Äta uppvärmd pizza..

Saeta

Trådstartare
Jag var och käkade på restaurang idag i stan. Det vart på stammis stället Forno Romano. När vi var klara frågade dom om jag ville ta med resten av pizzan hem. Fick alltså en kartong. När jag kom hem så la jag över pizzan på en tallrik och tryckte in i kylen. Kan jag äta den imorgon eller bör jag äta upp den idag? Hur länge håller den?
Jag är extra kräsen så därför undrar jag :)

Sv: Äta uppvärmd pizza..

Den håller sig till imorgon utan några som helst problem. Skulle nog bara täcka över med plastfolie när den väl står i kylen bara..

Den klarar sig säkert till övermorgon men är nog godast att äta redan imorgon. Lägg plastfolie över alt lägg den i en låda med lock.

Du är inte extra kräsen, du är extra bakterienojig.

Pizza blir jättegod om man fryser den och sedan värmer i vanlig ugn, inte mikro.

Ja, det är klart att du kan. Lagad mat är jag inte det minsta orolig över. Har ofta matrester i 3-4 dagar i mitt kylskåp utan att maten blir dålig på något vis.

Du är inte extra kräsen, du är extra bakterienojig.

Pizza blir jättegod om man fryser den och sedan värmer i vanlig ugn, inte mikro.

Bakterienojig? Det vet jag inget om ;D

Smart idé, kan tänka mig att det inte blir lika sladdrigt och så i ugn.

Oj! Jag skulle aldrig kunna äta mat som stått så länge!

Pizza blir lite segt när man värmer i micro men annars håller den utan problem i flera dagar.

Ja jo :P men borde det inte spela någon roll vad det är på pizzan? Eller mat öht egentligen.
Eller alltså sånt det inte står datum på menar jag.

Lagad mat håller i flera dagar om man har kylt ner och fått in den i kylen hyfsat snabbt. Ett undantag är väl kokt ris, som man inte ska spara på i för många dagar, har jag hört. Men sådant som köttgrytor, soppor och liknande har jag INGA problem med att äta efter, säg, tre dagar.

Varför ska man inte spara på ris? :eek: det har jag aldrig hört! Ätit massor av ris i mina dagar som varit iallafall 4-6 dagar i kyl...

Jag blev jättedålig/kräktes åtminstone med magsmärtor av att äta en margarita (stavning) som stått i kylskåpet i plastbehållare över natten. Kan ju bara ha haft otur, men eftersom pizzan faktiskt var OK samma kväll den tillagades och jag aldrig förr reagerat på mat från det stället, så har jag i alla fall blivit mer försiktig.

Finns att läsa om ris och matförgiftning på rätt många ställen om man googlar. Det här hittade jag på smittskyddsinstitutet:

"Sjukdomsinformation om Bacillus cereus (matförgiftning)
Bacillus cereus är en i miljön allmänt förekommande bakterie som finns över hela världen. I likhet med några andra bacillusarter kan den bilda bakteriegifter, s.k. enterotoxiner, som påverkar tarmen. Bakterien är en relativt vanlig matförgiftningsbakterie som orsakar diarré och/eller kräkningar.

Vad orsakar matförgiftning och hur sprids det?
B. cereus är en bakterie som kan bilda sporer. Detta är en mycket motståndskraftig överlevnadsform som bakterien utvecklar vid näringsbrist.
B. cereus förekommer inte så sällan i torra livsmedelsprodukter, t.ex. torra soppor, vaniljkräm, ris m.m. Sjukdomsutbrott beror ofta på att ett förorenat livsmedel efter tillagning förvarats för länge vid så hög temperatur att bakterierna kunnat tillväxa och bilda enterotoxin. Det finns två typer av enterotoxin, ett värmetåligt och ett värmekänsligt.

Symtom och komplikationer
Det värmetåliga toxinet orsakar framför allt kräkningar. Det är i första hand ris och risrätter som är aktuella. Genom sin sporbildande förmåga överlever bakterien kokning. Vid för långsam nedkylning, eller om maten får stå för länge i rumstemperatur eller på för svag varmhållning, kan bakterien tillväxa och bilda toxin. Eftersom toxinet är värmetåligt förstörs det inte heller vid uppvärmning/stekning av maten."

Och som vanligt klarar man sig väl för det mesta. MEN jag tror att man ska vara lite extra försiktig med ris. Kyla det snabbt och inte låta stå framme någon längre stund i rumstemperatur. Jag brukar nog försöka att inte ha kokt ris i kylen längre än till följande dag, bara för att vara på den säkra sidan.

Liknande trådar

Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 481
Senast: Mia_R
·
A
Katthälsa Hej! Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av kattungar och därmed lite råd / tips / stöd. Jag och min kille plockade...
Svar
3
· Visningar
1 327
Senast: Vagis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama