Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Åsnor är precis som hästar ett stort begrepp. Dom finns från under en meter upp ca en och halv meter. Så det går inte att säga vad en ryttare ska väga. Det beror på åsnans egen storlek.
Dom går att normalt att rida på och även att köra.
Åsnan Märta (till vänster )
Dock inte min, hon står på gården där vi betäckte pållan.
Hon är väl närmare trettio, går alltid runt lös på deras gård
o har ett får som bästa kompis
åsnor är bland det sötaste som finns...och bland det envisaste :smirk: är väl därför jag älskar dom, (är lika envis som en )
hade en åsna på nittio cm när jag var yngre. är nu tyvärr avlivad pga av knäskada
men har skaffat en ny underbar pojk. vallack på 120 cm som förhoppningsvis växer lite till...är inte så gammal
ska lägga in bilder så snart jag hittar dom på datorn...är inte så "datasmart"
en åsna kan bära ca 30 % av sin egen vikt....(om den är musklad och inte har några skador eller dylikt)
funderar på att skaffa än men vill veta ALLT innan....berätta gärna lite hur dom är i förhållande till en shettis tex.
hur är deras gångarter? orkar de me i en hästs tempo eller är de mer för lunkamotion. kan de gå på tygeln? m.m
tja det är ju olika från åsna till åsna...dom är ju lite nättare än en shettis, men säkert llika starka. min bäbis på 1.20 väger nog runt 250-300 kg.
gångarterna...tja skritt och galopp är väldigt fina och mjuka, medans deras trav är stötig...och tror att trav är mer naturligt för dom än galopp, tyvärr :smirk:
kan ju säga att min åsna håller samma tempo som min ena häst...men sen är han ju en racerbil också (tror han iaf ) men åsnor är mer uthålliga än snabba...så är man ute efter en snabb springare ska man nog leta häst ist =)
min går på tygel när jag tömkör...ridning vet jag inte riktigt än eftersom han inte är inriden.
sen är dom så klart oootroligt envisa...men det är ju charmen med dom
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.