Sv: åsnor

Åsnor är precis som hästar ett stort begrepp. Dom finns från under en meter upp ca en och halv meter. Så det går inte att säga vad en ryttare ska väga. Det beror på åsnans egen storlek.

Dom går att normalt att rida på och även att köra.

okej :) jo det är klart att det finns olika storlekar.. gud så dum man är ibland ^^
du vet möjligtvis ingen bra sida om åsnor? :)

maggie%2Bmarta.jpg

Åsnan Märta (till vänster ;) )
Dock inte min, hon står på gården där vi betäckte pållan.
Hon är väl närmare trettio, går alltid runt lös på deras gård
o har ett får som bästa kompis :D

I de flesta länderna används dom ju som pack djur och transportmedel så jag tror nog att dom klarar uppemot 100 kg i alla fall kan jag tänka mig.

åsnor är bland det sötaste som finns...och bland det envisaste :smirk: är väl därför jag älskar dom, (är lika envis som en :D )
hade en åsna på nittio cm när jag var yngre. är nu tyvärr avlivad pga av knäskada :cry:
men har skaffat en ny underbar pojk. vallack på 120 cm som förhoppningsvis växer lite till...är inte så gammal :love:
ska lägga in bilder så snart jag hittar dom på datorn...är inte så "datasmart" :crazy:

en åsna kan bära ca 30 % av sin egen vikt....(om den är musklad och inte har några skador eller dylikt)

hur mkt väger en åsna då hehe... :banana:

funderar på att skaffa än men vill veta ALLT innan....berätta gärna lite hur dom är i förhållande till en shettis tex.
hur är deras gångarter? orkar de me i en hästs tempo eller är de mer för lunkamotion. kan de gå på tygeln? m.m :banana:

Senast ändrad:

tja det är ju olika från åsna till åsna...dom är ju lite nättare än en shettis, men säkert llika starka. min bäbis på 1.20 väger nog runt 250-300 kg.
gångarterna...tja skritt och galopp är väldigt fina och mjuka, medans deras trav är stötig...och tror att trav är mer naturligt för dom än galopp, tyvärr :smirk:
kan ju säga att min åsna håller samma tempo som min ena häst...men sen är han ju en racerbil också (tror han iaf :cool: ) men åsnor är mer uthålliga än snabba...så är man ute efter en snabb springare ska man nog leta häst ist =)
min går på tygel när jag tömkör...ridning vet jag inte riktigt än eftersom han inte är inriden.
sen är dom så klart oootroligt envisa...men det är ju charmen med dom :love:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 288
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 530
Senast: Rugge
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 964
Senast: Anonymisten
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
336
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama