Ástund Víking!

kolfinnur

Trådstartare
Förälskad i sadeln! Kom även på att jag provsuttit den på island när jag letade sadel, varför köpte jag inte den istället för den sketna saken jag inte ens kunde sitta i :mad:
Och så får man ju lite taxfree när man köper den på island :devil:

Så, någon som äger/provat den? Synpunkter?
Någon som vet bomvidd osv.?

Sv: Ástund Víking!

är det den här du menar så hittar du ju all info på tillverkarens hemsida; astund.is

451d5d0796aeb.jpg

Den heter "the new viking",
om du menar nån gammal modell av viking så säljs den nog inte längre.

Köp den sadel du sitter skönast i, förutsatt att den ligger bra på din häst :)

Vad köpte du för sadel som du har nu då?

Ja det är den. Provade den för ca. ett år sen. Köpte en Mr Odinn istället, som jag använde bara några gånger.
Ahaa! Hittade bomvidder, vid var 101 grader... passar väl typ nu då, när hästen inte har några muskler... har för mig att man kunde få i xvid också?
Ástund sadlarna är rätt raka i bommen vad jag minns?

Senast ändrad:

Detta hör kanske inte exakt till ämnet, men hur fungerar det med "tax free" när man köper prylar på island? Skall dit om ca en vecka, och är jättenyfiken! Vi skall till astunds butik nämnligen... Hur mycket rör det sig om vid t.ex. köp av den sadel ni nämner (ca 14000 skr)

15 % får man. Är inte helt hundra på hur det går till, det är alltid mamma som får köpa åt mig :D Men man betalar fulla priset i butiken, sen fyller man i någon lapp, och så får man tillbaka 15% av summan på flyfplatsen vid en "taxfree bank". Så tror jag det funkar, annars är det bara att fråga i butiken, på flygplatsen eller annat ställe :)

Jag åker inte dit förren 19 juli, du får hemskt gärna klämma lite på sadeln och sedan berätta vad du tyckte! :D

(Ett till plus är att isländska kronan är låg nu, så passa på! :devil: )

Ja, det var en väldig skillnad på priset i ISK och Eur... 14000nånting om man köpte i euro, 11500 om man köpte i ISK... Hmm :)

Om den är så bra som du säger så är jag helt klart intresserad av att klämma på den. Det svåra är ju bara att veta om den ligger bra på hästen om man köper på island.

Men jag som inte alls är insatt i sadlar, undrar ju varför den här sadeln är så "billig" i jämförelse med övriga av astunds sadlar?

Ástund sadlarna är rätt raka i bommen vad jag minns?

Tittar man på bossornas placering, så ser ju inte den bommen så vidare värst rak ut.;) Verkar riskabelt att köpa sadel på dessa premisser, kan ju komma att kosta långt mycket mer än vad sadeln kostar om det visar sig vara fel.

Mm. Tror att lädret inte var lika bra som andra.
Jag vet egentligen inte mer om den än att jag verkligen gillar utseendet :)

Puttar upp den här gamla tråden.

Är sugen på en viking. Ser läcker ut!
Någon som har ridit i både en stubben tristan (som jag har idag) och en viking? Jämförelser?

Har sneglat lite på Top reiter jr med. Vilken av dem tror ni är skönast, kortast, sätter ryttaren i bäst sits osv?

Varför har nästan ingen av återförsäljarna vikingen men rest astund sortiment tro? Är den av dålig kvalite?

Jag klämde lite på vikingen inne i en astundbutik i reykjavik, nu minns jag inte vad som fick mig att inte gilla den, men jag tappade intresset för den iaf. Jag kom hem med en Hrimnir Legacy istället.

knapplån
Ang. inlägg längre upp kan jag bekräfta att det är så som Kolfinnur beskriver med tax free'n. Upp till 15% tillbaka beroende på hur mkt man lagt ut. Man måste visa upp varan i tullen o få en stämpel på kvittot innan man går till taxfreebanken.

Skall man ändå åka till island så passa på att handla en sån sak som sadel där! Jag tjänade in min resa i billigare pris. Resan 5000:- Sadeln 9000:-(inkl taxfree)= 14000:- En ny Legacy i sverige kostar 17-18000:- !

Detta hör kanske inte exakt till ämnet, men hur fungerar det med "tax free" när man köper prylar på island? Skall dit om ca en vecka, och är jättenyfiken! Vi skall till astunds butik nämnligen... Hur mycket rör det sig om vid t.ex. köp av den sadel ni nämner (ca 14000 skr)

Kvandi. totalt OT men när åker du? Min man och jag åker den 12:e. Tänkte att vi kanske är med på samma plan.

OA

Äsch, såg just att det var i somras du var där, förlåt!

Undrar om det finns några nya insikter om Astund new viking?
Någon som har den eller har ridit i den? På vilka hästar passar den?

är det den här du menar så hittar du ju all info på tillverkarens hemsida; astund.is

451d5d0796aeb.jpg

Den heter "the new viking",
om du menar nån gammal modell av viking så säljs den nog inte längre.

Köp den sadel du sitter skönast i, förutsatt att den ligger bra på din häst :)

Vad köpte du för sadel som du har nu då?

Jag har en sån sadel, JAG ÄLSKAR DEN.
Det går att ställa in bomvidden själv på den sadeln:) ställbar bomvidd eller vad de heter=/J
ag har ialf extra vid, då min islandshäst är rätt bred över ryggen!

Såg den på Sm förra året och blev kär i den utan att ha suttit i den. Men den är underbar

Hur ställer man in bomvidden på den, har en som följde med hästen när ja köpte henne tror hon behöver en vidare, vore ju toppen om den gick att ändra :)

Har bokat in en sadelprovning av en ÅF av denna sadel i slutet av Oktober. Då har jag nog lyckats musklat upp jorunn över ryggen igen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 320
Senast: lirco11
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 942
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 819
Senast: Lhas
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar