Astma, allergier o djur

Sonic76

Trådstartare
Min dotter som strax fyller sju har astma, fast inte med attacker utan det hade "bara" varit hostigt. Hon medicineras med pulmicort och singulair eller vad det nu heter.
Hon vill så hemskt gärna ha marsvin och allergitesterna var helt negativa.
Vågar jag prova?
Hon är hemma hos mormor med hund och katt och farmor och farfar med katter och det fungerar bra.

Sv: Astma, allergier o djur

Det är så svårt att råda. Marsvin, hamster, råttor, möss och katter brukar ju vara väldigt allergiframkallande så har hon anlag för allergi finns ju en hyfsad risk att hon blir allergisk om ni tar hem något sådant. Å andra sidan vet man inte förrän man provat, men det är ju hemskt att behöva lämna bort djuret när man väl har fått hem det och hunnit fästa sig vid det.

Personligen blev jag när jag blev ordentligt allergisk för över trettio år sedan rådd att undvika all kontakt med djur. Det har jag givetvis inte gjort. Idag har jag häst, hund och katt. Tidigare har jag haft fåglar, kaniner, marsvin, hamstrar m m. Inte har den allergin blivit värre inte. Har för mig att man numera inte avråder från djur om inte en uttalad allergi finns. Kanske jag har fel, i så fall hoppas jag att någon doktor här rättar mig.

Jag hade astma som barn och ända upp i tidiga tonåren fick jag ibland medicinera med pulmicort/bricanyl (ventolin?) vid förkylningar då jag tenderade att bli tungandad. Trots mina usla luftrör har jag bott ihop med flera marsvin, en kanin, en hamster, råttor och katter ( samt ormar, ödlor och en eremitkräfta men de tillhör ju inte direkt kategorin allergiframkallande) och jag mår bra. Astman försvann med tiden och *pepparpeppar* någon allergi har jag inte utvecklat mot pälsdjur. Ni kan ju ge det ett försök? Leta upp en seriös uppfödare, spendera lite tid där och se hur det går. Känns det bra kan ni ta nästa steg och ta hem ett djur eller två på prov (kom ihåg att just marsvin är sociala små kräk och ska bo två eller flera ;)).

Ok det låter ju som om de flesta klrar det bra, problemet är hennes pappa som ser alla problem och kommer att skylla de små krakarna vid minsta nysning ifrån barnet.
Jag ska se om vi kan få tag på nån som har som hon kan tillbringa lite tid hos och se hur det går.

Marsvin går inte att ha utomhus vad jag har förstått, men det kan man med kaniner. På så sätt kan ni ju prova under sommaren att ha den inne och fungerar inte det så skaffa eller bygg en isolerad utebur till den. Nu kräver det ju att ni har trädgård....

Jo det var ju det, har iofs e uteplats på lägenheten men alla ungdomar som springer runt här gillar ju att sabotera men men vi får se hur det går.

Nackdelen, som jag förstått det av vuxna allergiker, är inte djuret i sig utan det "damm" som blir av deras strö och mat, framförallt om det är höätande smådjur.

En kollegas astmatiske son ville under sin uppväxt absolut ha en hamster vilket han fick och som mamman sen beskrev det gick det hela riktigt bra för hamstern levde så om på nätterna när den sprang i sitt hjul så den fick bo i ett annat rum och inte i barnets rum. Så finns det ytterligare möjlighet att ha marsvinet på ett "bra" ställe så inte barnet är "utsatt" hela tiden för allergenerna från djuret och dess mat o strö? Då är ju oddsen ytterligare förbättrade för att det skall gå bra.

Utomhuskanin kanske? En väninna hade en underbar vädur som bodde och trivdes på balkongen. Det var ju större än någon bur inomhus och han hade ett isolerat hus till vintern. På dagarna var han ofta fri i lägenheten.

Det är säkert jätteolika vad man blir allergisk mot men både jag och min mamma blev allergiska mot alla pälsdjur i samband med marsvin. Jag hade aldrig reagerat på vare sig hund eller katt innan jag fick en väninna med marsvin när jag var 17. Mamma hade aldrig reagerat på någonting innan hennes bror fick marsvin. Jag saknar verkligen möjlighet att ha hund iom att jag växte upp nära en saluki som jag aldrig kände av och med katter på hela gården som jag aldrig reagerade på. Nu reagerar jag till och med på häst om jag inte ridit på en månad.

JA det är svårt man vill ju inte göra dem sämre, jag vill ju att hon ska kunna ha djur när hon blir äldre.
JAg är ju inte allergisk mot marsvin el hö men har astma(ansträngnings) av alla mögliga balar man arbetat med under årn som hästskötare.

En kanin som ni kan har utomhus tror jag inte kommer skada din dotter. Jag var själv allergisk mot pälsdjur innan, framförallt marsvin, katt och häst. Extremt svullna ögon och åka in till akuten 2ggr för jag varit inne i ett stall, kliade i ögonen och halsen när jag varit med katt och marsvin, men kanin hade jag själv som jag inte reagerade på.

Men så är det olika från person till person. Det går ju att vänja bort allergin också, titta bara på mig - som har en häst och en katt nu :angel:!

Ja då var det ju ingen lösning om den stackars kaninen skulle hamna mitt i det.

Liknande trådar

B
Övr. Barn Kan börja med att ursäkta mig om jag borde lagt tråden någon annanstans, första dagen för mig på buke och jag fattar inte hur det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 335
Senast: ako
·
  • Låst
Övr. Barn Infektionsutlöst astma, ingen allergi hos barn och katt Har kopierat denna från kattforumet för jag vill ha lite svar från kloka...
Svar
1
· Visningar
975
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt LÅng rubrik, men det är helt omöjligt att få svar på frågan om jag vågar skaffa katt då min dotter har astma, men den är...
Svar
9
· Visningar
1 777
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama