Äta vegetariskt men kött ibland? Erfarenheter?

Roheryn

Trådstartare
Jag har tänkt mig att jag skall minska och ändra på mitt köttätande. Tänker mig då att äta vegetariskt, eventuellt med inslag av ägg och fisk, till vardags, och så riktigt "bra" kött när andan faller på (och med bra menar jag då svenskt, eko, naturbeteskött, alternativt vilt). Någon som har erfarenhet av att leva och äta så? Funkar det bra? Hur reagerar magen på att få kött efter en veckas eller en månads vegetarisk kost? Spelar det någon roll i det avseendet om den vegetariska kosten är vegansk eller laktovegetarisk? Konstig fråga, kanske, men har hört flera som gått över till vegetarisk kost och sedan inte "klarat" att äta kött...
 
Min mage reagerade inte alls när jag fick från vegetarisk till blandkost. Hade vart vegetarian (dock ätit ägg under hela tiden) i två år. Åt länge som du beskriver att du vill göra och det var aldrig något problem för mig :)
 
Jag lever så. Lagar i stort sett vegansk mat, varvar fruskostmejeriprodukter med veganska produkter, och äter kött en/två gånger i månaden (viltkött). Fisk och skaldjur occasionally. Det kan gå över en månad mellan mina köttintag. Märker inget konstigt, men har i stort sett stålmage också.
 
Jag med. Jag äter nästan uteslutande vegetariskt och fisk. Kött blir det någon gång i månaden, ibland mer sällan än så. Jag har aldrig märkt av några problem. Tvärtom så tycker jag att jag mår bättre av det.

När jag sen väl kostar på mig kött så blir det något som är riktigt bra och då är ju njutningen total.
 
Jag med. Jag äter nästan uteslutande vegetariskt och fisk. Kött blir det någon gång i månaden, ibland mer sällan än så. Jag har aldrig märkt av några problem. Tvärtom så tycker jag att jag mår bättre av det.

När jag sen väl kostar på mig kött så blir det något som är riktigt bra och då är ju njutningen total.

Jo, det är ju precis så jag tänkt mig det hela! Skippa allt "onödigt" kött som jag ändå inte tycker är sådär jättegott och istället kosta på mig den perfekta oxfilén vid speciella tillfällen! :)
 
Vi äter också så. Kött blir det nån gång i veckan ungefär, och då köper vi lokalt kött från en gård där vi vet att djuren har det bra och att slakten är så stressfri som möjligt. (Vilt äter vi också.) Ägg köps på samma sätt, från en gård där man kan komma och besöka deras krav-ute-hönor. Mjölk/smör/grädde blir till största delen ekologiskt, men där är vi inte lika petnoga.

Personligen tycker jag att det är ett alldeles lysande sätt att ta ansvar för vad man äter. Maten smakar dessutom mycket bättre! (Allvarligt talat. Det värsta jag vet är folk som ojar sig järnet när de sett ett program på TV om långa djurtransporter, ihopklämda värphönor eller massuppfödning av grisar för att sedan gå till närmsta stormarknad och köpa billigaste köttet och äggen... :banghead: Har faktiskt inte ens förståelse för att folk med dålig ekonomi gör så. Om man till största delen äter vegetariskt så kan man nog hålla matkostnaderna på samma nivå även om man bojkottar den danska billiga fläskkotletten...)
 
Tycker att det är mycket värre att gå från icke-gluten till gluten än från vegetariskt till någon dags köttätande om man ser till hur kroppen reagerar. Så länge man försöker äta så rent man kan är man nog inte fel ute tror jag. :-)
 
Tycker att det är mycket värre att gå från icke-gluten till gluten än från vegetariskt till någon dags köttätande om man ser till hur kroppen reagerar. Så länge man försöker äta så rent man kan är man nog inte fel ute tror jag. :-)
Även som icke-glutenintolerant???
 
Jag har ju inte fått det konstaterat, men jag misstänker att jag inte tål gluten så där jättebra...

Jag körde en juicefasta på 20 dagar, bara rena grönsaker och någon procent frukt och när jag provade att äta en halv knäckebrödskiva efter det höll jag på att dö av magont. (ja, inte dö förstås, men det var riktigt, riktigt smärtsamt i fem-sex timmar) En deciliter kokt pasta dagen efter gav samma resultat.

Det var inte den första gången jag avstod gluten och resultatet är alltid detsamma, riktiga magsmärtor när jag försöker introducera det igen. Så, just nu tror jag att jag avstår, gillar inte att ha ont i magen ;-)

Men, det är off topic, det handlade ju om att äta kött eller avstå. Skillnaden där är mycket enklare att klara av, åtminstone enligt mina erfarenheter.
 
Kött en gång i veckan har jag inte upplevt som problem, uppehåll på nån månad tycker jag funkar. Blir uppehållen längre får jag magknip av rött kött. Hur mycket beror på typ av kött, åt stekt fläsk efter typ 6 månader utan kött, det gör jag inte om. Typ köttfärsröra upplever jag däremot snällare. Oavsett räcker det att äta kött 1-2 gånger så är det lugnt igen.
 
Jag har ätit huvudsakligen lakto-ovovegetariskt, med lite fisk, i 30 år
Det dröjde många år, men numera får jag magknip om jag äter "köttbaserad gräddsås". Alltså sån man reder i stekpannan efter att ha stekt kött där.

Jag har aldrig haft något emot att äta köttbaserad sås, det är inte det animaliska i sig som jag undviker, utan jag tycker bara inte om köttkonsistensen. Men jag åt inget alls köttbaserat i flera år, det var nog då magen vande sig av från köttet.

Jag skulle, utifrån mina egna erfarenheter, tro att inget alls händer om man äter kött då och då, det är först när man gör ett långt totalt uppehåll som magen vänjer sig av med köttet.
 
Jag har ju inte fått det konstaterat, men jag misstänker att jag inte tål gluten så där jättebra...

Jag körde en juicefasta på 20 dagar, bara rena grönsaker och någon procent frukt och när jag provade att äta en halv knäckebrödskiva efter det höll jag på att dö av magont. (ja, inte dö förstås, men det var riktigt, riktigt smärtsamt i fem-sex timmar) En deciliter kokt pasta dagen efter gav samma resultat.

Det var inte den första gången jag avstod gluten och resultatet är alltid detsamma, riktiga magsmärtor när jag försöker introducera det igen. Så, just nu tror jag att jag avstår, gillar inte att ha ont i magen ;-)

Men, det är off topic, det handlade ju om att äta kött eller avstå. Skillnaden där är mycket enklare att klara av, åtminstone enligt mina erfarenheter.
Ehm, jag tror nog att din magont berodde på fastan och inte på gluten. Bara dricka juice i 20 dagar känns som att det nog lätt fuckar upp magen (mycket syra och socker, lite fibrer). Efter en fasta ska man börja med väldigt snäll föda, kokt ris är bra. Knäckebröd är alldeles för svårsmält (fibrer)!
 
Jag äter så och tycker det fungerar bra.
Eller inte bara jag, det blir ju så att hela familjen följer det upplägget nu :)

Jag har varit akto-ovo-vegetarian i nästan femton år och sen nästan två år äter jag mest vegetariskt men med inslag av kött, fisk eller kyckling en eller max två gånger i veckan.

Vi köper bara eko.kött och kyckling. Dyrare men det jämnar ut sig eftersom vi äter så mycket vegetariskt.
Fisk har jag tyvärr sämre koll vilken som är bäst att köpa men jag håller på och läser på.
 
Ehm, jag tror nog att din magont berodde på fastan och inte på gluten. Bara dricka juice i 20 dagar känns som att det nog lätt fuckar upp magen (mycket syra och socker, lite fibrer). Efter en fasta ska man börja med väldigt snäll föda, kokt ris är bra. Knäckebröd är alldeles för svårsmält (fibrer)!

Det var inte det första jag började med, men du har nog rätt ändå. Mat som innehåller gluten är nog något man bör vänta lite längre med.
 
Ehm, jag tror nog att din magont berodde på fastan och inte på gluten. Bara dricka juice i 20 dagar känns som att det nog lätt fuckar upp magen (mycket syra och socker, lite fibrer). Efter en fasta ska man börja med väldigt snäll föda, kokt ris är bra. Knäckebröd är alldeles för svårsmält (fibrer)!
Svält(vilket en tjugodagarsfasta kanske inte räknas som, men ändå) påverkar vad jag förstått tarmarna och gör dem överkänsliga. När man börjar äta igen kan man bli(tillfälligt) såväl laktosintolerant som glutenkänslig. Detta går över och har som du skriver inte med just glutenet att göra, utan med "svältens" åverkan på tarmarna.
 
Jag är vego men kan klämma i mig köttbullar eller fisk kanske tre grr år, funkar finfint. (Vego sen 20 år och inte ens när jag efter tio strikta år klämde en burgare hände någonting.)
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 510
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag reflekterar lite kring hur trender går och har växlat fram och tillbaka kring kost och vår syn på kost, hälsa och vad som är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 513
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 635
Senast: mackan
·
Mat Jag skulle vilja äta mindre kött (främst vill jag minska på det röda köttet och öka mängden vegetariskt och fisk) och för att göra det...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 127

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp