Astma-häst...

Sv: Astma-häst...

För att jag har utrymme att bygga en lösdrift av befintliga uthus med lite utbyggnad har jag tyvärr inte plats att fövara maten där också.

Vet. sa för övrigt att med det miljöförändring vi tänkt oss för henne är det OK att blöta höet till henne (även om silaget givetvis är det optimala). Hon hostar inte när hon äter blött hö.
Som tur var visade proverna ingenting alls utom normala värden.

Just nu är hon alltså rejält förkyld utöver astman och då är det ju inte konstigt att hon är dålig. Det akuta stadiet har varit i ca. en vecka och hästen är i full promenadridningskondition.
För nån månad sen var hon med och rejsade på rakbanan och hade jättekul...

(Enligt hörsägen så har hon någon "annorlunda och allvarligt" ljud på lungorna så jag tror inte att man generellt kan säga att hästen kommer att leva bra, det får tiden utvisa.

Jag är inte helt oerfaren när det gäller host-hästar, den senaste togs bort 2005 efter några år på inhalator.

Det är lätt för dig att säga "glöm hantering av maten" som förmodligen fungerar i kroppen, tänk en människa med en hand (tummen kvar), bytt höftled och troligen den andra höften på gång.
Ny traktor finns inte heller riktigt ekonomi för just nu och inte heller att bygga förvaringsutrymme. )

ghost: jag vet att det inte är så lätt alltid.... men att förebygga och ändra så mycket man kan är mycket billigare och snällare mot hästen. att behöva medicinera hästen resten av livet kostar skjortan. jag har tyvärr ganska så stor erfarenhet av astma hästar, ju fortare man anpassar allt runt omkring den ju fortare blir den "bra". men ett astma anfall kan komma ganska så snabbt vid dålig miljö och foder.

Senast ändrad av en moderator:

Men hallå? Tycker du inte att bygga lösdrift är att ändra för hästen?????

Vi fick även alternativet att byta strö och ha henne inne som vanligt, vad tycker du om det då?

Det går för övrigt bort då jag har två unghästar med känsliga fötter som jag inte kan ställa på bädd.

hejsan

vi hade en häst i vårat förra stall som hade astma, och han fick blött hö som vanligt. men vi bytte till silage ett tag men det vart ingen skillnad O.o

men ett tips, om man har boxen brevid den hästen som har astma va väldigt noga med att gör klart innan den hästen kommer in ex med att mocka, lägga in nytt spån eller halm. vet ej fall ni redan gör det men det va bara ett tips underlättar för den hästen som har astma.
och den hästen som har astma är det viktigt att den får gå ute mycket med tanke på att det är frisk luft där ^^

hejsan

vi hade en häst i vårat förra stall som hade astma, och han fick blött hö som vanligt. men vi bytte till silage ett tag men det vart ingen skillnad O.o

men ett tips, om man har boxen brevid den hästen som har astma va väldigt noga med att gör klart innan den hästen kommer in ex med att mocka, lägga in nytt spån eller halm. vet ej fall ni redan gör det men det va bara ett tips underlättar för den hästen som har astma.
och den hästen som har astma är det viktigt att den får gå ute mycket med tanke på att det är frisk luft där ^^

Nu ska ju TS bygga lösdrift.

Jag hade gett så dam fritt hö som möjligt och satt hästan på lösdrift. de gjord ejag. 2 av mina har astma å hostade nästan lungorna ur sej innan men nu när dom gått på lösdrift 1 år så har jag inte hört någon av dom hosta på 9-10 månader. dom får fint hö ute altså mindre dam. sen har dom fin damfri halm i lösdriften. de funkar super för mina

Liknande trådar

Hästvård Hej.. jag är så rädd och orolig.. kan inte sova om nätterna asså och inte går det bra för mig i skolan, jag tänker bara på min...
Svar
3
· Visningar
1 204
Senast: Tibra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Bråkande hundar
  • FÅRtråden