Äta vegetariskt men kött ibland? Erfarenheter?

Jag är vegan om det är jag som betalar maten men äter lite vad som helst när jag blir bjuden (har ingen lust att kräva att andra ska laga speciell veganmat åt mig, det räcker att jag är glutenintolerant, det är tillräckligt krångligt :D). Det fungerar bra även med min jättemesiga mage.
 
Jag har tänkt mig att jag skall minska och ändra på mitt köttätande. Tänker mig då att äta vegetariskt, eventuellt med inslag av ägg och fisk, till vardags, och så riktigt "bra" kött när andan faller på (och med bra menar jag då svenskt, eko, naturbeteskött, alternativt vilt). Någon som har erfarenhet av att leva och äta så? Funkar det bra? Hur reagerar magen på att få kött efter en veckas eller en månads vegetarisk kost? Spelar det någon roll i det avseendet om den vegetariska kosten är vegansk eller laktovegetarisk? Konstig fråga, kanske, men har hört flera som gått över till vegetarisk kost och sedan inte "klarat" att äta kött...


Jag äter kött/fisk någongång i månaden sådär. Det brukar inte vara några problem. Jag har iofs inte vräkt i mig en helt flintastek eller liknande. Då hade jag kanske blivit dålig...
 
Här är en till som äter kött, fisk och skaldjur ganska sällan. Äter mycket ägg och mejeriprodukter dock. Jag mår bra av det - inte minst samvetsmässigt :). Ska strax hugga in på fredagmiddagen som för ovanlighetens skull blir ekologisk kyckling.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 510
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag reflekterar lite kring hur trender går och har växlat fram och tillbaka kring kost och vår syn på kost, hälsa och vad som är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 513
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 635
Senast: mackan
·
Mat Jag skulle vilja äta mindre kött (främst vill jag minska på det röda köttet och öka mängden vegetariskt och fisk) och för att göra det...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 127

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp