Atamon till rårörd saft

lizzie

Trådstartare
Kan man använda atamon till att förlänga hållbarheten på rårörd saft. Det står på flaskan att det ska tillsättas efter kokning men ingenting om användning vid rårörd saft.

Jag har gjort flädersaft, som är rårörd. Vet sedan tidigare att den inte håller så himla länge på flaska. Jag har inte tillräckligt stort kylskåp för att få plats med flaskorna där.

/Lizzie

Kan man använda atamon till att förlänga hållbarheten på rårörd saft. Det står på flaskan att det ska tillsättas efter kokning men ingenting om användning vid rårörd saft.

Jag har gjort flädersaft, som är rårörd. Vet sedan tidigare att den inte håller så himla länge på flaska. Jag har inte tillräckligt stort kylskåp för att få plats med flaskorna där.

/Lizzie
Har du frys? Rårörd saft, fylld till 2/3-delar i 50cl-petflaskor, går jättebra att frysa. (Flaskorna får inte fyllas för då exploderar dem vid nedfrysning.)

Och utan att ha testat så går det säkert utmärkt att tillsätta atamon. Den får inte tillsättas innan då den inte ska kokas.

Har du frys? Rårörd saft, fylld till 2/3-delar i 50cl-petflaskor, går jättebra att frysa. (Flaskorna får inte fyllas för då exploderar dem vid nedfrysning.)

Och utan att ha testat så går det säkert utmärkt att tillsätta atamon. Den får inte tillsättas innan då den inte ska kokas.

Tyvärr har jag bara en pytteliten frys och där ryms inga bär alls .

Jag tycker också att jag borde kunna tillsätta atamon. Borde inte skada i alla fal eftersom den inte ska kokas. Tror inte heller att den ger bismak.

/Lizzie

Det finns recept med Atamon i.
http://www.receptcentralen.se/drinkar/rarord-jordgubbssaft/

Ingredienser (5 portioner)
  • 3 liter jordgubbar
  • 3 kg socker
  • 2 liter kallt vatten
  • 40 g vinsyra
  • 1 tsk Atamon
Tillagning
  1. Smält vinsyran i vattnet.
  2. Slå vattnet över bären och låt stå i ett dygn.
  3. Låt rinna av i en saftsil.
  4. Lägg i sockret och ställ svalt i två dygn. Rör om då och då.
  5. Skumma saften noga.
  6. Rör i Atamon och häll på väl rengjorda flaskor. Blir ca 5 liter saft.

Det går alldeles utmärkt att tillsätta atamon i kallrörd saft. Det som texten på flaskan syftar på är att man inte ska tillsätta det före kokning eftersom det tappar effekten då.

Det går alldeles utmärkt att tillsätta atamon i kallrörd saft. Det som texten på flaskan syftar på är att man inte ska tillsätta det före kokning eftersom det tappar effekten då.

Toppen! Svårt annars med hållbarheten på just rårörd saft annars. Kokad saft håller ju flera år - kan ju också bero på att jag väljer att ha i mycket socker just för att det ska hålla länge... :idea:

/Lizzie

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 238
Senast: manda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 898
Senast: Tofs
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 351
Senast: Raderad medlem 142658
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kan inte låta bli att fascineras över vilket perfekt recept mitt nuvarande jobb följer för att döda precis all jobbmotivation jag...
Svar
12
· Visningar
2 258

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka