A

AtletShipping

nu har jag fått reda på vad min häst lider av, det heter Ataxi och är en rörelsestörning som då i hans fall pga nån form av nervskada, han har då fått Ataxi genom en knivskada.
Är så glad att veta att hans skada heter nåt så man kan ta reda mer om det.
Eftersom jag inte vet nåt alls om detta symptom/sjukdom så vet jag inte hur pass illa han är skadad.
Han har ju haft detta sen han var 2 år och klarat tävla och ridas regelbundet utan problem. Det märks bara när man ska vända han eller backa honom efter att ha stått still en stund då han vinglar till, släpar även benen, men v. benpar mest.
Är det nån som känner till denna sjukdomen på hästar?
Kan ni berätta lite om hur dom rör sig eller har för svårheter?
Finns det botemedel???

Sv: Ataxi

Ataxi är ingen benämning på ngn specifik rörelsestörning/nervskada utan är helt enkelt latin för att hästen rör sig i otakt. Kan ha en mängd olika orsaker , även vid en noggran utredning är det inte säkert att man kan komma fram till den egentliga orsaken.
PL

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 692
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 769
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 542
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 769

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka