Sv: Astma...?
Ja en häst kan få astma bara det att det heter inte så i hästvärlden. då heter det Kronisk bronkit. Men den kallas oftast Kvickdrag.
Jag bestämde mig att åka ut till stallet en gång extra en kväll i början på veckan. Jag kände att det var något som inte stod rätt till. Jag hade rätt när jag kom till stallet var min häst väldigt hängig och anstängde sig väldigt för att andas. Jag ringde veterinären som sa att det troligen var Kvikdrag. Jag försod inte var det var precis men veterinären sa att han skulle komma på en gång. När veterinären kom så sa han att han hade fått kvikdrag som kan gemföras med astma. Han gav min häst en spruta i halsen så att han kunde andas normalt igen. Han sa att han fick inte stå i stalet pga att dom andra hästarna som inte är mina står på halm. Och att det är världigt fuktigt i stallet. Han får inte heller äta hö utan att det är vattnat och han skall ha blötad mat. Hade jag inte åkt ut till stallet en extra gång den kväll hade jag nog inte haft min underbara häst kvar.
Kronisk bronkit- luftrörskatarr- en sjukdom i bonker och lungor. Med tiden försämras i regel tillståndet.De svulna aningsvägarna försvårar aningen. ett antal lungblåsor har då tänjds ut eller brustit så att syreupptagningsförmågan blir sämre. Den totala ytan av lungorna blir mindre och hästen utandning blir svårare. Sjukdomen är obotlig.
Orsaken till Kvickdrag kan vara överkänslighet mot dam, vanligt hödam mögligt foder och srtö, dålig stallhygien med fukt och ammoniakstank. Det kan även vara alergi mor kvalster som förekommer rikligt i mögligt foder och strö.
SYMTOM!
Försvårad och känsligare aning - varav pipljud dubbla flank slag, hosta och slapphet. En fåra syns under revbenen, när stan andas ut dem så kalade Kvickdragsfåran.viken visar att hästen andas med buken.Kvickdragshästar blir som regel bättre under betesperioden, Men sjukdomen finns ändå kvar. Och symtomen upprepas när hästen stallas in på hästen.
//
skogstrollet_1 (Johanna)