majola

Trådstartare
Idag var veterinären ute och undersökte min häst so känts märklig under igångsättningen efter hennes skada. Tyvärr trodde veterinären att prognosen var tämligen dålig för henne.

Han misstänkte lätt ataxi, förmodligen från ett fall. Man kan lyfta hennes svans onormalt högt upp, hon har ingen "motspänning" alls i den muskulaturen. Dessutom har hon dålig känsel i huden runt svansroten, ett tecken på att det området är dåligt försörjt med cirkulation. Han stack henne med en kanyl så det kom blod och det rörde henne inte i ryggen.

Hon var ohalt när jag travade upp henne och vid böjprov. Det enda veterinären kunde se var rörelsestörningar/obalans vid avbrott. Han frågade också om hennes rörelsemönster i övrigt, om jag upplevde det som att hon hade balanssvårigheter i nedförsbackar (svar ja), att hon "paddlar" med bakbenen och inte får in dem under kroppen (svar ja), att hon kränger med kroppen (svar ja). Alltså identifierade han hennes problem ganska väl utan att ha sett henne röra sig särskild mycket.

Prognosen var ganska dyster, tyvärr. Dock *kan* man ha tur och det vänder åt rätt håll med styrketräning, men det kan också bli sämre och sämre, och då kan hästen inte fungera som ridhäst längre.

Jag ska fortsätta rida och köra mycket styrketräning för att försöka bygga upp muskulaturen i bakdelen. Det var bara att köra på, "det finns inte mycket att ha sönder" som han uttryckte det. Det som är sönder är redan sönder, om hästen har en chans att bli bra så är det genom träning, och om den inte blir bra så hade det blivit så i alla fall.

Veterinären ska kolla på henne igen om ca 6 veckor när det är dags för nästa vaccination. Tills dess är det alltså "blunda och rid" som gäller. :crazy:

Han kallade det alltså för ataxi, men det är inte sedvanliga slingersymtom. Det kom inte akut, hon vinglar inte, kan gå på små volter etc men tycker att det är lite svårt och jobbigt.

Finns det ett annat namn för detta?
Vad kan jag söka på om jag vill läsa på lite mer?
Har någon en bild av muskulaturen etc i detta område?
Vad kan det vara som är sönder?
Vad kan jag göra för att hjälpa henne att få igång cirkulationen i området? Är det farligt med massage? Liniment? (Jag har själv något liknande i skuldrorna och min sjukgymnast gick bet på att få liv i det så jag vet att det itne är lätt. För mig är värme, massage och liniment skönt.)
Är det någon som har erfarenheter av något liknande?

Sv: Ataxi

Ataxi är ett samlingsnamn för svårigheter att samordna/koordinera rörelser, dvs störningar i muskelkontroll och koordination.

Så ataxi är ingen sjukdom, ataxi är ett SYMPTOM. Som finns vid flera olika sjukdommar.

*puttar upp*

Jag frågade ju inte så mycket som jag borde ha gjort, man kommer av sig lite när veterinären säger "oj då" och sedan "har du fött upp den själv?" och sen "har du haft den länge"...

Vad är det som kan vara skadat?

majola skrev:
*puttar upp*

Jag frågade ju inte så mycket som jag borde ha gjort, man kommer av sig lite när veterinären säger "oj då" och sedan "har du fött upp den själv?" och sen "har du haft den länge"...

Vad är det som kan vara skadat?

Jotack, jag känner igen det där. Och även OM man frågar så kan hjärnan bara ta in begränsad info tills 'chocken' lagt sig, jag FRÅGADE ju om Keles bendepresion, men tror du jag kom ihåg vad veterinären svarade? Icke..

Vad som kan vara skadat, tja jag är inte så bra på det där och det kanske finns massor som kan vara skadat, men de hästar jag vet som haft ataxi har haft endera nervskada eller en skada på kotpelare eller liknande.

Jag har ingen erfarenhet av det alls. Har "känt" en slingerhäst, men det var ett "typiskt fall" som fick avlivas ganska snart, ramlade i boxen osv. Som jag förstod det så har min häst gjort illa något i närheten av svansen eller kruppan. Men som sagt, jag kan ha missuppfattat det helt och hållet. :crazy:

Det kan mycket väl vara så att muskulaturen har tillbakabildats pga av hennes skada och så har huden "domnat bort" pga spänningar osv - så är det ju hos mig själv.

Hoppas fortfarande på att Peter Lundin och övriga buke-veterinärer kan komma med lite mer upplysningar (fast det är väl svårt utifrån min minst sagt torftiga information).

Oftast är det väl en skada i halskotpelaren OM den har fått ataxi, tyvärr så är det väl inte så stort hopp för hästar med detta, jag vet att jag frågade om ataxi för 1½ år sedan och fick flera svar häsr, sök på Ataxi så kanske den tråden ligger kvar. jag fick ocksåe ett jättelångt PM tyvärr har jag inte det kvar, men den personen kanske läser här och kan skicka en länk till sin hemsida där hon hade fört en dagbok över sin häst med ataxi.

Jag hoppas att det inte är det din häst har och att den blir bättre.

Tjena...Hmmm, ett annat alternativ är ju krösroten..blodmask som förstör i kruppan och det blir nervbortfall...detta sker om man inte maskar ordentligt från föltiden...men du som bor där nere i tyskland skulle ju lätt kunna fixa homeopatisk arnika och ge henne, det främjar ju cirkulationen ordentligt.....D30 eller D200 skulle jag ge...
trodde nog att hennes långa kotleder skulle tjorva till det förr än att en sån här grej dök upp....hälsa "lilla hjärtat" :D

Nja, ataxin är ju "det där" obestämbara som jag har klagat över hos henne länge, så kotorna ligger långt efter. Lite snopet att den här veterinären hittade det på två minuter när hästen är utredd på klinik i massor med månader. :smirk: Men den har väl försämrats allt eftersom hon har vilat och tappat styrka kan man tro.

Jag gav Arnika D12 i desperation förra veckan (fast bara tre dagar :smirk: ), men du tycker alltså att jag bör ta en annan styrka? Rekommenderar du något annat om jag ändå går till apoteket?

Köpte lite linimentgelér idag (arnika och djävulsklo) och tänkte att det kanske kan vara skönt för henne.

Min sambo funderade på akupunktur?

Tillägg: Tidigare veterinärer har ju i och för sig funderat på maskangrepp under föltiden, i och med hennes magproblem. Vad är krösroten för någonting?

Senast ändrad:

krösroten är ett nervcentra i "korset" har dom haft för mycket blodmask har maskarna förstårt en hel del nervtrådar kort sammanfattat...de lägre styrkorna i homeopatin är för mer akuta saker...ju "högre" styrka man har är för mer kroniska bekymmer eller långvariga....

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
768
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 111
Senast: Janni
·
Hundhälsa Just nu är jag arg, bortom ord. Pappas tik har varit lite loj i nästan en månad nu, kom efter löp. Hon är 6 år gammal så det första...
2 3
Svar
50
· Visningar
13 187
Senast: Hellas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar