på foderbyte. Sedan dess hade jag inte sett honom göra det till och med igår, då stod han och mumsade i hagen och åt sen upp en hel hög i boxen. Vet att det kan bero på obalans i tarmfloran.. har inte blötlagt hans pellets tidigare men testade det igår och då svällde det till nästan dubbelt så mycket :o fast hade läst att man inte ens behövde blötlägga det. Om bajsätandet beror på obalans i tarmfloran, kan det vara för att han inte fått pelletsen blötlagd?

Sv: Äter bajs

En obalans i tarmfloran brukar visa sig som lösare, illaluktande avföring. En anledning till bajsätande är att hästen får för lite fibrer.
Har du koll på att din häst får tillräckligt med fiber?

Okej, hans avföring är helt normal så då är väl inte det orsaken. Han fick förut för lite protein och därför ändrade jag foderstaten men nu får han en uträknad foderstat utifrån en höanalys och han har inte underskott på protein. Det konstiga är att han har börjat äta bajs nu när han borde få alla behov tillgodosedda. Förut fick han ca 0,8 kg havre. Nu får han istället 0,2 kg havre och 0,8 - 1 kg hippo grow alfa. Innehåller havre mer fibrer än hippo grow alfa?

Kraftfodergivan är förmodligen utan betydelse. Det största delen av hästens mat är ju grovfoder. Hur mycket grovfoder får hästen per 100 kg häst? Är det hö eller ensilage? Hur blött är i så fall ensilaget? Vad är grovfodret av för struktur? Tunt eller grovt? Tunna fina strån kan innehålla mindre fiber.

Jag skulle gissa att han väger ca 500 kg och han äter 8 kg hö. Mer hö kan jag inte ge för det innehåller så lite protein så han skulle få alldeles för mycket energi i förhållande till protein :/ Höet har ganska tunna strån.

Att hästar äter sitt träck beror i regel på proteinbrist. Jag förstår inte det du skriver, vad menar du med: "Mer hö kan jag inte ge för det innehåller så lite protein så han skulle få alldeles för mycket energi i förhållande till protein".

Att hästar äter sitt träck beror i regel på proteinbrist..

Fel,fel, fel! (sry, menar inte att vara otrevlig men blir lite upprörd över att folk fortfarande tror sånt)

Det är först när hästen äter större mängder bajs man kan börja oroa sig över att det är något som är fel.

Det är fullt normalt för hästar liksom alla andra grovtarmsjäsare att vara koprofager, dvs äta sin egen avföring. Vissa mineraler och näringsämnen går inte att ta upp i tarmen första gången utan behöver gå genom systemet fler gånger för att det ska gå att ta upp liksom att bakterier och annat återvinns och hjälper till att hålla en bra tarmflora.

Citat: "Hästar som utfodras med mycket lite protein och vildlevande hästar med mycket dåligt bete äter sin egen träck, koprofagerar, vilket skulle kunna vara ett sätt att ta vara på aminosyrorna i de döda mikroorganismerna. Denna koprofagering skall inte förväxlas med det unga föl gör. I deras fall är koprofageringen ett sätt att skaffa sig en god bakterieflora i tarmen."

Källa: http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/vaxande_hast/unghast.cfm?Call=foder

Visst kan grav proteinbrist leda till onormal koprofagi, precis som magproblem, näringsbrist i olika former och även psykiska faktorer. Tror inte att många tamhästar har så lite protein i fodret så att det går att jämföra med vildhästar på magert bete. Så skulle vara intressant att veta var du fått det ifrån (att det är vanligaste orsaken) då det inte stod i texten du citerade och hippocampus inte anger sina källor. Grovtarmsjäsare har ett relativt ineffektivt matsmältningssystem (jämfört med idisslare) och därför behövs det lite återvinning för att kunna hålla det i trim även om det inte alls är samma sak för en vuxen häst som för ett föl.

Senast ändrad:

Jag skulle gissa att han väger ca 500 kg och han äter 8 kg hö. Mer hö kan jag inte ge för det innehåller så lite protein så han skulle få alldeles för mycket energi i förhållande till protein :/ Höet har ganska tunna strån.

Det är på gränsen till minsta laget av grovfoder helst om det är tunna strån.
Hade jag varit som du så hade jag skippat havre och Hippo helt och hållet och gett lucern och/eller Salsa grön i stället. Har du möjlighet att få fatt i fin halm så kan du byta ut lite hö mot halm plus lucern så får du upp kvoten samtidigt som hästen får mer grovfoder.

Det är på gränsen till minsta laget av grovfoder helst om det är tunna strån.
Hade jag varit som du så hade jag skippat havre och Hippo helt och hållet och gett lucern och/eller Salsa grön i stället. Har du möjlighet att få fatt i fin halm så kan du byta ut lite hö mot halm plus lucern så får du upp kvoten samtidigt som hästen får mer grovfoder.

Ja, lusern och halm skulle nog vara ett ganska bra alternativ. Nu börjar höet från denna leverans ta slut så kommer inte köpa in massa nytt foder, förhoppningsvis har nästa höleverans bättre hö. Men kan det verkligen vara det som är problemet? Han har hela tiden fått lika mycket hö och ändå är det inte förrän på senaste tiden jag har lagt märke till bajsätandet.

Att hästar äter sitt träck beror i regel på proteinbrist. Jag förstår inte det du skriver, vad menar du med: "Mer hö kan jag inte ge för det innehåller så lite protein så han skulle få alldeles för mycket energi i förhållande till protein".

Kvoten mellan smältbart råprotein och energi är 4,4. Så om jag ökar högivan så måste jag minska kraftfodergivan (för att han inte ska få för mycket MJ och bli fet) men då kommer han få proteinunderskott istället. Nu ger jag honom så mycket hö som jag kan med det fodret jag har :)

Fel,fel, fel! (sry, menar inte att vara otrevlig men blir lite upprörd över att folk fortfarande tror sånt)

Det är först när hästen äter större mängder bajs man kan börja oroa sig över att det är något som är fel.

Det är fullt normalt för hästar liksom alla andra grovtarmsjäsare att vara koprofager, dvs äta sin egen avföring. Vissa mineraler och näringsämnen går inte att ta upp i tarmen första gången utan behöver gå genom systemet fler gånger för att det ska gå att ta upp liksom att bakterier och annat återvinns och hjälper till att hålla en bra tarmflora.

Okej jag hoppas att du har rätt :) Men man blir väldigt osäker när alla säger olika saker :crazy: Men om det nu är så normalt, varför brukar man inte se det så ofta? :)

Okej jag hoppas att du har rätt :) Men man blir väldigt osäker när alla säger olika saker :crazy: Men om det nu är så normalt, varför brukar man inte se det så ofta? :)

Därför att hästar generellt har en hel del tid i hagen/på box där ingen ser dem, dom har massor med intressanta (och en hel del ointressanta) saker för sig man oftast inte upptäcker fören man suttit ett par dagar och bara tittat på dom. Men har du aldrig sett din häst göra sånt innan och nu två gånger på kort tid så låter det som att beteendet ökat och då kan det som sagt bero på en mängd olika saker.

"Bajsätande" och träätning med för den delen är ett födosöks beteende. Det är helt naturligt för hästar som inte får tillräckligt med grovfoder. De ända hästarna som "ska" äta bajs är föl för att få i sig de vuxnas mikroorganismer som finns i bajset.

Jag har under alla år sett en häst äta bajs. Det var en vuxen häst i gott hull och som själv inte var dålig i magen, men som medicinerats mycket pga skada. Förmodligen påverkade det tarmfloran/magen på något vis, tyvärr togs den bort pga skadan så det blev aldrig utrett.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 459
Hundhälsa Hej Behöver lite tips på hur vi kan hindra vår valp Ascot, 8 mån, från att äta bajs (även hundbajs). För snart 4 veckor sen hade...
Svar
14
· Visningar
6 508
Senast: hastflicka
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 688
Senast: sandrafors
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 186
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar