Assymetrisk bomsats (Christ Comet)??

Anna Lilja

Trådstartare
Hej,

Jag funderar över det här med assymetrisk bomsats. Jag är precis nybliven ägare av en Christ Comet :love: som har fyra korta bommar. Tänkte att pålle skulle få åka brett, dvs med mellanväggen helt åt sidan och med en lång bom bak. Men jag har läst i en annan tråd och hört av en ÅF att det endast blir en liten skillnad med assymetrisk bomsats dvs antingen i normalläge med mellanväggen i mitten eller 15cm åt höger.

Tråden jag läste är http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=10273031#post10273031 och jag vet inte vilket som är rätt, skapa en ny tråd i samma ämne eller svara i en gammal tråd... Provar med en ny :angel:

Är det någon som har erfarenhet av assymetrisk bomsats? Om man använder det måste man i så fall flytta golvfästena / göra nya fästen? Jag har inte sett några andra hål för fästen i min transport än de som är. Eller varför skulle man inte kunna ha lång bom bak? ÅF sa något om stabiliteten på mellanväggen men jag är inte riktigt med där.

Någon? :bump:

Sv: Assymetrisk bomsats (Christ Comet)??

Jag har det och med 15 cm åt höger (jag har inbyggd sadelkammare fram, åt vänster bakifrån sett) blev det JÄTTESKILLNAD till det bättre i fram, om man går in med hästen och under bommen själv. Nu mera skickar jag in hästen så det spelar inte mig någon större roll, men i början. Då sadelkammarväggen är rundad. Innan var det kanske 25 cm att komma mellan, nu är det 40 :)

Det syns kanske inte så bra men med hästen i märker man skillnaden mycket mera!

26124310.jpg

Tack för att du delar med dig och med bild och allt! :bow:

Köpte du bomsatsen eller beställde du av någon svetsare? Är det hela väggenb som flyttas åt sidan? Behöver man 2 eller 4 nya bommar?

Måste man flytta golvfästena / göra nya fästen?

För att göra en lång historia kort, hehe

2007 köpte jag ett släp med 10 cm golvfäste åt höger. (bakifrån sett). Detta resulterade i att vi fick svetsa om bommarna som fanns (återförsäljaren gjorde det).

Sedan krockade jag det släpet på hösten och efter mycket om och men så fick jag ett helt nytt släp av försäkringsbolaget.
Eftersom mitt släp bara byggs efter beställning i tyskland fick jag beställa om det helt med alla extratillbehör som var på förra släpet. MEN jag valde då att flytta golvfästet 5 cm till åt höger, totalt 15 cm alltså.

Jag visste att Christ hade så och bomsats som passade.

Så jag beställde inte med bommarna från "min" firma utan endast golvfästena och vanliga bommar. Dvs jag har två golvfästen i mitt släp. Normalläge och bredläge.. man anar på bilden.. :)

Efter att jag fått mitt släp (våren 2008) så togs tillbehör så som bredåkning bort från återförsäljarens sida. Så då ringde jag till christ och försklarade läget, jag mätte i mitt släp för att vara säker på att det skulle passa, vilket det gjorde.
Och så beställde jag endast bommarna från dom. (ca 2000kr). Tack för underbar service :bow:

Men ja, du behöver golvfästen både fram och bak för det är hela väggen som flyttas. Och hur det fungerar att göra efter man fått släpet vet jag inte då jag beställde mitt släp nytt med det "tillbehöret". Men det borde inte vara problem då man borrar genom hela golvet och sedan sätter på en liten metallkant typ...

Hör med din återförsäljare!

Det blir mycket mer plats i fram för människor när man flyttat väggen om man har en rundad sadelkammre i fram, du förstår nog hur jag menar :)

Ah, jag är helt med på vad du menar! Tack för förklaring!

Vet du varför det inte bara går att ställa väggen åt sidan (ev binda fast den) och ha en lång bom bak?

Jag ska höra med en ÅF om pris för bomsats resp få golvfästena flyttade, men det senare tror jag säkert går att fixa själv. Frågan är väl bara om det är någon nackdel att ha hål på två ställen i golvet och om man kan ha kvar golvfästet i normalläget OXÅ så att man kan växla i fall man vill. Du har väl "bara" golvfäste i 15cm-bredare-läge om jag förstår rätt? Det vill säga om du skulle vilja köra två så fungerar inte det? Eller?

Mellanväggen sitter ju enbart fast i golvet med två piggar ner i två hål, ett fram resp. ett bak (golvfästena). Och sedan fast med bommarna. Det finns alltså ingen stång från golv till tak som mellanväggen är fäst vid.

Det borde gå att dra bara bakre delen åt sidan men finns det inget golvfäste där så står väggen på en "pigg" på golvet = något rangligt kanske? Men har man passande bommar kanske det fungerar ändå men jag är tveksamt på om jag skulle vilja ha det så, i alla fall om man tänkt att ha bredåkning som standard. Har man det bara ibland vid tillfällen kanske...

Dock tror jag att golvfästena + bommar kostar 2000kr vid nybeställning av släp. Jag fick betala samma pris för bara bommarna då jag har ett annat släp som det råka passa på också, men golvfästena hade jag ju redan.

Hur det är med redan äldre släp vet jag inte..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Väska/väst/annat?
  • Rasvals-tråd
  • Retrievertråden

Hästrelaterat

Tillbaka