Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
blir nog halshuggen nu snart men kan inte låta bli.....
tror din källa har helt rätt och det måste väl bero på att dressyrryttarna oftare kan rida...?
blir nog halshuggen nu snart men kan inte låta bli.....
tror din källa har helt rätt och det måste väl bero på att dressyrryttarna oftare kan rida...?
delvis kl
Jag tycker det är jätteroligt att auktionen lyckades så bra! Jag tror inte att priserna/budgivningen var riggad. Däremot jobbar ju ett proffsigt auktionsteam med att bjuda in köpstarka kända kunder och muntra upp dem med fin bordsplacering, kanske rådgivning osv samt sätta ett superföl först för att få igång budgivningen och få upp stämningen. De dyraste fölen var e. hingstar som toppar årets fölbedömningar och som det inte finns så mkt avkommor efter utomlands. Bra gjort alla inblandade! Nu hoppas jag man törs bygga ut försiktigt, med lite fler föl (men inte mer 30-40, och inte lägre kvalitet, då sjunker priser och intresse) och kanske ett fåtal utvalda ridna dressyrunghästar.
Räknat på snittpris var detta en av de bästa fölauktionen i Europa! Westfalen, Hannover, KWPN och Dansk Varmblod låg på runt 60 tkr, Oldenburg ungefär som denna.
Här är mina spekulationer som svar på dina frågor.
När det gäller gångarts- versus hoppföl så ser man hyfsat gångarterna på ett föl, med hoppningen så är det mer chansartat hur de sedan beter sig på hinder. Min personliga åsikt är att det är bättre att sälja hopphästar när de åtminstone kan visas löshoppade.
De föl som sålts väldigt dyrt, den hingsten är nu väldigt "het" på marknaden, och i mitt tycke så skiljer inte kvaliteten på fölen så mycket som priserna säger på denna auktion. Såklart är det hög kvalitet på de dyra fölen, men priserna beror också på hur många köpare som bjuder över varandra och vill ha just det fölet.
Man har ett minimipris för alla föl, går det inte över det så behöver man inte betala provision som säljare.
Fast jag vet från säker källa, läs en som hade sitt föl med, att det redan innan auktionen fanns muntliga avtal med arrangörerna om bulvanbud upp till vissa summor som man bestämt innan... så att det skulle vara helt fair play bara för att det är i Sverige, nej då är man naiv om man tror det.
Snacka om oseriöst!
Här köps och säljs det tydligen inte på lika villkor...