Aspbarkspellets.

Nominous

Trådstartare
Jag har lite funderingar angående aspbarkspelletsen. Jag vill ge så mycket fibrer jag kan utan en massa onödiga MJ och socker till min hästs om har lite väl lätt att gå upp i vikt. Han äter nu hö blandat med halm men är lite dålig på att äta halmen. Pillar helst bort den, får dock i sig några kg per dygn. Han klarar sig som det är nu, men känner att han ligger lite på gränsen med fibrer och vill ha i han mer. Började då fundera på aspbarkspellets.

Den innehåller 7,5MJ/kg foder. Tyvärr en del socker, tror det är 10% melass av vad jag kunnat läsa mig till. Så till ni som har erfarenhet och kunskap av aspbarkspellets, är tillförseln av energin och sockret värd den mängd fibrer magen får jobba för? :)

Sv: Aspbarkspellets.

Jag har hört att hästarna kan få dåliga blodvärden av aspbarken så jag hade undvikit det. Det finns bättre foder för hästar.

Jasså?? Vad beror det på?? Har bara hört bra om det tidigare..

För min häst finns det inte så mycket foder kvar som ger tillräckligt med fibrer utan att ösa på med MJ i onödan. Vill ha så mycket fibrer med så lite MJ som möjligt. :)

Jag har bara hört bra saker om Aspbarkspellets och jag hoppas att S Ä svarar i någon av trådarna :)

Jag skulle inte ge aspbarkspellets för att öka fiberhalten, i så fall är ju urlakad betfor ett betydligt bättre alternativ.
Annars kanske du kan ge sly osv i hagen? Mina hästar ska snart gå ut på ett kalhygge med minimalt med gräs men däremot ganska mycket sly vilket är ett perfekt bete för dem. De har hela tiden tillgång till fibrer men har ett väldigt lågt energi-intag.

Okej. Tänkte att det var ett bra komplement till betforen. Men då får han bara käka sin liter (torr) betfor. Han verkar rätt nöjd i magen nu så jag hoppas det fortsätter så.

Har också tänkt på typ sly och liknande. Har bara svårt att få tag i det. :(

Jag ger lite asppellets då det anses som naturligt avmaskande. Dock verkar de inte tycka det är så gott, ponnyn äter (men så är det ju en ponny ;-)
Men min ridhäst har jättesvårt för den. Tycker han att det är lite mkt (får exprimentera lite) så ratar han hela givan istället.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
439
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
2 336
Senast: Ise
·
Foder & Strö Har efter ca. 2 veckor med mitt superhösilage i småbal insett att jag behöver den där lilla extra "tinten" av energi. Analysen på...
2
Svar
20
· Visningar
2 967
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 960
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama